4 november: Genealogische dag in Tresoar

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

4 november: Genealogische dag in Tresoar

Bericht door Admin »

Nog nooit in Tresoar geweest? Kom dan 4 november naar de Genealogische dag.

Op 4 november a.s. wordt alweer voor de elfde keer een genealogische contactdag georganiseerd. Voor de tweede achtereenvolgende keer wordt deze dag gehouden in Tresoar te Leeuwarden (bij de Oldehove). Diverse organisaties op het gebied van genealogie, heraldiek en geschiedenis zullen zich daar op een genealogische markt met hun producten en collecties presenteren. Bovendien tonen familieverenigingen en individuele genealogen de uitkomst van hun noeste arbeid van vaak vele jaren van onderzoek.
Het doel van deze dag is vraag en aanbod op het gebied van familieonderzoek en streekgeschiedenis zo goed mogelijk samen te brengen. U kunt er niet alleen hulp krijgen met persoonlijke vragen op het gebied van familiegeschiedenis, maar ook worden ervaren genealogen op de hoogte gebracht van nieuwe ontwikkelingen. U zou er nieuwe familieleden kunnen ontdekken zowel in het verleden als in het heden, of een familiewapen. In ieder geval ligt hier een kans uw kennis over afkomst en geschiedenis te verruimen en is de kans groot dat het antwoord op vele vragen al bekend is.

Aktiviteiten:

Daarnaast zijn er in de zalen van Tresoar diverse activiteiten. Genealogie komt steeds meer in de belangstelling van wetenschappers die zich bezig houden met erfelijke ziekten en overdraagbare eigenschappen. In dat kader houdt Jelleke Dokter een lezing over erfelijk onderzoek naar de ziekte van Huntington (om 11.00 en 13.30 uur).
Otto Kuipers geeft een workshop over de veelsoortige inhoud van kerkarchieven en het onderzoek daar in (om 11.00 en 13.30 uur).
Hans Mol geeft uitleg over de gebruiksmogelijkheden van HisGis (om 12.00 uur), een website met historisch-geografische informatie over o.a. eigendomsregistratie van bebouwde en onbebouwde percelen in Friesland. Het project heeft als uitgangspunt de kadastrale situatie van 1832 en gaat waar mogelijk terug tot in de middeleeuwen.
In het kader van het Rembrandtjaar houdt Wytse Tjoelker een lezing over de familie Van Uylenburgh (om 15.00 uur). Ook komt er een bibliofiele tentoonstelling van boeken en artikelen over Rembrandt en zijn Friese schoonfamilie en zijn de originele huwelijksakte van Rembrandt en Saskia en de doopakte van Saskia te zien.

Wedstrijd paleografie
Tenslotte kunt u ook uw vaardigheid in het lezen en begrijpen van oude handschriften testen door deelname aan de wedstrijd paleografie. Vanaf zaterdag 16 september is er een voorronde via de site van Tresoar (http://www2.tresoar.nl/paleografie). Op de startpagina wordt u verwezen naar één of meerdere teksten die u moet transcriberen (overschrijven/overtypen). Deze transcriptie stuurt u naar Tresoar. De beste inzenders worden uitgenodigd voor de finale. Deze wordt gehouden op de genealogische contactdag om 12.00 uur. Archiefmedewerkers zijn uitgesloten van deelname.

De Genealogische Dag wordt georganiseerd door de NGV afdeling Friesland, het Genealogysk Wurkferbân fan de Fryske Akademy, de Vrienden van de Archieven in Friesland (FAF), stichting Friedoc en Tresoar.
Laatst gewijzigd door Admin op zaterdag 4 nov 2006 7:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Goede Middag.

even een vraag is het adres ;Boterhoek 1 in Leeuwarden ?
en kan men vanaf het stadion, daar naar toe lopen?

groetjes Gonnie.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Genealogische Contactdag

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Gonnie,

het adres is inderdaad Boterhoek 1 in het Tresoar gebouw, vlakbij de Oldehove toren, vanaf het station is het ongeveer tien minuten lopen.
Misschien is er die dag ook wel een terrasje in Tresoar om even uit te rusten of kennis te maken met andere forumbezoekers.

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Genealogische Contactdag

Bericht door Maikel Galama »

Aan de administratie of organisatie van de genealogische dag van 4-11-2006.

Is het mogelijk om aan dit onderwerp een lijst toe te voegen van deelnemers die zich reeds hebben aangemeld, eventueel met vermelding van het onderwerp waar ze mee bezig zijn ?

Standhouders die zich later aanmelden kunnen makkelijk toegevoegd worden omdat dit forum die mogelijkheid kent.

Groetjes, Maikel Galama.
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Hoi Maikel,
bedankt en wie weet is het terras weer tot ziens,bij Tresoar.
Gonnie.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Andrys, het is toch zo dat de studiezaal/zalen die dag 'gesloten' zijn?

Vorige keer waren ze helemaal bezet met stands, en het was ook niet de bedoeling dat mensen zaken uit de kasten op gingen zoeken, of met de apparatuur aan de slag konden.
Hoe is dat dit jaar?

mvg, Margreet
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Hallo Margreet,

Het is niet m'n bedoeling om zaken uit de kasten te halen en aan de apperaten te gaan zitten. ik snap jou opmerking niet.

Ik kom om te kijken hoe anderen met genealogie bezig zijn.

Gonnie.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Gonnie, alle doop- en trouwklappers en uittreksels autorisatieboeken staan in kasten. En de leesapparaten zijn voor de microfiches van aktes en dtb- originelen.

