afkortingen in de doopvermeldingen

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Leo van Dijk

afkortingen in de doopvermeldingen

Bericht door Leo van Dijk » maandag 26 dec 2005 10:00 pm

Weet iemand wat de afkorting (gen) bij de opmerkingenregel kan betekeken? Het staat achter de naam van de moeder.

"Kind van Jouke Dyorres en Jints Hoytes
Opm.: dh: bestevader Dyorre Wytses; Jints Hoytes (gen)"

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 27 dec 2005 10:36 am

Leo,

Mijn eerste opwelling is om te zeggen: "genoemd", dit in tegenstelling tot "ng" voor niet genoemd maar ik geef het onmiddelijk voor een betere verklaring. Het was lang niet altijd gebruikelijk om in de doopboeken ook de moeder te vermelden dus dit zou een uitzondering kunnen zijn.
Bedenk wel dat alle bestanden in eerste instantie zijn gemaakt om gezinsreconstructies samen te stellen wat betekent dat aan de hand van een gevonden huwelijk een vrouw aan een man werd gekoppeld. Deze koppeling is vaak overgenomen bij het samenstellen van de doopbestanden.

Zodra ik weer een keertje op Tresoar ben zal ik in het originele doopboek kijken om te zien of daar wat wijsheid uit te putten valt.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk » dinsdag 27 dec 2005 2:03 pm

Tjerk,

oei, dat wat je opmerkt over de gezinsreconstructies wist ik niet. Impliceert dat ook dat de doopgegevens niet 1 op 1 naar internet zijn overgezet?
Het valt me namelijk ook op dat materiaal dat mij door andere onderzoekers is aangeleverd, vaak veel meer dopen en huwelijken bevat dan met de meest uitgebreide zoekopdrachten uit de nieuwe internetgegevens valt te trekken. Of is daar een andere verklaring voor?

Met vriendelijke groet,

Leo

Leo van Dijk

aanvulling

Bericht door Leo van Dijk » dinsdag 27 dec 2005 2:18 pm

Ik bedoelde meer dopen/huwelijken uit de al gepubliceerde kerkelijke gemeenten...

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 27 dec 2005 4:30 pm

Leo,

De dopen en ook de huwelijken zijn één op één overgezet op internet, de dopen uiteraard voor zover al verwerkt.
Wat ik met mijn opmerking over de gezinsreconstructies bedoelde te zeggen is dat het vaak voorkomt dat je op internet een ouderpaar vermeld ziet terwijl in de doopboeken alleen de vader is vermeld. De moeder is er dan bijgezet omdat men dat wist uit de trouwboeken.

Als je een bepaalde doop niet kan vinden die er wel zou moeten zijn is de enige verklaring die ik kan bedenken dat de koppelingen met de namen Thesauri nog niet optimaal zijn. Hier zijn twee redenen voor:
1. De betreffende naam komt nog niet in één van de Thesauri voor;
2. De betreffende naam is verkeerd overgenomen uit het doopboek (leesfout) waardoor de link naar de betreffende Thesaurus niet kan worden gemaakt.

Beide problemen zullen in de loop der tijd tijdens het controleren van de bestanden worden opgelost.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Bob Koopmans

Dopen voor 1811

Bericht door Bob Koopmans » dinsdag 27 dec 2005 4:31 pm

Veel staat er in de kantlijn met potloot bijgeschreven of met een ander handschrift wat later geschreven is. Het is mogelijk dat de intikkeleteur/ster het overgenomen heeft zonder te vermelden dat het in de kantlijn staat, of dat het in de doopvermelding staat. Dat kan ook met de moeder gebeurd zijn. Dus als een soort bijlage. vrgr. Bob Koopmans Amersfoort (USA).

Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk » dinsdag 27 dec 2005 9:34 pm

Dank voor je antwoord, Bob.

In antwoord op Tjerk:
Hoewel ik deels op de namenthesaurus vertrouw, vaar ik er niet blind op. Ik doe veel fuzzy, * , ? en vicinity zoekopdrachten daar omheen en ook op verschillende manieren. Als een naam dus niet correct in de thesaurus zou staan, dan vind ik, mits de betreffende periode aanwezig is enzovoorts, meestal wel de naam die ik zoek (hoop ik...).

Ik doel op gegevens die zijn aangeleverd door een persoon die ik tot nog toe niet heb kunnen betrappen op fouten, terwijl diezelfde gegevens op de meest gruwelijke manier verminkt op andere privé-sites staan (verkeerde gezinsreconstructies is er een te vriendelijk woord voor).

Deze tot nog toe betrouwbaar overkomende persoon, dan wel de bronnenonderzoeker die erachter zit, komt dan bijvoorbeeld met een zestal gedoopte kinderen, die, ongeacht de spelling, op geen enkele manier terug zijn te vinden in de internetversie van Tresoar. Ook zoeken op de door hem genoemde doopdatum in een bepaalde regio levert niets op.

Begrijp ik het goed dat jij zegt, dat als het om bestaande gegevens gaat, dat ze dan ook in de internetversie van Tresoar moeten staan?

Vriendelijke groet, Leo

Leo van Dijk

Deuk in mijn voorhoofd (stom, stom, stom)

Bericht door Leo van Dijk » dinsdag 27 dec 2005 10:04 pm

Sorry, het voorbeeld dat ik in gedachten had is niet goed. Iets te lang doorgegaan, denk ik. Ik zat steeds in Koudum, maar ik blijk in Hindeloopen te moeten zijn en dat is nog niet gepubliceerd...

Leo

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 29 dec 2005 12:35 pm

Leo,

De doopgegevens zijn één op één op internet overgezet vanuit de bestanden die zijn gebruikt om de gezinsklappers te maken. Alle dopen die in de klappers staan staan dus ook op internet. Uiteraard wel voor zo ver ik al klaar ben met het omzetten.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

tineke van der laan
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 31 dec 2005 4:00 pm
Locatie: Rome

Bericht door tineke van der laan » donderdag 5 jan 2006 4:20 pm

Dag Leo van Dijk en Tjerk Tichelaar,

Ik lees zojuist de vraag en het antwoord van 27 december betreffende de afkorting (gen).
Het zou - gezien het veel voorkomende Latijn in de kerkboekentaal van toen - misschien "genetrix" kunnen zijn. D.w.z. zij die het kind ter wereld heeft gebracht; de moeder dus...

Overigens: wat fantastisch dat er zoveel dopen nu via internet te vinden zijn! Vooral als je, zoals ik, in het buitenland woont. Niet alleen een heel goede voorbereiding voor het archiefonderzoek, maar ook een enorme hulp.
Alle vrijwillig(st)ers heel hartelijke dank!

Tineke van der Laan

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 16 jan 2006 3:46 pm

Leo,

Even graven in het originele doopboek leverde op dat de afkorting "ged" inderdaad is gebruikt om aan te geven dat de moeder bij de doop is genoemd.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk » maandag 16 jan 2006 8:51 pm

Tineke en Tjerk,

Bedankt voor de reactie. Tjerk, je bedoelt toch "gen" i.p.v. "ged"?

Groet, Leo

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 17 jan 2006 9:23 am

Leo,

Uiteraard bedoelde ik "gen", kennelijk een moment van zwakte..........

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Gesloten