't is wel geen literatuur ....

Fragen en opmerkingen oer Fryske literatuer
Plaats reactie
Yleor

't is wel geen literatuur ....

Bericht door Yleor » zaterdag 25 mar 2006 2:50 pm

Hoi Fries-kenners,

van mijn Friese vader heb ik lang geleden Friese liedjes en versjes geleerd, en nu komt er af en toe eentje in mijn herinnering langs die ik niet meer helemaal ken. Het gaat over een Oostfries (?) die naar Friesland gaat om te werken en opperman wordt, dit aan zijn vrouw schrijft die onmiddellijk de kinderen pakt, naar hem toekomt en dan ontdekt dat hij helemaal geen goede baan heeft, misleid als ze is door het woord opperman.
Het begint zo (vergeef me mijn spelling, ik ben niet Fries):
Een pûp verliet syn wiif en bern, en tocht, ik wol eris yn Fryslân sjen, om opgong yn'e wrâld te meitsjen......
En dan weet ik het voor een deel niet meer.
Verderop gaat het:
... en njoggen pûpkes en pûpinnen, die tjotterden hja efternei.
Vol blydskap spriek se 'm oan en sei: bist du zum Obermann erheben, drum hab ich mich auf reise begeben, bist du ein solcher grosser Herr, dann macht uns armut auch nicht mehr. Ach wiif, seit er, musst du nicht meinen, zehn Steuber jeden Tag verteinen, dabei ich werken lamm und krumm, ach wiif, wass bist du schrecklich dumm! Johann sei sy, hast du mir dás geschrieben, ich ware freilich zu Hause geblieben. Du hast gelügst, wie ich es merken kann, du bist ja nichts als Untermann!!

Wie kent het vers? Waar kan ik het vinden? Bij welk forum moet ik eventueel anders zijn?

Tige dank!
Roely

Plaats reactie