Anke Douwes of Aag walles

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3118
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Anke Douwes of Aag walles

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 17 apr 2007 1:30 pm

Hoi allemaal,

onderstaande probleem kwamen we op dit forum tegen bij het hoofdstuk Algemeen-Genealogie
Je hebt ook het eerste huwelijk van Jelle Harings Nauta gezien ? Zijn vrouw kom ik bij de FAF-index tegen als Anke Douwes, op de Tresoar site als Aag of May Walles.
De namen komen op de Tresoar site als Aag (doop 1756 + huw 1779) en als May (doop 1780) voor, ook daarvoor heb ik geen verklaring. Dit zijn ze:

Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1756
Dopeling: Aag
Gedoopt op 19 september 1756
Dochter van Walle Hoites en niet genoemde moeder

Trouwregister Hervormde gemeente Woudsend Ypecolsga Indijk Smallebrugge 1779
DTB nr: 888, 1608 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 31 januari 1779, Woudsend
Man: Jelle Harings Nauta, Woudsend
Vrouw: Aag Wallis, Woudsend

Wymbritseradeel, dopen, geboortejaar 1780, doopjaar 1780
Dopeling: Tryntje
Geboren op 26 januari 1780 in Woudsend
Gedoopt op 30 januari 1780 in Woudsend
Dochter van Jelle Harings Nauta en May Wallis


In de papieren versie van de FAF index mbt de doop van Trijntje in 1780 is er sprake van Anke Douwes als moeder (en Jelle Harings Nauta als vader) hetgeen het alleen maar vreemder maakt omdat ik dacht dat de indexen op de Tresoar site rechtstreeks van de Faf komen.

Heeft iemand hiervoor een verklaring ?

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 557
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 5:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 17 apr 2007 5:02 pm

Maikel,

Je hebt me betrapt in Leeuwarden dus ik kon het ter plekke nakijken.

Ook in het originele digitale FAF bestand staat May, echter in de papieren klapper en wat nog veel belangrijker is in het doopboek zelf staat Aag. Dit is gekomen omdat een aantal klappers die in getypte vorm aanwezig waren later zijn omgezet in digitale bestanden en ook daarbij zijn fouten gemaakt.

Ik heb het inmiddels gewijzigd en bij de eerstvolgende update, als het goed is komende donderdag, staat het allemaal goed op internet.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3118
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Anke Douwes of Aag walles

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 17 apr 2007 5:43 pm

Hoi Tjerk,
Je hebt me betrapt in Leeuwarden dus ik kon het ter plekke nakijken.
Ik heb niet dat ''betrapt-gevoel'' maar ik had wel het idee dat dit een vraagje voor jou was en dat ik met een beetje geluk nog dezelfde dag een antwoord zou krijgen.

Een antwoord op een deel van de vraag heb ik echter nog niet of begrijp ik je verkeerd ?

Staat er bij de doop van Trijntje op 30-01-1780 Anke Douwes als moeder of Aag Walles. Als er Aag Walles bij de doopinschrijving staat dan is het toch onverklaarbaar dat in de papieren FAF index Anke Douwes wordt vermeld ?
Of heb je bij de doop van 1756 gekeken ?

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 557
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 5:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 17 apr 2007 10:04 pm

Hallo Maikel,

Ik heb bij de doop van 1780 gekeken en daar staat in het doopboek Aag Walles. Ik zal volgende week eens kijken of er toevallig ook nog verschillen zijn tussen de kopie van de klapper die wij bewaren en het exemplaar op de studiezaal. Ook dat zou nog kunnen. Je weet het: genealogie blijft een dynamisch geheel.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3118
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Anke Douwes of Aag Walles

Bericht door Maikel Galama » woensdag 18 apr 2007 1:58 pm

Hoi Tjerk,

ik blijf maar piekeren over die Anke Douwes, misschien staat onderstaande doop er wel onder of boven en komt daar de verwarring vandaan.

Wymbritseradeel, dopen, geboortejaar 1780, doopjaar 1780
Dopeling: Jacob
Geboren op 26 januari 1780 in Woudsend
Gedoopt op 6 februari 1780 in Woudsend
Kind van Foeke Jacobs en Akke Douwes


Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 557
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 5:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 18 apr 2007 2:07 pm

Hallo Maikel,

Ik neem het mee in mijn beschouwingen.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 557
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 5:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 24 apr 2007 2:44 pm

Hallo Maikel,

Vanuit het moederhuis in Leeuwarden:

De door jou genoemde doop van Jacob met moeder Akke Douwes staat inderdaad onder de doop van Trijntje. Dit is dus bij de originele invoer de mist ingegaan.

De originele invoer was getypt en is later overgezet naar een database tabel. Deze tabel is vervolgens gecontroleerd tegen het originele doopboek waarbij een leesfout is gemaakt en moeder Aag Wallis werd gelezen als moeder May Wallis. Deze wijziging (Aag Douwes -> May Wallis) is in het verleden met pen ingevoerd in de klapper op de studiezaal. Deze penwijziging heb ik inmiddels gewijzigd in Aag waardoor alles weer conform de werkelijkheid is.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3118
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Aag Douwes -> May Wallis -> Akke Douwes

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 24 apr 2007 3:03 pm

Hoi Tjerk,

dank voor je altijd aanwezige ijver probleempjes op te lossen, ik heb er nu een goed gevoel bij en hoef derhalve niet langer te piekeren. Wat kunnen er toch veel foutjes gemaakt worden.

Maar als we rustig doorgaan verdwijnen langzaam maar zeker alle foutjes, als sneeuw voor de zon.

Groetjes, Maikel.

Gesloten