Antje Rommerts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Antje Rommerts

Bericht door Hinke Westra » donderdag 5 jan 2006 9:18 am

Bedankt Durk.
Mijn man is van RK huize en dan heb je al snel allerlei verbindingen. Nijholt zijn geen rechtstreeks voorouders maar dus wel weer zijlijntjes en dan vind ik het prettig als ik de onderlinge verbindingen in mijn bestand kan vastleggen.

Wat Antje betreft, het is waarschijnlijk heel ver gezocht, maar een mogelijkheid is ook nog om de 10-jaren tafels door te nemen van Haskerland en event. Doniawerstal. Misschien is net haar overl.akte niet overgenomen. En dan hoop ik dat ik dat niet zelf was :oops: , volgens mij waren dat geboortes waar ik wat van gedaan heb:)
Van Haskerland is er een inventaris van het archief, in te zien, of mogelijk nog te leen bij de bibliotheek in Joure. Missschien zelfs aan te vragen bij de bibliotheek waar je woont. Daarin staat vast of er ook volkstellingen, bewonerslijsten o.i.d. zijn van de periode 1830-1845.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 5 jan 2006 12:27 pm

Durk en andere belangstellenden.
Even voor de duidelijkheid.
De Antje Rommerts 1827 overleden woonde in Gorredijk, weduwe van Otte van der Zee en dochter van Rommert Pieters en Jeltje Pieters.
Dus duidelijk een andere!
Gr.
Everardus Rollema

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Antje Rommerts

Bericht door Maikel Galama » donderdag 5 jan 2006 2:09 pm

Hoi allemaal,

heel katholiek Friesland lijkt bijna ingeschakeld om het genealogische probleem rond Antje Rommerts op te lossen, hoe meer zielen hoe meer vreugde zullen we maar zeggen, bovendien hebben we iedere hulp die we kunnen krijgen ook heel erg nodig, want makkelijk is dit alles niet.

Ik heb verwoed gezocht naar de ouders van Antje Rommerts, de moeder is bekend, Trijntje Jans - ook wel Trijntje Rommerts - maar hoe ik ook zoek, ik kan geen huwelijk van een Trijntje en Rommert vinden, ook geen doop van een kind uit zo'n huwelijk, maar ik vind mijzelf hierin niet goed genoeg om dan te kunnen zeggen dat ze buiten Friesland gehuwd zijn, maar ik neig er wel naar. Heeft iemand anders hier ook naar gezocht?

Ik ben verder gaan zoeken, ervan uitgaand dat het overlijden van Antje tussen 1830 en 1844 moet hebben plaatsgevonden, hoewel ik toch ook nog steeds rekening houd met een overlijden buiten die periode (Vandaar het controleren van de akte uit 1827, Margreet!)

In Doniawerstal en Heerenveen en omgeving vond ik geen passende kandidaat, dus ben ik uitgeweken naar Genlias, waar ik het overlijden vond van Ansje Rommerts in 1841 te Steenwijkerwold, wat mij betreft gooit deze heel erg hoge ogen, maar ik heb wel vaker verkeerd gegokt. Deze keer heb ik goede redenen: 1) In Friesland konden we haar overlijden niet vinden 2) Het huwelijk en de doop van ouders resp dochter Antje was ook niet in Friesland te vinden 3) er was veel kontakt tussen de RK bevolking van Zuid-Oost Friesland met de RK enclave Steenwijkerwold in Overijssel.

Hoe nu verder schreef Durk.

Ik denk aan de volgende zaken: 1) iemand die handig is in het zoeken via de komputer gaat nog eens in Friesland de diverse mogelijkheden onderzoeken. 2) iemand gaat de overlijdensakte van Ansje Rommerts in het archief van Zwolle bekijken. (Is ook tegen betaling van ongeveer 7 euro op te vragen) 3) suggestie Hinke: iemand gaat uitzoeken of er in Haskerland via de bevolkingsregisters of 10-jarentafels nog iets is te vinden.

Meer mogelijkheden zie ik op dit moment niet, maar iemand anders misschien wel? Zo ja, dan horen we dat vanzelf.

Groetjes, Maikel.

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

Antje Rommerts

Bericht door Durk148 » donderdag 5 jan 2006 5:19 pm

Beste Mensen ga een dezer dagen in Steenwijk de acte over die Antje
Rommerts even bekijken dit is voor mij niet zover weg 10 km. en Hoop
dat dit de Gezochte is zou best kunnen in Steenwijkerwold wonen ook veel Katholieken en er komen veel verbindingen in Families voor met Weststellingwerf

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » donderdag 5 jan 2006 9:28 pm

Goed idee dat even over de grenzen kijken, had ik nog niet aan gedacht :?

En mocht ze dit nu niet zijn, ik heb mijn schoonzus (werkt bij de byb in Lemmer) even gevraagd en de index van het archief van Haskerland is volgens haar gewoon bij een plaatselijke bibliotheek aan te vragen.