Bezoekers van zo'n dag denken het wel eens te kunnen combineren met ook even wat opzoeken.
Dacht ik ook, de eerste keer.

mvg, margreet
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Hallo Margreet,

Dan begreep ik verkeerd, ik kreeg gisteren een mail van Tresoar, dat er een antwoord op mijn vraag was. Hoe ik van af het station naar Tresoar kon lopen,En toen las ik jou berichtje, over niet in de kasten kijken enz.
Dat kwam en beetje raar over.
Ja ik kom voor de eerste keer, maar niet om aktes op te zoeken, daar zijn andere dagen en tijden voor.

een fijne dag . gr. van Gonnie.
Neeltje van der Weide
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 9 okt 2006 11:08 am

Genealogische Dag 4 november

Bericht door Neeltje van der Weide »

Beste Margreet,

De Studiezaal zal inderdaad helemaal volgebouwd worden met stands. Mensen kunnen op deze dag wel een microfiche bekijken of een boek uit de open opstelling opzoeken, maar er worden geen originele archiefstukken uit de depots gehaald en ook geen boeken uit de magazijnen.

Met vriendelijke groet,
Neeltje van der Weide
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Dat is heel goed nieuws, Neeltje.

Er waren destijds best wel veel families met hun boeken, en de Faf met een aantal publicaties - maar ook een aantal niet. En er waren toch mensen teleurgesteld, dat ze niet bij de rest mochten.
Dat had als achtergrond dat jullie geen zicht konden houden op verdwijnen, ook wel weer begrijpelijk.
De laptops kunnen dus ook mee? voor showtime der bestanden.

Nu je er toch bent .. heb je de vraag gelezen naar exposanten? Ik ben zelf wel benieuwd of 'familie-onderzoek in Duitsland' ook weer komt, met hun kaartenbakken.

En wat me bijstaat wordt de koffiehoek boven uitgebreid met broodjes, soep weet ik niet zeker.

De route zet ik hieronder in een apart bericht.
mvg, margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

De route Station - Tresoar

Bericht door Margreet Huisman »

Het is heel makkelijk, eigenlijk gewoon altijd maar rechtdoor lopen.

Het station ligt aan de Stationsweg [59m]
59 m daarvoor het Stationsplein [31m]
90 m 0H01 ga over de Sophialaan - met rotonde - [140m]
230 m 0H03 over de Pr. Hendrikbrug [42m]
270 m 0H04 door de Prins Hendrikstraat [82m]
370 m 0H05 langs het Wilhelminaplein (aan je rechterkant )[67m]
430 m 0H06 stukje Ruiterskwartier [5m]
440 m door de Oude Doelesteeg [99m]
540 m 0H08 dan kom je op de Nieuwestad - een lange winkelstraat - ga linksaf [110m]
650 m 0H09 ga over de Martenapijp (bruggetje) [35m]
(of ga meteen over het bruggetje tov de steeg, en wandel langs de andere kant (langs de terrasjes) linksaf de Nieuwstad langs)

680 m 0H10 door de Kleine Kerkstraat [120m] - je ziet dan Tresoar al
810 m 0H12 door het Heer Ivostraatje - (parkeerplein, postkantoor en en Oldehove aan je linkerkant )[78m]
890 m 0H13 oversteken schuin links naar de Boterhoek [34m]
920 m 0H14 Tresoar - Boterhoek 1 Leeuwarden

Er gaan ook bussen.

mvg, margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op maandag 23 okt 2006 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,
En wat me bijstaat wordt de koffiehoek boven uitgebreid met broodjes, soep weet ik niet zeker.
Ik houd van mosterdsoep. Als het groninger mosterdmuseum uit Eenrum er nu eens met een standje stond. Kan misschien wel gratis, soep schenken in ruil voor een beetje naamsbekendheid. Een kleine vergoeding vind ik ook geen bezwaar trouwens, de automatensoep is ook niet alles !

En bruin brood uit de biologisch-dynamische landbouw, kan misschien ook wel. En, en, en.............

Groetjes,

Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

deelnemers

Bericht door Margreet Huisman »

Maikel en Neeltje, ik had mijzelf zomaar naar het aanmeldformulier van de FA gegoogeld en wat blijkt:

... organiseert het Genealogysk Wurkferbân fan de Fryske Akademy i.s.m....
dus die hebben de lijst deelnemers waarschijnlijk.

margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Groninger dag van de geschiedenis

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ook Groningen kent zijn geschiedenisdagen, a.s. zaterdag vind dit jaarlijkse evenement plaats. Het mooie van Groningen is de vermelding van de deelnemers, zie:

http://www.dagvandegroningergeschiedeni ... overzicht/

Daarnaast zie ik ook nog:

Op de Dag van de Groninger Cultuur op 21 oktober a.s. serveert de Tafeldame een Waddenproeverij. Deze zal bestaan uit:

* sandwiches met Texelse lamsham en cranberrychutney
* sandwiches met geitenkaas en tomatentapenade
* romige soep van waddenmosterd en preiringetjes
* fricassee van Texels lam met artisjokjes, aardappeltjes en groenten
* diverse dranken

Alle verschillende gerechten zijn te proeven voor € 2,50 per gerecht.


De tafeldame komt uit Harlingen, wellicht zou ze ook in Leeuwarden aanwezig kunnen zijn.
De rest spreekt voor zich lijkt mij.

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie