Kalk half tonnen?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Kalk half tonnen?

Bericht door Hinke Westra »

In het archief van de armenzorg (gem. Haskerland) kwam ik onderstaande tegen.
Breuken is een soort van boete en zo te lezen waren de maten van de half tonnen niet goed, maar kalk half tonnen? Zowel mijn vriendin als ik konden er niets anders van maken, iemand enig idee wat dit kan betekenen?

09-06-1696
Diaconie gereformeerde kerk Joure ontvanger van 45 caroligulden 12 stuivers en 8 penningen wegens 1/3 part van 136-17-8 zijnde breuken voortgekomen van
Pieter Berents voor een
Sicke Klases voor twee verre beneden de regte maaten befonden kalk half tonnen

groet, Hinke Woudt-Westra
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Kalk half tonnen?

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Het lijkt mij iets van :
boete voor ver beneden de rechte maat bevonden [aangetroffen] kalk,
namelijk slechts half gevulde tonnen
(ipv helemaal tot de rand of tot een bepaalde lijn gevuld).

De kalk zelf zal wel gebruikt zijn als witkalk, om te schilderen,
of bij het metselen.

groet Margreet
Piet de Haan
Berichten: 29
Lid geworden op: vrijdag 17 nov 2006 2:22 pm
Locatie: Dokkum

Re: Kalk half tonnen?

Bericht door Piet de Haan »

Hallo Hinke en Margreet.

Nog een kleine aanvulling. Breuken of broken is in deze contect– vergrijp, misdaad zeg maar een overtreding. De betaalde boete is dus naar aanleiding van de overtreding [breuken]
Ik denk dat je voor ‘verre’ hier moet lezen ‘verrel of veertel of viertel d.w.z een vierde deel. Pieter dus voor een vierde deel beneden de juiste [regte] maat en Sicke voor twee vierde deel beneden de juiste [regte] maat. Een halve ton was een inhoudsmaat afgemeten in een ton net als bij de turf. Kalk in halve tonnen vermeld kom je dan ook regelmatig in de diaconierekeningen tegen. Ook de combinatie kalk en lakmoes komt er in voor. De blauwe lakmoes werd als verfstof gebruikt. Witkalk met blauw erdoor, een middel in stallen etc. tegen de vliegen. Waarschijnlijk weten jullie het wel maar de FAF vrijwilligers die zich bezig houden met de DTB boeken en dan vooral de begraaf en diaconierekeningen willen graag op de hoogte worden gehouden van alle rekeningen in deze boeken die iets met overlijden te maken hebben.

Groeten
Piet de Haan
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Kalk half tonnen?

Bericht door Hinke Westra »

Margreet en Piet bedankt voor jullie reactie. Ik meende mij zelf al te herinneren dat een halve ton een inhoudsmaat was maar door deze omschrijving kwamen we er niet helemaal uit. Handig te weten dat het zo wel omschreven wordt. En ik zal speciaal opletten als we iets tegen komen wat met overlijden te maken heeft.

groet, Hinke.
Plaats reactie