leen van der

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Willy
Berichten: 42
Lid geworden op: vrijdag 23 mar 2007 2:21 pm

leen van der

Bericht door Willy »

Onderzoekt ook iemand de tak uiltje teunis .geb:1727 haskerdijken ovl 04-04-1821 akrum
huw 1 met yke arjens akrum 27-11-1755 zoon geboren fokke uiltjes gehuwd met klaaske hessels.
huw 2 met teetske tomas 07-08-1796 akrum.
uiltje teunis is een zoon van teunis klases geb :1698 en tjitske uiltjes geb:1696? gehuwd 1727 dochter van uiltje jouws en
klaaske annes.uiltje teunis zuster gerbrich teunis geb:1731-1817 ovl gehuwd met fokke hommes dijkstra 04-04-1756 haskerdijken. uiltje teunis grootouders zijn klaas teunis en hiltje alles gehuwd 06-06-1697 oldeboorn-nes dochter van
alle gerrits en grietje gerrits.nu loop ik vast.is klaas teunis een zoon van arjen teunis uit goengahuizen zijn tweede huw: met aaltje sipkes ook uit goengahuizen? en welke richting moet ik het dan zoeken .boerefamilie en doopsgezind .gea

AANPASSING.
panel hart. dank voor het meedenken.eh andries je hebt gelijk dat kunnen nooit de ouders zijn van hiltje alles, ze heeft wel een broer johannes en een zuster aaltje. en magreet de namen zijn gehusseld en nu hier de goede opstelling.

TEUNIS ARJENS GEB.1618 GOENGAHUIZEN EERSTE HUW.MET BAUCK SIJDSES GEB.1622 GROU HUW. 30-04-1650 SMALLINGERLAND DOCHTER VAN SYDS WYBES EN
RINCK RUURDS. KIND GEBOREN,ARJEN TEUNIS 1650,GEHUWD MET TRIJNTJE RUURDS GEB 1656 JOURE HUW.17-04-1675 HASKERLAND DOCHTER VAN RUURD RIENKS
EN TIETE WILLEMS.TRIJNTJE RUURDS IS HERTROUWD MET FOKKE JACOBS HUW.17-09-1682.
TEUNIS ARJENS TWEEDE HUW.MET AALTJE SIPKES.....? KINDEREN DAARUIT GEBOREN.
SIPKE TEUNIS 3 OF4 KEER GETROUWD.
KLAAS TEUNIS GEHUWD MET HILTJE ALLES 06-06-1697 OLDEBOORN-NES.HERTROUWD MET GERRIT WATSES 16-05-1706.
BAUCKJE TEUNIS GEHUWD MET JOHANNES KLASES 01-04-1683.
IS DIT HET GEZIN WAT IK ZOEK?
DE KINDEREN VAN KLAAS TEUNIS EN HILTJE ALLES ZIJN :TEUNIS KLASES GEHUWD MET TJITSKE UILTJES 1725? EN PIETJE KLASES GEHUWD MET RINNERT AUKES
16-03-1727.
DE KINDEREN VAN TEUNIS KLASES EN TJITSKE UILTJES ZIJN:UILTJE TEUNIS EN GERBRICH TEUNIS.
AALTJE SIPKES IS HERTROUWD MET JAN GERBENS HOOGHIEMSTRA 01-04-1677 HERV. GEM.BOORNBERGUM-KORTEHEMMEN.
IK HOOP DAT DIT NU DUIDELIJK IS MAGREET? GEA
Laatst gewijzigd door Willy op zondag 22 feb 2009 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Re: leen van der

Bericht door Theun Veenstra »

Willie via de nedergerechten, aanwezig op studiezaal Tresoar zou je mogelijk nog verder kunnen. Is nog niet gedigitaliseerd dus dat wordt zoeken.
Succes en groeten Theun
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: leen van der

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo.

