Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » donderdag 23 sep 2010 4:27 pm

Ik ben op zoek naar de geboorteplaats en -datum en de sterfplaats en -datum van Klaas Pieters Koning die op 1 mei 1808 trouwde met Maaike Ruurds Bisschop in Oldeboorn. Ze kregen vier kinderen: Ruurd geboren op 25 mei 1809 o/d Gersloot Tjerk Klazes Koning Bisschop op 11 april 1813 in Uitingeradeel, Aaltje Koning op 17 augustus 1817 ook in Uitingeradeel ,en Anne Klazes Koning geboren ws 1814 in Oldeboorn.

Zijn vrouw, Maaike Ruurds Bisschop heeft een jaar in het huis van correctie in Leeuwarden gezeten wegens diefstal van een zilveren beursje. Het vonnis en de bijbehorende stukken heb ik bij Tresoar teruggevonden. Daar zat ook weer een aanwijzing in over Klaas Pieters Koning. Hij zou geboren zijn in Sint Jacobiparochie.

Met Maaike liep het in haar verdere leven ook niet best af. Op 2 oktober 1829 werd ze naar Veenhuizen gezonden, waar ze uiteindelijk ook overleed. In het stamboek van 1829 staat dat ze weduwe Koning is.

Daarmee weet ik dus al wat meer over Klaas Pieters Koning:

Hij zou geboren zijn in Sint Jacobiparochie

Trouwde op 1 mei 1808 in Oldeboorn met Maaike Ruurds Bisschop

Overleed tussen 1817(geboorte van zijn laatste kind) en 1829.

In Tresoar is een Klaas Koning terug te vinden die zou kunnen passen bij degene die ik zoek:



Het Bildt, dopen, geboortejaar 1784, doopjaar 1784
Dopeling: Klaas
Geboren op 6 oktober 1784
Gedoopt op 7 november 1784 in St. Jacobiparochie
Zoon van Willem Pyters Koning en Tjerkje Ouwes

Alleen is zijn vader een Willem Pieters Koning

Er staat nog een Klaas in, maar die klopt qua leeftijd niet
Het Bildt, dopen, geboortejaar 1797, doopjaar 1797
Dopeling: Klaas
Geboren op 3 september 1797
Gedoopt op 24 september 1797 in St. Jacobiparochie
Zoon van Pieter Willems Koning en Grietje Pieters de Groot




Wie heeft er een idee?
Paul van de Water

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door embe » donderdag 23 sep 2010 5:31 pm

Paul,
Welkom op dit forum!!!!!!!!! :D
Zit nog niet helemaal in je vraag, heb natuurlijk weer de nodige vraagtekens en ben zo even uit de lucht…
Huwelijksakte Het Bildt, 1819
Man : Klaas Pieters Koning, oud 21 jaar, geboren te St. Jacobiparochie
Ouders: Pieter Willems Koning en Grietje Pieters de Groot
Vrouw : Baukje Teunis Borger, oud 19 jaar, geboren te St. Jacobiparochie
Ouders: Teunis Douwes Borger en Neeltje Jetzes
Datum : 24 januari 1819, akte nr. 4
Is deze:
Het Bildt, dopen, geboortejaar 1797, doopjaar 1797
Dopeling: Klaas
Geboren op 3 september 1797
Gedoopt op 24 september 1797 in St. Jacobiparochie
Zoon van Pieter Willems Koning en Grietje Pieters de Groot
Dus niet ‘jouw’ Klaas Pieters, maar waarschijnlijk een (achter)neef?
Probeer morgen verder te zoeken.
Groetjes,
margo

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door joke andriessen » donderdag 23 sep 2010 8:39 pm

Hallo Paul,

Ook van mij welkom op dit forum.Helaas nog niets gevonden.
Ik zag dat je eerder hier ook vragen over gesteld hebt. Om onnodig zoekwerk te doen is het handig om daar naar te verwijzen
http://www.stamboomforum.nl/hulp/2/1965 ... _aldebearn
http://www.drentsarchief.nl/zoektips/fo ... =2&id=1278

Groet, Joke

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door LPWassenaar » donderdag 23 sep 2010 9:10 pm

Hallo Paul,

Mogelijk is dit de Klaas die je zoekt:
= 1-2-1787 Jacobiparochie (*16-11-1786), zoon van Pieter Mijntjes en Aaltje Sipkes.
Aaltje komt terug bij de dochter van Klaas en Maaike.
Geboortejaar Klaas komt ~ overeen met Maaike.
Er zijn meerdere kinderen van Pieter en Aaltje.

