fotoalbum 19e eeuw

Vragen en opmerkingen over foto's, in het bijzonder afbeeldingen in het Fries Fotoarchief en de Literaire foto's
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

fotoalbum 19e eeuw

Bericht door jacqueline » vrijdag 8 aug 2008 2:11 pm

Enige tijd geleden ben ik in het bezit gekomen van een fotoalbum uit de nalatenschap van Julius en Ida Spijkerman uit Sint Nicolaasga (overleden in resp. 1990 en 1997). Hun vader was Wietze Spijkerman (1887-1955).
Het is een heel oud album, goud op snee, en met een rood "fluwelen" omslag en metalen beslag.
Het betreft zo te zien foto's die afkomstig zijn van grofweg het midden/eind van de 19e eeuw tot het begin van de 20ste eeuw.
Ik heb erg mijn best gedaan om het album te achterhalen, omdat ik hoopte dat er foto's van de familie Spijkerman in zouden staan.
Helaas, dat is voorzover ik het kan beoordelen niet het geval.
De vraag is natuurlijk, wie er dan wel in staan. De foto's zijn zo oud dat er niemand meer in leven kan zijn die de afgebeelde personen gekend kan hebben.

Waarschijnlijk zijn het familieleden van Maria Augusta Feenstra (1889-1963), de moeder van Julius en Ida.
D.w.z.: Feenstra's, Van der Meulens en/of Trompen.
Voorzover ik het kan inschatten zijn de personen op de foto's redelijk welgesteld.
In totaal staan er 91 foto's in het album, slechts van 13 is me nu bekend wie er op staan. Foto nr. 77 ontbreekt; verder is het album geheel gevuld.
Slechts achterop één foto (nr. 86) staat iets geschreven (J. Feenstra Redacteur Bolsward Nederland) maar dit lijkt een adres en zegt volgens mij niets over de afgebeelde persoon (een oude dame).
De nrs 27 t/m 34 zijn afgedrukt op metaal i.p.v. op papier. Ik heb absoluut geen verstand van fotografie, kan het zijn dat dit zgn. daguerreotypies zijn ?
In dat geval zouden ze, als ik afga op de informatie die ik via internet heb gevonden, waarschijnlijk al van voor de jaren '60 van de 19e eeuw afkomstig zijn?

Ik heb geprobeerd, met de stamboomgegevens die ik heb, aan de hand van de gezinssamenstelling de personen op de eerste foto thuis te brengen.
De personen van deze foto komen regelmatig terug op andere foto's, zowel voor- als achterin het album.
Het lijkt een gezin met vijf zoons en een dochter? Jitte Feenstra, de vader van Maria Augusta Feenstra, kwam uit een gezin met zes zoons en een dochter. Hij trouwde als eerste, pas zes jaar later trouwden de volgende broers.
Wellicht is de foto van het gezin Feenstra, zonder Jitte - het blijft natuurlijk speculatie.
Misschien is Jitte ook de J. Feenstra van het opschrift achterop foto 86?
Foto 88 is wellicht van Maria Augusta Feenstra met haar drie zusjes.

Foto 70 is een foto van een non, genomen in 's-Hertogenbosch. Het zou Oeke van der Meulen kunnen zijn, een nichtje van Maria Augusta Feenstra. Via de website van het ADRKF ben ik te weten gekomen dat zij zuster was in 's-Hertogenbosch, en daar overleed op 20-jarige leeftijd in 1896. Het zou natuurlijk ook kunnen, dat dit meisje helemaal geen familie is, de opgenomen paters en andere geestelijken (zie hierna) zijn dit volgens mij ook niet.

De foto's 43, 44, 46 t/m 49, 53 en 92, zijn alle van geestelijken, de namen heb ik via en met hulp van het ADRKF.

Foto nr. 52 is voorzover ik weet de enige Spijkerman in het album. Het is Jacobus Spijkerman (1859-1945), en hij is afkomstig uit de andere tak van de familie dan Julius en Ida (de grootvader van Jacobus was een broer van de overgrootvader van Julius en Ida.)
Uit een kopie van het bevolkingsregister van Bolsward blijkt, dat Jacobus van november 1878 tot september 1879, hij was toen hulponderwijzer te Bolsward, heeft ingewoond bij een weduwe van der Meulen - ik neem aan, dat deze weduwe familie was van Maria Augusta Feenstra, en dat Jacobus zo in het album terecht is gekomen. De foto is gemaakt in Amersfoort - na Bolsward vertrok Jacobus daar inderdaad naartoe.
Wie die weduwe dan precies zou moeten zijn heb ik, ondanks bestudering van de stamboomgegevens, tot dusver niet kunnen ontdekken.

