Testamenten Hof van Friesland, onbekende cijfers

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Testamenten Hof van Friesland, onbekende cijfers

Bericht door Ristcard » zaterdag 5 jan 2008 2:02 pm

Dag allemaal,

Al speurend op internet kwam ik een lijst tegen van alle testamenten bij het Hof van Friesland in de civiele sententies. Het blijkt de lijst van meneer R.S. Roarda uit 1953 te zijn. Voor iedere vermelding staat een cijfercode. Mogelijk een verwijzing naar een index, een bepaald deel, een archief?

Zie: http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Tes ... ivSent.htm

Wie weet waar de cijfers voor staan?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 5 jan 2008 2:14 pm

Richard,

Roorda heeft alle bijlagen van de civiele sententies doorgenomen op testamenten. Voor de slash staat het portefeuillenummer en erachter het volgnummer binnen die portefeuille. Natuurlijk heeft Tresoar op zeker moment de zaak omgenummerd, mogelijk moet je er 7598 bij optellen als je de portefeuille van je dromen wilt inzien

groet, Andries

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » zondag 6 jan 2008 8:31 am

Eén van die testamenten heb ik jaren geleden een kopie van gemaakt en toevallig deze week eindelijk eens over getypt. Als bron heb ik er destijds bij gezet Toegang 13-01 inventarisnr. SS 583-1. Op Tresoar hebben ze ongetwijfeld een lijst met omnummering.

groet, Hinke Woudt-Westra.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 6 jan 2008 12:29 pm

Dag Andries en Hinke,

Dank voor het meedenken. Ik heb op de website van Tresoar wel een lijst van sententies gevonden, maar die loopt, voor zover ik dat kan zien, tot 1669. Het testament dat ik zoek is uit 1707. Maar ik ga ervan uit dat de akten chronologisch zijn opgeborgen en dat het dus relatief simpel is om het juiste document te vinden. Het vereist alleen veel bladerwerk, maar dat vind ik niet zo erg. Ze staan bij het CBG op microfiche, dus het is meer schuiven dan bladeren.

En ja, een concordantielijst met oude en nieuwe nummers zou wel heel handig zijn. Via de aquabrowser kan ik niets vinden. Ik krijg de melding "geen resultaten gevonden".

Groeten van Richard

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 6 jan 2008 1:14 pm

Hoi Richard en allemaal,

Met om-nummering testamenten krijg je bij resultaat 21 een heel verhaal over toegang 14.
Roorda staat er een paar keer in, en ook iets over hoe het opgebouwd is.
Een duidelijke om-lijst heb ik nog niet gevonden, maar ik had ook nog niet het hele verhaal gelezen.

groet margreet

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 6 jan 2008 2:47 pm

Hoi Margreet,

Dat is de gewone beschrijving van toegangsnummer 14. Als je goed kijkt, dan zie je dat het woord om-nummeren er niet in voorkomt.
Overigens vind ik in die beschrijving van toegang 14 geen enkele naam die in de lijst van mijnheer Roarda staat. Ook de data die hij noemt komen niet voor. Merkwaardig, het lijkt wel of Roarda een heel andere lijst heeft beschreven.

Groeten vna Richard

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 6 jan 2008 4:45 pm

Richard,
in een beschrijving van iets waar je vervolgens een lijst namen kunt vinden,
worden die namen niet alvast genoemd, natuurlijk.
2.3.3. Stukken betreffende procedures, waarvan de definitieve sententies in de civiele sententieboeken voorkomen II
N.B. De oorspronkelijke verzamelbeschrijving bevat inventarisnummer 7599-16470. Deze is gesplitst in meerdere verzamelbeschrijvingen

Stukken betreffende procedures, waarvan de daarin gewezen. definitieve sententies in de civiele sententieboeken voorkomen
1. Hierop zijn de volgende (onvolledige) indices:
a. Op familienamen en slechts enkele voornamen der getuigen, met vermelding van leeftijd, beroep en woonplaats, 1700-1811: Nadere toegang 14.08 (R.S. Roarda, Nammen út de bylagen fan de sivile sentinsjes fan it Hof fan Fryslân, 1700-1811. Ljouwert 1957-1962).
b. Van de getuigen, met vermelding van leeftijd, beroep en woonplaats, 1700-1811: Nadere toegang 14.26-14.29 (copie van het handschrift van R.S. Roarda).
c. Van personen waarvan een testament voorkomt in inv. nrs. 7599-16470, met vermelding van woonplaats, echtgenoot en (soms) beroep, 1528-1802: Nadere toegang 14.01 (R.S. Roarda, List fan testaminten út de prosesstikken bij de Sivile Sentinsjes fan it Hof fan Fryslân. Ljouwert 1953).
d. Van eisers (en getuigen) woonachtig in Het Bildt, met vermelding van leeftijd, woonplaats, beroep, 1700-1811: Nadere toegang 14.21 (ms. R.S. Roarda, 1962).
Die lijst zal online gezet zijn, niet door tresoar maar bij je link.
En dat zijn toch jouw jaren in de beschrijving bij c?
groet margreet