Met vriendelijke groet,
Leendert

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door LPWassenaar » donderdag 23 sep 2010 10:16 pm

Paul,
Een broer van Klaas (Sipke) overleed in 1824 als Sipke Pieters Koning, zoon van Pieter Mientjes en Aaltje Sipkes Bouma (Alle Friezen).
Sipke had dus ook de naam Koning aangenomen.
Groet,
Leendert

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » vrijdag 24 sep 2010 11:23 am

Beste Joke, Margot en Leendert,

Dank voor het leuke welkom en jullie reacties. Inderdaad, ik zal de volgende keer vermelden waar ik mijn vragen nog meer heb gesteld, niet aan gedacht. De antwoorden op stamboomforum hebben me overigens deze richting op geholpen, maar het zit nu even vast. De suggestie van Leendert is een heel waardevolle en ga ik zeker verder onderzoeken.Er komen nogal wat Koningen uit Sint Jacobiparochie, ook met dezelfde naam. Hoe haal je de goede er tussenuit? Als ik het goed zie voeren de Koningen uit Sint Jacobiparochie hun naam al vrij lang, al ver vóór de wetgeving waarbij het aannemen van een naam verplicht werd. Dit is kennelijk een andere tak en wellicht ook geen familie van die Koningen.

Met vriendelijke groet, Paul van de Water

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » dinsdag 12 okt 2010 7:26 pm

Ik ben verder gedoken in het hierboven genoemde gezin van Pieter Mijntjes en Aaltje Sipkes gedoken. Ze kregen 11 kinderen, waaronder de mogelijke Klaas Pieters Koning die ik zoek. Er zijn meer gezinsleden die zich Pieters Koning noemden blijkens deze memorie van successie die ik vond op Tresoar:
Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1842

Overledene : Goikje Pieters
Overleden op: 19 mei 1842
Wonende te : Leeuwarden
Tekst:
vrouw van Jan Hagedoorn, koperslager (Droevendal B.150/149/148) (erft
vruchtgebruik); geen kinderen; zuster van Antje Pieters Koning (weduwe van Jan
Sybes Hoekstra), te Engelum (erft lijfdracht ad fl. 20,90 en is enige
testamentair erfgenaamvan blooteigendom) en van Pietje, wijlen Sipke (vader van
niet met name genoemde nakomelingen), wijlen Elisabeth (moeder van niet met
name genoemde nakomelingen) en wijlen Mijntje Pieters (insegelijk). Saldo fl.
388,17.

Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

Bron:
Memories van successie 1818-1927
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr. : 11058
Dagregisternr.: 784

Dat zijn allemaal broers en zusters uit hetzelfde gezin. Antje noemt zich ook Pieters Koning, net als Sipke dus. Het rare is dat bij de erfgenamen geen Klaas staat, ook niet wijlen (hij moet dan al overleden zijn). Onterfd misschien? Iemand een idee?

Met vriendelijke groet, Paul van de Water

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » zondag 6 jan 2013 5:14 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds op zoek naar de geboorteplaats- en datum en de sterfplaats- en datum van Klaas Pieters Koning.
De antwoorden die ik tot nu toe kreeg hebben mij wel een paar stappen verder gebracht in het oplossen van de puzzel.
Uit een aantal akten blijkt het volgende:
- Bij de geboorte van zijn dochter Aaltje op 17 augustus 1817 was hij 32 jaar. Dat zou betekenen dat hij in 1785 zou moeten zijn geboren.
- In het vonnis van september 1818 dat betrekking heeft op zijn vrouw Maaike Ruurds Bisschop, staat dat hij 30 jaar is, dan zou hij in 1788 moeten zijn geboren. In dat vonnis staat ook dat hij geboren is in Sint Jacobiparochie.

Leendert deed hier de volgende suggestie die heel goed zou passen:
" Mogelijk is dit de Klaas die je zoekt:
= 1-2-1787 Jacobiparochie (*16-11-1786), zoon van Pieter Mijntjes en Aaltje Sipkes" .