Een aantal foto's zijn, aan b.v. de papierresten op de achterzijde te zien, eerder in- of opgeplakt geweest. Ook zijn er dubbele foto's.
De volgorde van de foto's lijkt vrij willekeurig, in ieder geval niet altijd chronologisch?

Ik heb met een paar personen in Sint Nicolaasga contact gehad over de foto's; echter zonder succes.
Is er iemand, die beschikt over foto's uit bovengenoemde families en zo kan helpen om vast te stellen of het inderdaad personen uit deze families betreft?
heeft iemand nog een ander idee, of en hoe het nog mogelijk zou zijn, de personen op de foto's te identificeren?

Groeten van Jacqueline

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » zondag 14 dec 2008 11:55 pm

vanaf vandaag is er de mogelijkheid, om op het stamboomforum zoekplaatjes, b.v. foto's, te plaatsen.

Ik heb de eerste foto uit het album van Julius en Ida Spijkerman vast geplaatst, zie

http://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/

de rest volgt z.s.m.

groet, jacqueline

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door jacqueline » zaterdag 31 jan 2009 10:28 pm

De eerste foto uit het album:
fotoalbum julius spijkerman 1.jpg
fotoalbum julius spijkerman 1.jpg (49.51 KiB) 23467 keer bekeken
Heeft iemand enig idee wie dit kunnen zijn? En of de foto sowieso in Friesland is genomen?

groet, jacqueline

Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door Andrys » zondag 1 feb 2009 5:14 pm

Hallo Jacqueline,

Helaas kan ik je op de meeste vragen geen antwoord geven. Ik (her)ken de afgebeelde personen niet, Wel schrijf je over foto's afgedrukt op een metalen plaatje. Jij denkt dat dit daguerreotypieën zijn. Ik vermoed dat het gaat om ferrotypieën. Daguerrotypieën werden over het algemeen direct ingelijst achter glas, omdat ze erg kostbaar en kwetsbaar waren. De ondergrond bestaat uit een zilveren plaat. Een ferrotypie (ferro = met een ondergrond van ijzer, blik) is ook kwetsbaar, maar dit was juist een goedkope afdrukwijze. De ferrotypie kwam op rond 1855-1860 en is tot rond 1930 gemaakt. Vooral straat- en kermisfotografen gebruikten de ferrotypie.
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door jacqueline » zondag 1 feb 2009 9:01 pm

Hallo Andrys,

Bedankt voor je uitleg; dit lijkt inderdaad veel voor de hand liggender; ik had er alleen nog nooit van gehoord!
De ondergrond van een van de foto's is ook flink verroest, logisch als het ijzer is!

Meteen nog maar een fotootje toegevoegd!

groeten van Jacqueline
Bijlagen
fotoalbum julius spijkerman 5.jpg
fotoalbum julius spijkerman 5.jpg (34.66 KiB) 23388 keer bekeken

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door hoekstra » zaterdag 4 jul 2009 10:34 pm

van de site: www.familiespijkerman.nl


Maria Augusta Feenstra

Geslacht Vrouw
Leeftijd 74 jaar

Geboren 7-3-1889 te Bolsward
Overleden 23-4-1963
Vader Jitte Feenstra
Geboren 7-7-1856
Overleden 23-6-1942
Moeder Yfke van der Meulen
Geboren 21-7-1852
Overleden 15-4-1921
Zus Margaretha Theodora *26-4-1885

Zus Dorothea Maria *20-7-1886

Zus Julia Agnes *4-2-1892

Halfbroer Libbe *22-2-1870



Huwelijk 17-8-1918 te Bolsward

met Wietze Spijkerman
Geboren 7-8-1887
Overleden 19-6-1955
Kinderen Jan Julius
Ida Margaretha
Julius Jozef
Levenloos kind


groet albert hoekstra
mischien een oproep in gens nostra van de ngv?

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door jacqueline » zondag 5 jul 2009 11:49 pm

Beste Albert,

Bedankt voor je reactie - de gegevens die je noemt zijn mij echter bekend, en hebben me tot dusver helaas niet verder geholpen.
Julius Jozef Spijkerman is degene van wie het album afkomstig is.

Ook bedankt voor de tip m.b.t. gens nostra - ik ga er achteraan!