Altijd moeillijk, Utingeradeel en doopsgezind. Niet veel rechterlijk archief maakt het extra moeilijk bewijs te leveren als je denkt te weten hoe het zit.
Hiltje Alles, de weduwe van Claas Teunis, hertrouwt al in 1706:
Utingeradeel, huwelijken 1706
Vermelding: Derde proclamatie op 16 mei 1706
Man : Gerrit Watzes afkomstig van Oldeboorn
Vrouw : Hiltie Alles afkomstig van Akkrum

Gestandaardiseerde namen: GERRIT WATSES en HILTJE ALLES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn Nes 1661-1810
Inventarisnr.: 730
Er is dan gelukkig een zoon Teunis (en een dochter Pytie). Curatoren over deze kinderen zijn Sipke Theunis en Jentie Rinses (UTI G8, folio 3, 18 nov 1706).
Is deze Sipke Teunis een broer van Claas Teunis? Het lijkt er wel op, want het zijn tijdgenoten:
Utingeradeel, huwelijken 1697
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 februari 1697
Man : Sipke Thenus afkomstig van Oldeboorn
Vrouw : Fouck Minnes afkomstig van Oldeboorn

Gestandaardiseerde namen: SIPKE TEUNIS en FOUKJE MINNES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn Nes 1661-1810
Inventarisnr.: 730
Zou dit hem ook al zijn?
Utingeradeel, huwelijken 1684
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 maart 1684
Man : Sipke Theunis afkomstig van Oldeboorn
Vrouw : Grijttie Liuwes afkomstig van Oldeboorn
Theun (hé, dat is toevallig, nog een Teun) Veenstra heeft gelijk, zoeken in rechterlijk archief is de enige kans om de zaak wat helderder te krijgen.

Uilke Jouwes en Claaske Annes komen in deze vraag terloops te sprake: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?f=3&t=2948 Veel succes verder, ik hoop voor je dat er ook nog wat antwoorden op ons succesrijke forum verschijnen!

groeten, Andries.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: leen van der

Bericht door Andries Koornstra »

Hoi,

ik constateer dat deze vraag uitgeput is. Daarom even ter afsluiting van "mijn dossier":
Utingeradeel, huwelijken 1737
Vermelding: Attestatie afgegeven op 18 mei 1737
Man : Alle Gerrits afkomstig van Akkrum
Vrouw : Grietje Gerrits afkomstig van Oldeboorn

Gestandaardiseerde namen: ALLE GERRITS en GRIETJE GERRITS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn Nes 1661-1810
Zij kunnen natuurlijk nooit de ouders van Hiltje Alles zijn, zoals in het begin wordt gesteld.

groeten, Andries.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: leen van der

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi ieder,

Sorry voor de late reactie en de uitputting,
ik raakte in de war van deze opmerking:
Onderzoekt ook iemand de tak uiltje teunis .geb:1727 haskerdijken ovl 04-04-1821 akkrum
huw 1 met yke arjens akkrum 27-11-1755 zoon geboren fokke uiltjes gehuwd met klaaske hessels.
huw 2 met teetske tomas 07-08-1796 akkrum.

uiltje teunis is een zoon van teunis klases geb :1698 en tjitske uiltjes geb:1696? gehuwd 1727 - dochter van uiltje jouws en klaaske annes.
uiltje teunis' zuster gerbrich teunis geb:1731-1817 ovl gehuwd met fokke hommes dijkstra 04-04-1756 haskerdijken.
uiltje teunis grootouders zijn klaas teunis en hiltje alles gehuwd 06-06-1697 oldeboorn-nes, dochter van alle gerrits en grietje gerrits.

nu loop ik vast. is klaas teunis een zoon van arjen teunis uit goengahuizen zijn tweede huw: met aaltje sipkes ook uit goengahuizen?
en welke richting moet ik het dan zoeken .boerefamilie en doopsgezind .
gea
A: Klaas Teunis is zoon van een Teunis, niet van een Arjen.

B: Dit is er omtrent Arjen Teunis:
Smallingerland, huwelijken 1676
Vermelding: Eerste proclamatie op 3 oktober 1676
Man : Aarjen Tuenis afkomstig van Go�ngahuizen
Vrouw : Trijn Ruierdts afkomstig van Oldeboorn
Opmerking : derde proclamatie op 30 mei 1676
een andere vrouw dus. Combinatie van Klaas of Teunis of Arjen met Aaltje Sipkes zijn er niet. Ja, in Harlingen of zo, en in een andere tijd.

aaltje sipkes go?nga* levert bijvoorbeeld deze:
Smallingerland, huwelijken 1677
Vermelding: Proclamatie op 1 april 1677 in Boornbergum
Man : Jan Gerbens
Vrouw : Aaltje Sipkes afkomstig van Go�ngahuizen
Ik begrijp niet goed waar al die namen en datums-husselingen vandaan komen.
Alle mensen bestaan wel, maar niet in combinatie met elkaar.