Hoewel ik het nog niet zeker weet, zou daarmee de helft van mijn puzzel zijn opgelost (is dus nog een aanname).
Blijft over de sterfplaats -en datum.
Klaas Pieters Koning moet dus zijn overleden tussen 1817 (geboorte van zijn laatste kind) en 1829 (in de stukken van zijn vrouw over Veenhuizen staat dat zij dan weduwe Koning is).
Ik heb inmiddels in Genver alle overlijdensaktes van Oldeboorn over die periode nageplozen en (nog niks) gevonden. Aangezien hij blijkens andere stukken ook een tijdje in Gersloot heeft gewoond, heb ik de stukken van Aengwirden nageplozen: nog zonder resultaat. Heeft er nog iemand een idee?

Met vriendelijke groet, Paul van de Water

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 jan 2013 12:38 pm

Hallo,

Officieel hoorde Anne Koning nog wel in die memorie te staan, lijkt mij.
Misschien mist hij alleen maar in de samenvatting?
Of ze wisten gewoon niet dat hij nog leefde, en waar.

Misschien kun je de kerkeboeken van Oldeboorn nakijken?
In die (diaconie-)boeken staat soms/meestal? wel een reden voor het onderhoud,
al weet ik niet helemaal zeker of de boeken uit die periode wel bewaard zijn.
Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1818
Overledene : Aaltje Klazes Koning
Overleden op: 18 december 1818
Wonende te : Oldeboorn
Tekst:
(OV: armvoogdij); ruim 1 jaar.
en van Musquetiers site - altijdstrijdvaardig:
Bisschop Maike Ruurds het betreft en document wegens haar onderstand in de Gemeente Oldeboorn maar dat haar naam Niet is Bitskop Marijke Ruurts zoals op de staat voorkomt geboren en wonende te Oldeboorn alwaar zij behoort tot de Diaconie der Hervormde gemeente enz. jaar 1839 (3)
In 1822 in de memorie van zus Minke was ze nog naaister.
De inventaris van die kerkboeken vind je hier:
245-47 Hervormde gemeente Oldeboorn-Nes
http://zoek.tresoar.nl/?q=hervormde+gem ... ubmit=zoek
Meteen de eerste link aldaar.
Anne moet toch ook ergens ondergebracht zijn?

Klaas Koning was arbeider en brugophaalder. Mogelijk in dienst van de gemeente?
Zo iemand zouden ze dan toch missen zou je denken, en moeten vervangen.

Zus Pietje Koning hertrouwde trouwens nog in Leeuwarden:
Huwelijksakte Leeuwarden, 1818
Bruidegom: Lucas Wilkenhuis
Bruid: Pietje Pieters
Datum: 26 juli 1818, akte nr. 95

Opm.: Bruidegom tekent "Wilkenshuis"

vader ovl 1800, en moeder 1803.

Anne is in zijn huwelijkspapieren geboren in augustus 1815.
Hij is dan al lang volwassen (35 jaar) en heeft geen toestemming van zijn ouders meer nodig,
dus zijn al hun ovl data en aktes niet belangrijk, helaas.
Akte- scan 142:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... wc=6429664
Bijlagen scan 830:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10780889

Groet Margreet

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » zaterdag 12 jan 2013 5:19 pm

Beste Margeet,

Dank voor je uitgebreide reactie!

In reactie daarop:
Ik heb al bij Tresoar gezocht in de kerkeboeken en het archief van de diaconie. Dat is helaas verre van compleet en bevat geen gegevens over Klaas Pieters Koning.
Anne Klazes Koning voegde zich bij zijn moeder Maaike Ruurds Bisschop in Veenhuizen. Hij ging van daar uit in dienst in het leger ( bij de 8e afdeling Infanterie). Zijn broer Ruurd kwam ook in het leger terecht. Blijkens de stukken uit zijn stamboek bleef hij in Oldeboorn (bij zijn vader?)
Klaas Pieters Koning was inderdaad brugophaalder. Ik heb daar op dit forum wel eens een vraag op gesteld. Dat waren vaak baantjes die vergeven werden door de diaconie aan arme mensen.
Het blijft toch vreemd dat er geen enkel spoor meer van Klaas Pieters Koning na het overlijden van zijn dochter Aaltje is te vinden!