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 6 jan 2008 5:04 pm

Dag Margreet,

De beschrijving waar je uit citeert, bevat ook lijsten van inventarisnummers met beschrijving van de stukken. Die staan verderop eventueel na het aanklikken van zo'n rondje met een driehoekje om een sublijst te openen.
Daar staan testamenten, waarbij namen worden genoemd. En die namen kom ik niet tegen in de lijst uit het boek van Roarda. Vandaar mijn verzuchting dat Roarda misschien een index op iets heel anders heeft gemaakt. Of ik kijk ergens vreselijk overheen, dat kan natuurlijk ook.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » zondag 6 jan 2008 5:18 pm

Het nummer wat ik destijds heb genoteeerd had ik nodig om de stukken aan te vragen. Als ik mij goed herinner was Toegang 13-01 'het groene boek op tafel'. Ik neem aan dat ik daar ook het inv.nr. uit heb gehaald en dat nummer (SS 583-1) is exact het zelfde als op de lijst van Roorda (Hubert Voets.

Groet, Hinke

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 6 jan 2008 5:33 pm

Hoi beiden,

Richard, dat zijn geen lijsten testamenten, maar lijsten sententies die je open kunt klikken (zo ongeveer per 5 jaar schat ik)..

Ik heb ook nog getest met de nr 1 Augustina bij je link die in 1692 testeerde.
De opengeklapte sententies beginnen 1695, ze is dus niet te vinden,
maar het zou ook betekenen dat er in de sententies teruggegrepen wordt op een ouder testament, die pas op de lijst van Roorda staat.
Even zo zijn de namen bij nr. 11 Adius en Engelbartina (1705) niet te vinden.

De erflater kan immers ook niet meer de eiser/gedaagde zijn.
Soms gingen mensen na generaties nog eens ruzie maken over iets beloofds of toegezegds of verleends in een ouder testament. En al die verwijzingen naar testamenten heeft Roarda er blijkbaar uit gefilterd.

We kunnen idd ook nog bij Toegang 13 of 13.01 gaan lezen.
Raar trouwens dat de aquabrowser met een lap tekst komt waar het zoekwoord niet in zit.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 jan 2008 11:43 am

Hallo,

voor de overzichtelijkheid eventjes dit. Er zijn twee "vindplaatsen" van testamenten in het archief van het Hof van Friesland:
1. speciaal aangelegde registers, vroeger DDD en EEE met een volgnummer. Dat zijn testamenten waar de erflater een vervolg op de initiële verervingslijn aangeeft (dus wat gebeurt er met (een deel van) de nalatenschap als de erfgenaam komt te overlijden). Van der Meer heeft in een aantal jierboekjes een inhoudsopgave gemaakt op deze boeken
2. toevallig opduikende testamenten in de bijlagen van de civiele sententies. Vroeger waren deze portefeuilles genummerd SS1 t/m SS8872. Binnen een portefeuille zijn de afzonderlijke bijlagen genummerd, daar slaat dus het tweede cijfer op. Het eerste cijfer is het portefeuillenummer en daar moet je in de nieuwe nummering 7598 bij optellen (dat is dus de hele concordans).
Bij de Nedergerechten heb je ook nog een beperkt aantal testamenten. Die zijn wel te vinden omdat ze een apart inventarisnummer binnen de desbetreffende Grietenij of stad hebben.
Er zijn zo weinig testamenten geregistreerd doordat je in Friesland vroeger automatisch "buiten gemeenschap van goederen" trouwde, dus dat hoefde je, in tegenstelling tot andere gewesten, niet apart vast te leggen.

groeten, Andries

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » maandag 7 jan 2008 1:51 pm

Dag Andries,

Ik kom er nog niet uit. Als ik de optelling doe bij portefeuille 1034, dan zou ik in inventarisnummer 8632 (= 7598 + 1034) het betreffende testament moeten vinden. Maar... dat testament dateert uit 1780 en de sententie uit 1706. Dat kan dus niet.

Het hoogste portefeuillenummer bij Roarda is 1163, terwijl de civiele sententies een paar duizend inventarisnummers beslaan. Een simpele optelling zal dus niet de juiste methode zijn. Ik heb een mail gestuurd aan de infobalie van Tresoar, om te vragen wat het geheim achter de omnummering is.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 jan 2008 3:17 pm

Hoi Richard,

je hebt gelijk. Vreemd dat die nummering maar net boven duizend komt. Het enige dat ik weet is dat Roorda wel zo'n nummering weergeeft (portefeuillenr/dossiernr). Hoe het dan zit is mij een raadsel. Misschien kun je Bourgonjen e-mailen?

groet, Andries

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » maandag 7 jan 2008 6:42 pm

Dag Andries,

Ik had in eerste instantie al een mail gestuurd naar de maker van de website waar de lijst van Roarda op staat, maar tot op heden nog geen reactie gekregen. Wellicht dat ze bij Tresoar zo een omrekentabel uit de kast kunnen trekken. Ik hoop dat maar.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » dinsdag 8 jan 2008 12:17 pm

Hallo allen,

Zojuist antwoord gekregen van de heer Engels, de maker van de website. Hij schrijft:

De omzetting naar de huidige aanvraagnummers geeft de concordans op de "sivile sentinsjes" in Tresoar, toegang 14, deel II, blz. 877-937

Ik ben dus een stapje dichter bij de oplossing van het raadsel.

Groeten van Richard

Plaats reactie