Groet, Hinke.

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

Antje Rommerts

Bericht door Durk148 » vrijdag 6 jan 2006 12:26 pm

Heb een afspraak gemaakt voor een bezoek aan het archief van Steenwijkerwold op dinsdag aanstaande kon er niet eerder terecht
Durk

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Eindelijk

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 6 jan 2006 7:52 pm

Durk, Maikel, Hinke, Margreet en andere belangstellenden.
Waar teamwork toe kan leiden. :D
Vandaag kon ik helaas niet naar het CBG, dus een mailtje gestuurd naar een kennis.
Hij bevestigde het voorgevoel van Maikel. :D
Ouders en geboorteplaats zijn helaas niet in de akte vermeld.
Durk als je dinsdag in Steenwijkerwold bent informeer dan naar het bev. register en vraag wanneer zij aldaar beginnen.
Memoirie van Successie te Zwolle?
Informeer ook of er RK registers zijn met vermelding van parochianen.
Hopelijk levert het iets op betreffende Antjes geboorteplaats.
Groetjes:
Everardus


Bron Burgerlijke stand - Overlijden (Overledene)
Archieflocatie C.B.G.

Algemeen Gemeente: Steenwijkerwold
Aktenummer: 37
Aangiftedatum: 04-04-1841
Overledene Ansje Rommerts
Overleden 03-04-1841, 22.00 uur, 70 jr, wnd Steenwijkerwold, wed. Bienc de Boer

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 6 jan 2006 8:37 pm

Wat geweldig!! Goed hoor en speciaal voor Maikel :lol:

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Teamwork

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 6 jan 2006 8:41 pm

Hoi allemaal,

drie maal is scheepsrecht, achteraf nog best snel gevonden, ik ben ontzettend blij dat het deze keer de goede is, speciaal voor Durk ben ik blij. Maar ik ben ook blij omdat we zoals Everardus al schreef, heel goed hebben samengewerkt, daarvoor mijn dank aan jullie allemaal. Aan de adviezen van Everardus zou ik nog willen toevoegen: als er een index op de doopboeken is, kijk daar dan ook even in, of liever nog: maak een kopie, ik zou er ook wel eentje willen, misschien is dat te regelen, Durk? En het zou heel goed kunnen zijn dat het doopboek nog veel vragen kan beantwoorden.

Enne Everardus, die smilies, ik hou er niet van. Maar ik ben wel heel blij.

Tot de volgende klus (misschien de vraag van Hinke?)

De groetjes, Maikel.

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

Antje Rommerts

Bericht door Durk148 » dinsdag 10 jan 2006 4:09 pm

Beste mensen heb een bezoek gebracht aan het archief in Steenwijk en de acte van Antje Rommerts bekeken en dit is inderdaad de gezochte eindelijk gevonden naar Jarenlang speuren ,maar doormiddel van internet en ondersteuning door iedereen is het toch gelukt waarvoor mijn grote dank,heb ook even in het bevolkingsregister van Steenwijkerwold gekeken dat begint in 1840 de gegevens hierin zijn de eerste jaren niet erg volledig en in onlogische volgorde en vond daarin
dit in Oosterhoek woonde Rommert Beints de Boer landbouwer wedunaar
zijn zoon Bernardus 10jr.Jan 4 jr.Trijntje 7 jr. en Antje Rommerts
Geboren Aengwirden 69 jr Wed. Haak in het jaar 1840. zoek je dan in 1850 kom het zelfde verhaal zonder ovl.datum
Dan van mijn kant nog even de gegevens over het gezin van Bient
Tiedses en Antje Rommerts geh.Oldeholtpade 6-6-1790 kinderen
1 Antje geb.2-4-1791 Wolvega ovl Doniawerstal 25-10-1859
huwt Doniawerstal 27-8-1816
Thoon Durks Knoop geb.23-1-1785 Oosterwiek Duitsland ovl.3-4-1829 Doniawerstal (Mijn voorouders)
2Catharina geb 24-8-1795 ovl.14-5-1844
huwt 1 26-10-1817 Aengwirden Hermanus Henricus Smit
huwt 2 29-8-1830 Aengwirden Hibert Jacobs ten Hoeve
3 Rommert geb 11-9-1798 heerenveen ovl 5-5-1872 Steenwijkerwold
huwt 24-4-1828 Steenwijkerwold
Elisabeth Stegeman geb 1806 Steenwijkerwold ovl 22-9-1838 Steenwijkerwold
dan heb ik nog een Jan Beints de boer Ovl 26-5-1826 Heerenveen

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 10 jan 2006 8:48 pm

Durk, mooi dat het zo gelukt is en bedankt dat je de info doorgeeft.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 11 jan 2006 11:36 am

O.k. Durk,

Succes verder.

Everardus

Plaats reactie