Met vriendelijke groet, Paul van de Water

Zwart
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 1 apr 2011 2:41 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door Zwart » dinsdag 28 mei 2013 5:10 pm

Beste Paul van de Water,

Ook ik ben bezig om de familie Koning van Het Bildt volledig op papier te krijgen. Waarom? Omdat ik reeds jaren bezig ben alle Krottjes (en echt allemaal, waar ook ter wereld, want ze vormen een grote familie) in een stamboom onder te brengen. Dat klinkt tegenstrijdig: Krottje en Koning. Even uitleggen in telegramstijl.
Klaas Pieters Koning is een zoon van Pijtter Mijntjes en Aaltje Sipkes.
Pijtter Mijntjes is gedoopt in 1739 in St.-Annaparochie. Hij is een zoon van Mijntje Jouws en Antie Pijters.
Mijntje Jouws is een zoon van Jouw Hendriks en Sara Martens. Van Mijntje zijn geen doopgegevens bekend. Het feit dat een Sara Martens lidmaat was van de doopsgezinde gemeente te St.-Annaparochie, heeft hier wellicht mee te maken.
Jouw Hendriks is gedoopt op 2 augustus 1663 te Vrouwenparochie en hij trouwde 11 maart 1683 te St.-Anna met genoemde Sara. Jouw Hendriks is een zoon van - en nu komt het: Hendrick Jouws Krodtie en Rinske Lieuwes.
Hendrick Jouws Krodtie is een broer van Gerrijt Jouws Krod. Deze Gerrijt is verantwoordelijk voor zo'n 3/4 van alle Krottjes. De familie Koning (en daarmee ook Keuning) zijn gerelateerd aan de familie Krottje!
Ik ben benieuwd naar je reactie.

Douwe Zwart

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » donderdag 30 mei 2013 9:21 pm

Beste Douwe,
Dat is interessante informatie!

Daarmee kan ik mijn stamboom van de familie Koning weer een stukje verder uitbreiden. Ik weet alleen nog steeds niet 100% zeker of ik Klaas Pieters Koning kan linken aan Pijtter Mijntjes. Ik weet wel zeker dat hij uit Sint Jacobiparochie komt. Qua leeftijd zou het allemaal kunnen kloppen. Hij heeft broers en zusters die zich ook Koning noemen.
Het rare is dat ik nergens de de datum en plaats van overlijden kan vinden van Klaas Pieters Koning. Hij lijkt wel van de aardbodem verdwenen.
Ook apart dat hij zich Koning is gaan noemen gelet op het feit dat zijn voorouders Krottje heetten!
Nog een vraag: is de familie Krott (dus zonder je) ook verwant aan deze tak?

Met vriendelijke groet, Paul van de Water

Zwart
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 1 apr 2011 2:41 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door Zwart » vrijdag 31 mei 2013 9:30 am

Beste Paul,

Je zegt dat je Klaas Pieters (1786-1829) niet kunt linken met Pijtter Mijntjes (1739-<1815). De namen van de twaalf kinderen van Pijtter Mijntjes en Aaltje Sipkes zijn bekend. Drie van hen (Sipke, Antje en Klaas) kom ik tegen met de familienaam Koning (zoon Sipke komt ook nog twee keer voor als Sipke Pieters Junia, maar dit terzijde). De nazaten van de zonen noemen zich allemaal Koning en de twaalf kinderen vernoemen hun ouders bij de vleet. Ook Klaas doet dat; hij noemt zijn dochter Aaltje naar zijn moeder. De link is er dus wel degelijk, maar de overlijdensakte zal 100% zekerheid bieden. Maar waar is hij overleden? Klaas Pieters zal genoemd zijn naar de jongste broer van zijn vader, Claas Mijntjes (gedoopt 1 aug 1751 St.-Annaparochie).
Jouw Mijntjes (1741-<1812), een broer van Pijtter Mijntjes, wordt vader van tenminste negen kinderen en die staan na 1811 allen te boek met de familienaam Keuning. De oorsprong van de familienaam Koning/Keuning (keuning is Bildts voor koning) zal waarschijnlijk liggen bij Mijntje Jouws, want een zuster van hem, Sara Mijntjes (1735-1815) overlijdt onder de naam Konings.
Mijntje Jouws was pachtboer aan de Súdhoekstermiddelweg onder St.-Annaparochie. Ik heb getracht hem en zijn vrouw Antie Pijtters te linken met de eeuwenoude Bildtse familie Koning, maar dat is mij tot op heden niet gelukt (ik ben werkzaam als medewerker historisch archief gemeente het Bildt, dus ik zit dicht bij de bronnen). Zijn geboorte-/doopdatum is niet bekend. Wel is zeker dat hij een broer Marten had. Mijn onderzoek naar de nazaten van deze Marten Jouws loopt nog. Ik weet dus nog niet naar welke familienaam deze lijn loopt.
Pijtter Mijntjes was huisman onder St.-Annaparochie en zijn gezin verhuisde in juli 1777 van St.-Anna naar St.-Jacobiparochie (lidmatenboek St.Jp). Hij wordt niet genoemd in de lijst van de gewapende burgerwacht in 1795 en dat zou kunnen betekenen dat het gezin toen reeds vertrokken was naar Berlikum, waar hij en zijn vrouw Aaltje Sipkes voor 1815 reeds zijn overleden en begraven (huwelijksakte zoon Sipke).
Binnen de familie Krottje komen veel naamsvarianten voor (Krottjé, Krotje, Crotjee, Kronjee, Krofft) en in mannelijke lijn ook totaal andere namen, zoals Bosje, Wagenveld, Westerhuis, Haarsma (waarschijnlijk), Vellema enzovoort, maar de naam Krott is pertinent niet annex met Krottje.
Hendrick Jouws gebruikte de naam Krodtie (in 1665), maar zijn kinderen en kleinkinderen kom ik niet met deze familienaam tegen.
Bezit jij een compleet overzicht van de familie Koning/Keuning? Wat zoek jij precies uit? Kunnen we informatie delen? Je mag me mailen.
Vriendelijk,

