Rindert Jans (Brouwer) RK

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
domuslucis
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 12 jun 2014 9:01 pm

Re: Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door domuslucis » zaterdag 17 mar 2018 12:02 pm

Dank je Hinke, het is al knap dat je je dit onderwerp nog weet je herinneren.
Mijn aanvankelijke vermoeden dat Petrus Brouwer (die vermeende nakomeling van Minne Simons van de doopsgezinden) de vader was van Rindert Jans blijft in combinatie met de geboorte van een Johann Reijnhart Brouwer in 1746 in Tjallebert een interessante gedachte.
Tegen spreekt dat Petrus protestant was en Rinnert katholiek en dat Rinnert Jans iets anders is dan Johann Reijnhart. We laten het maar weer een jaartje of 12 rusten....

Groeten,

harry

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zaterdag 17 mar 2018 3:38 pm

Hallo Harry,

Niet alles gaat vanuit mijn geheugen, het meeste uit het 'geheugen' van mijn computer. :D Alles wat ik over Rindert Jans heb gevonden staat daarin. Maar ook mogelijke ouders, dopen van Rinderts (div. schrijfwijzen) met als vader een Jan (Johannes) heb ik voorzover gevonden over genomen voor je weet maar nooit.
Jij hebt het over deze doop neem ik aan:

AEngwirden, dopen, doopjaar 1746
Dopeling: Johan Reynhart
Gedoopt op 2 oktober 1746 in Tjalleberd
Kind van Petrus Brouwer, predikant en Amelia Johanna Kutsch

Deze dopeling heet Johan Reynhart, zijn vader Petrus. Rindert Jans, zijn vader zou volgens Rinderts patroniem een Jan (Johannes) geweest moeten zijn. En qua tijd, lijkt het mij niet mogelijk dat Rindert een zoon van Johann Reynhart is geweest. Rindert trouwde in 1774, stel Johann Reynhart kreeg zijn eerste kind op 20 jarige leeftijd dan was dat kind in 1774 8 jaar oud.

Groet, Hinke.

Plaats reactie