gezocht: informatie over Max Havelaar

Fragen en opmerkingen oer Fryske literatuer
Plaats reactie
pythoniels
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 19 jun 2006 11:40 am

gezocht: informatie over Max Havelaar

Bericht door pythoniels » maandag 19 jun 2006 11:42 am

Ik moet een werkstuk maken over een ene Max Olieslager, heeft iemand informatie voor mij die ik kan gebruiken.

greets niels
meer weten over vliegtuigen, klik hier

margreet

havelaar of olieslager?

Bericht door margreet » donderdag 22 jun 2006 11:41 am

Hoi Niels,

Zeg, Max Havelaar is een persoon in een boek. Hij is koffiebrander en het gaat over de misstanden op de plantages in Nederlands-Indie in de vorige eeuw, uitbuiting, slavernij etc. De schrijver heet Multatuli, of eigenlijk Egbert Douwes Dekker.

Als ik hier echter op 'max olieslager' zoek kom ik bij een vliegtuig-ongeluk. En vanwege je vliegtuig-site zal je die wel bedoelen.
En als het over vliegtuigen gaat, heet het ook niet 'ik moet .. ' Maar 'ik wil heel graag .. en als het af is zet ik het op mijn site.'
1. Zestig jaar geleden in Leeuwarden : de vlucht en de val van Max Olieslager

Gevonden: Max (1) ; olieslager (1)
Jaar van uitgave: 1971 (1971) 3 jul
10. Tijdens vliegfeest 14 Juli 1911 : wervelwind joeg toestel van Max. Olieslagers regelrecht publiek in

Gevonden: Max (1) ; Olieslagers (1)
Jaar van uitgave: 1961 (1961) 14 jul
Maar even bij de balie vragen waar je die boeken of artikelen kunt vinden, gek genoeg krijg ik niet even een nummertje/cijfertje/code of in welke kast.

Verder vond ik in de BeeldBank van het Leeuwarder Archief gezocht met 'olieslagers' [denk om de s anders vind je niks] foto's en prentbriefkaarten uit 1910-1911 van John Max Olieslagers en zijn vliegtuig:
http://hcl.pictura-dp.nl/component/opti ... ang,nl_NL/


Als je toch echt over Havelaar moet schrijven - KennisNet had deze link:
http://www.multatuli-museum.nl/

greetings, margreet

pythoniels
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 19 jun 2006 11:40 am

Re: havelaar of olieslager?

Bericht door pythoniels » donderdag 22 jun 2006 2:52 pm

Bedankt, maar het werkstuk is voor school en dan zet ik het misschien op m'n site.

Inderdaad bedoel ik Max Olieslager. Ik zal kijken wat ik nog kan vinden op internet en dan ga ik misschien nog wel even naar het Tresoar.

greets niels
meer weten over vliegtuigen, klik hier

Plaats reactie