Douwe

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » dinsdag 4 jun 2013 9:19 pm

Beste Douwe,
Ik ben het met je eens dat het vrij zeker is dat Klaas Pieters Koning de zoon is van Pytter Mijntjes. Jouw opmerking over het gebruik van de naam Koning heeft mij wel aan het denken gezet. Zou hij soms ergens te boek staan als Keuning? Ik heb al gezocht bij Tresoar en Alle Friezen, maar helaas nog geen ingang gevonden.
Ik zoek naar deze tak omdat mijn grootmoeder Engelina Koning heette. Haar vader én grootvader heetten Anne Klazes Koning en haar overgrootvader is de gezochte Klaas Pieters Koning. Ik heb al veel leuke informatie boven water gehaald over deze Koningen. Deze tak is overigens in de mannelijke lijn verder uitgestorven.
Ik vroeg mij inderdaad al af of er een link was met die Biltse Koningen, maar tot nu toe dus nog niet.
Mocht je de informatie willen hebben, dan wil ik je die wel toemailen.

met vriendelijke groet, Paul van de Water

pvandewater
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 23 sep 2010 3:42 pm

Re: Klaas Pieters Koning uit Oldeboorn

Bericht door pvandewater » maandag 5 nov 2018 5:07 pm

Ik zette op 5 oktober 2018 op stamboomforum bijgaand bericht:

'"Onlangs heb ik nieuwe informatie over Klaas Pieters Koning gevonden op de site van de Koloniën van Weldadigheid blijkt dat zijn vrouw Maaike Ruurds Bisschop naspeuring heeft laten doen naar haar man. Maaike zat in Ommerschans en vroeg zich op 17 februari 1830 af of haar man nog in leven was. De directeur der Koloniën schrijft daar op dat hij "niet beter weet of K.P. Koning is overleden, doch weet zulks niet met zekerheid, wijl hij al tien jaren van haar af is geweest". Zij heeft met haren man gewoonde te Beetsterzwaag en wel tot aan het jaar 1820 wanneer deze van haar af was gegaan en zoo zij meent naar Groningen is vertrokken. Destijds woonde aldaar zijn broeder"
Er volgt op 11 mei 1830 nog een uitgebreider relaas waarin Maaike haar leven beschrijft en dat de broer van Klaas Pieters, Miensje Pieters heette en dat Klaas in Groningen ging werken.
Tot zover nog geen spoor van Klaas Pieters. Ook in de Groninger archieven (alle Groningers) is niks over hem te vinden. Wel over zijn broer: In het overlijdensregister vind ik terug dat Meintje Pieters Koning, geboren te Sint Anna Parochie 51 jaar oud overlijdt op 16 mei 1824 Zijn ouders waren Pieter Mijntjes Koning (Kastelein) en Aaltje Sipkjes.
Klaas Pieters Koning komt dus niet uit Oldeboorn maar uit Sint Jacobiparochie en is geboren op 16 november 1786.
Heeft iemand enig idee wat er met Klaas Pieters Koning gebeurd kan zijn?"

Ik heb daar verder geen reacties ontvangen, misschien dat dit forum meer succes heeft!

Plaats reactie