--------------------------
3e huwelijk Sipke?
Utingeradeel, huwelijken 1718
Vermelding: Attestatie afgegeven op 10 juli 1718
Man : Sipke Theunis
Vrouw : Trijntie Hilties afkomstig van Oldeboorn
Opmerking : met consent van haar vader Hiltie Ringers, huisman
mvg margreet
Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Re: leen van der

Bericht door Irene Walstra »

Beste Gea,

Jouw herziene tekst zet ik even hier neer:

AANPASSING.
panel hart. dank voor het meedenken.eh andries je hebt gelijk dat kunnen nooit de ouders zijn van hiltje alles, ze heeft wel een broer johannes en een zuster aaltje. en magreet de namen zijn gehusseld en nu hier de goede opstelling.

TEUNIS ARJENS GEB.1618 GOENGAHUIZEN EERSTE HUW.MET BAUCK SIJDSES GEB.1622 GROU HUW. 30-04-1650 SMALLINGERLAND DOCHTER VAN SYDS WYBES EN
RINCK RUURDS. KIND GEBOREN,ARJEN TEUNIS 1650,GEHUWD MET TRIJNTJE RUURDS GEB 1656 JOURE HUW.17-04-1675 HASKERLAND DOCHTER VAN RUURD RIENKS
EN TIETE WILLEMS.TRIJNTJE RUURDS IS HERTROUWD MET FOKKE JACOBS HUW.17-09-1682.
TEUNIS ARJENS TWEEDE HUW.MET AALTJE SIPKES.....? KINDEREN DAARUIT GEBOREN.
SIPKE TEUNIS 3 OF4 KEER GETROUWD.
KLAAS TEUNIS GEHUWD MET HILTJE ALLES 06-06-1697 OLDEBOORN-NES.HERTROUWD MET GERRIT WATSES 16-05-1706.
BAUCKJE TEUNIS GEHUWD MET JOHANNES KLASES 01-04-1683.
IS DIT HET GEZIN WAT IK ZOEK?
DE KINDEREN VAN KLAAS TEUNIS EN HILTJE ALLES ZIJN :TEUNIS KLASES GEHUWD MET TJITSKE UILTJES 1725? EN PIETJE KLASES GEHUWD MET RINNERT AUKES
16-03-1727.
DE KINDEREN VAN TEUNIS KLASES EN TJITSKE UILTJES ZIJN:UILTJE TEUNIS EN GERBRICH TEUNIS.
AALTJE SIPKES IS HERTROUWD MET JAN GERBENS HOOGHIEMSTRA 01-04-1677 HERV. GEM.BOORNBERGUM-KORTEHEMMEN.
IK HOOP DAT DIT NU DUIDELIJK IS MAGREET? GEA


Zelf heb ik de familie van der Leen nog niet eerder uitgezocht. Maar er zijn wel relaties met families uit dezelfde omgeving waar ik wel naar gezocht heb. Veel informatie heb ik gevonden in de boeken van M. Groen over Oldeboorn en het boekje "van Heert tot heden" van Jan Walstra over de voorouders van Greult Heerts Walstra uit Haskerdijken (één van de voor mij "andere" families Walstra).

Ik weet niet of jij de nakomelingen van der Leen ook in beeld hebt maar misschien weet jij hoe de familierelatie in elkaar zit tussen Fokke Fokkes de Jong (kleinzoon van Gerbrig Teunis) en Hessel Klases van der Leen en de kinderen van Gerben Gabes Rodenburg?

Memories van Successie
Kantoor Heerenveen 1821
Overledene : Fokke Fokkes de Jong
Overleden op: 20 september 1821
Wonende te : Nes (Utingeradeel)
Tekst:
boerenknecht; zoon van Fokke Fokkes de Jong, boer;
halfbroer van minderjarige Joost, Dieuwke, Gerbrig, Homme
en Atze Fokkes de Jong; mede eigenaren van onroerend goed
zijn Hessel Klazes van der Leen (5/8ste) en kinderen van
Gerben Gabes Rodenburg (1/8ste). Saldo fl. 3.027,86.
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Bron:
Memories van successie 1818-1927
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr.: 8003
Aktenr. : 324

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra
Plaats reactie