Zijn de dopen Dantumadeel 'gestript'?

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Zijn de dopen Dantumadeel 'gestript'?

Bericht door Ristcard » woensdag 20 aug 2008 1:04 pm

Ik keek bij de dopen van Veenwouden en trof daar onder andere de volgende vermelding aan:
Dantumadeel, dopen, doopjaar 1734
Dopeling: Hed
Gedoopt op 10 januari 1734 in Veenwouden
Kind van Uilke Aukes en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : HART of HITJE
Vader : UILKE AUKES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Akkerwoude en Murmerwoude, doop 1706-1812
Inventarisnr. : 157
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 27-11-2007
In mijn eigen gegevens had ik een vermelding waar de naam van de moeder wel bijstond, gehaald vanaf de Tresoar-website. Vermoedelijk is die oude vermelding gemaakt aan de hand van de gezinsklappers van de FAF.

Vraag: blijft het voortaan zo staan met de opmerking "niet genoemde moeder" of zijn er plannen om die gegevens weer toegankelijk te maken?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 20 aug 2008 1:23 pm

Richard,

Die dopen zijn inderdaad ontdaan van de moeders als die moeders niet in het doopboek vermeld zijn.

Oorzaak: er zijn een aantal gezinsklappers in getypte vorm aanwezig. Deze getypte klappers zijn ooit door een aantal vrijwilligers ingevoerd in tabellen. Hierbij is de moeder die in de klapper is vermeld bij alle dopen gezet. Al de bestanden, afkomstig uit getypte klappers worden één op één gecontroleerd door de heer Miedema in Oosterbeek en in voorkomend geval aangepast aan de werkelijkheid van het doopboek.

Die controle is maar goed ook want gisteren heb ik toevallig een viertal R.K. Dopen uit Woudsend gecorrigeerd waarbij de verkeerde moeder werd genoemd. Die fout was ook veroorzaakt door de hiervoor vermelde "omzet activiteit" want de in het bestand genoemde moeder was ten tijde van de dopen reeds overleden....

Groeten,
Tjerk

Gesloten