van den oever

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » zaterdag 11 mar 2006 2:44 pm

joost jacobs (michiels?) trouwt 19-05-1750 roodhuis met antje bouwes. Antje is 27-09-1726 te roodhuis gedoopt. Hun zoon balduinus (bouwe) gedoopt 04-08-1755 te roodhuis is de vader van jacob bouwes die in 1811 de naam van den oever aanneemt. Waar is die joost jacobs (michiels?) geboren/gedoopt en wie waren zijn ouders?

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den Oever

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 11 mar 2006 6:20 pm

Hoi Ton,

onlangs mocht ik jouw kwartierstaat ontvangen en ik zie dat je op nummer 96 en 97 reeds ingevuld hebt: Jacob Michiels en Joanna. Zou kunnen maar is misschien iets te voorbarig. Voor de duidelijkheid, ik heb nog geen antwoord voor je, maar ik heb er wel intensief naar gekeken want ze komen ook in mijn kwartieren voor. Ik heb echter nog vrijwel geen aandacht aan mijn kwartierstaat besteed.

Voor het overzicht heb ik de kinderen van Joost Jacobs en Antje Bouwes op een rijtje gezet, misschien wist je dat reeds ? Of misschien kun je het aanvullen ?

1) Johanna 1753
2) Bouwe 1755
3) Japik 1758
4) Jacob 1760
5) Petrus 1764
6) Jan 1767

Verder ga ik er vanuit dat de vader Jacob Michiels heet ( dat hoeft natuurlijk niet ! ) en dan kom ik het volgende tegen, zou een mogelijke moeder kunnen zijn:

Quotisatiekohieren 1749

wed. Jacobus Michiels, Leeuwarden
Wijk: Oost Minnemaespel
Omschrijving: Neurenberger winkel
Gezin volw: 1 en kind: 1
Aanslag: 9-9-0
Verhoging: 2
Vermogen:
Bron: Leeuwarden, fol. 478

Quotisatiekohieren 1749
wed. Jacob Machiels, Sneek
Wijk: Grootzand
Omschrijving: winkelierze
Gezin volw: 3 en kind:
Aanslag: 35-0-0
Verhoging: 13
Vermogen:
Bron: Sneek, fol. 48

Het ''winkeliersche'' spreekt me wel aan, het past m.i. bij de familie van den Oever. Ook kom ik het volgende huwelijk tegen:

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1720 DTB nr: 987, 1714 - 1720
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 oktober 1720
Man: Jacob Michels, Leeuwarden
Vrouw: Janke Clasen, Leeuwarden
NB: gehuwd in de Grote Kerk

Dit zouden ze kunnen zijn, maar bewijs ontbreekt me, bovendien, er zijn nog meer mannen met dezelfde naam. Een doop van Joost Jacobs heb ik niet gevonden maar wie weet kan iemand anders met deze bijdrage weer een stap verder komen.

Groetjes, Maikel Galama.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Van den Oever.

Bericht door Sible Hettinga » zondag 12 mar 2006 11:46 am

Geachte Ton en Maikel,

In mijn bestand heb ik, zonder bron overigens, als vader van Joost Jacobs ene Jacob Joosts.

Ik vermoed dat "Michiels" geen patronym is maar een familienaam. Joost zijn zonen Pieter (Petrus) en Jan nemen in 1811 respectievelijk de familienamen "Michielsen" en "Machielsen" aan.

Zou het tenslotte niet beter zijn deze discussie op het algemene forum te voeren?

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga, ook een afstammeling van Joost.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Van den Oever.

Bericht door Sible Hettinga » maandag 13 mar 2006 4:21 pm

Geachte Ton en Maikel,

Misschien vertel ik oud nieuws, maar ik meld mijn vondst toch maar even.

Ik had de doop van Antje Bouwes nog niet gevonden, dank Ton, en heb me even met de familie van Antje bezig gehouden, ook in de hoop er achter te komen wie toch wel die doopgetuigen waren bij de dopen van de kinderen van Joost en Antje.

Antjes vader Bouwe Bouwes moet voor 1735 zijn overleden want Idske Jans wordt in dat jaar bij de doop van een van haar kleinkinderen weduwe van Bouwe Bouwes genoemd. Duidelijk was wel dat Idske was hertrouwd, maar met wie dan wel, van alles geprobeerd en gelukkig uiteindelijk toch gevonden bij een doop van een dochter van Antjes zuster Pietje, die trouwde met Johannes Kerkhoven ((van) Kerkhoft). Doopgetuige bij de doop van Maria op 20 februari 1762 (Bolsward St. Franciscus) was Ietske Tjernes.

De naam Tjerne, nog nooit van gehoord, ook niet zo vreemd overigens, er is in Friesland tussen 1811 en 1902 geen enkele Tjerne geboren, bracht de oplossing. Idske hertrouwt, als IJtske, r.k. Roodhuis op 12 oktober 1740 en, als Yetske, gerechtelijk Hennaarderadeel op 12 oktober 1740 met Tjerne Fongers, de peter van onze voorvader Bouwe Joosts.

Als grootouders van vaderskant van Antje heb ik gevonden (eventueel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) Bouwe Bouwes en Geeltje Wybes, gehuwd r.k. Roodhuis op 13 april 1691 en gereformeerd Burgwerd op 21 mei 1691.

Nog een aardige verbinding gevonden. Antjes tante Hylkje Bouwes trouwt gerechtelijk Wonseradeel/r.k. Bolsward St. Franciscus op 21 april 1725 met Wybe Mattheus, zoon van Matheus Yebs en Dieuwke Wybes en broer van Yeb Mattheus, de laatste grootvader van Greate en Lytse Yeb Ypma.

Met vriendelijke groet,
Sible.

Plaats reactie