Ik voeg nog een foto toe, deze bevat de enige tekst die ik heb aangetroffen (buiten de namen van de fotografen).

groet, Jacqueline
Bijlagen
foto 86 tekst achterzijde.jpg
foto 86 tekst achterzijde.jpg (129.09 KiB) 23134 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door Andries Koornstra » maandag 6 jul 2009 9:30 am

Hallo Jacqueline,

"Academie Minerva" zie ik op je laatste plaatje staan. De huidige kunstacademie te Groningen heet nog steeds zo, zit aan het begin (of einde, in ieder geval aan het westelijke uiteinde) van het Zuiderdiep. Ik weet natuurlijk niet of een onderwijsinstelling aan archiefvorming doet op dit vlak, maar je zou eens kunnen informeren of ze je verder kunnen helpen.

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door jacqueline » dinsdag 7 jul 2009 12:22 am

Hallo Andries,

Bedankt voor de tip -ik heb even gegoogeld, en via
http://www.pottjewijd.net/pottjewijd-ge ... s-zaak.htm
het volgende gevonden:
De geschiedenis van Foto Pottjewijd speelde zich voor 1940 in Winschoten af.
De zaak is misschien wel een van de oudst bestaande fotografen in Nederland.
Het is tot nog toe niet precies bekend wanneer de zaak in Winschoten werd geopend, maar het meest waarschijnlijk lijkt rond 1880. De achterkant van de foto hier links en onderaan deze alinea geven als oprichtingsdatum 1877.
Het bedrijf werd gesticht door Boele Jans Pottjewijd (1859-1941). Boele Jans had een opleiding gehad aan de kunstacademie Minerva in Groningen. De naam Pottjewijd werd in Noord-Nederland erg bekend door de duizenden familieportretten en schoolfoto’s die hij in zijn lange carrière als fotograaf maakte. Bijna op elke foto werd op de achterkant en soms ook op de voorkant de naam Pottjewijd vermeld.
Het stempel op mijn foto is van 1877 - blijkbaar nog in zijn studietijd genomen?
Het adres zal er later opgeschreven zijn, ws niet door de fotograaf?
Hoe dan ook - de zaak bestaat nog steeds, ik heb een mailtje gestuurd, en wacht hun reactie eerst even af.

Ook maar weer een foto, nog slechts 89 te gaan.

groetjes, Jacqueline
Bijlagen
foto 67  fotograaf Fuchs Leeuwarden.jpg
foto 67 fotograaf Fuchs Leeuwarden.jpg (227.17 KiB) 23091 keer bekeken

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door hoekstra » zaterdag 11 jul 2009 10:12 pm

van de site van een inventarisatie van fotografen

Leiden 19th-Century Portrait Database of Dutch Cartes de Visite 1860-1914

STUDIO INFORMATION
from the Directory compiled by D.P.Huijsmans obtained from 50,000 CdV


Studio Pottjewyd B J Address -
City Winschoten Directory Entry Number 2476
Nr of CdV in LCPD from collection DPH 20 Nr of Cab in collection DPH 0
Nr of CdV in LCPD from collection PKL 2 Nr of CdV in LCPD from collection SW 9
Oldest date found on pictures 1883-07-15 Youngest date found on pictures 1901-02-27
Lowest negative nr on pictures - Highest negative nr on pictures -
Oldest Year of Medals Shown 77 Youngest Year of Medals Shown 77
Year Studio started - Country N
Nr of Different Studio Logo's known 8 Directory Edition


ben benieuwd naar de geschiedenis van die fotograaf met die mooie naam!

groet

albert

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

Re: fotoalbum 19e eeuw

Bericht door hoekstra » zaterdag 11 jul 2009 10:15 pm

van de site allemaal groningers

Huwelijk 23-01-1881 Groningen

Bruidegom Boelo Pottjewijd, photografistGeboren Oude Pekela
Vader Jan Pottjewijd, scheepskapitein
Moeder Alida Petronella Hoeksema


Bruid Cornelia SneijerGeboren Leeuwarden
Vader Jan Roelofs Sneijer, scheepskapitein
Moeder Sanneke Barteles van der Veen


Bron Huwelijksregister Groningen 1881
Aktenummer 12

BarryhOast
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 30 jun 2019 12:11 am
Locatie: United Kingdom
Contacteer:

fotoalbum 19e eeuw

Bericht door BarryhOast » vrijdag 5 jul 2019 4:38 pm

Hoi Jacqueline,

Bedankt voor je reactie en de informatie. Joris Martens en zijn vrouw zullen ongetwijfeld meer kinderen hebben gekregen. Alleen heb ik ze in Friesland, Groningen en Drenthe nog niet kunnen vinden. Korvemakers zullen daar naar toe gaan waar werk is denk ik, dus misschien is Overijssel nog een optie.

Is een breider trouwens iemand die kleren maakt?

Groet, Sieger

Plaats reactie