"doop Grote Meer Warga: vervolging"

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

"doop Grote Meer Warga: vervolging"

Bericht door Margreet Huisman » zondag 30 jul 2006 7:26 pm

Hallo allemaal,

Wie weet de betekenis of bedoeling van onderstaande opmerking?

Leeuwarden, doopjaar 1734
Leeuwarden, Doop R.K. par. Breedstraat 1692-1794
DTB: 1019
Dopeling: Anna
Gedoopt op 11 juli 1734 in Leeuwarden
Kind van Dirck Berens en Grietie Dircks
Doopgetuige: Annetien Tabes

Opm.: doop Grote Meer Warga;vervolging

Margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op woensdag 13 sep 2006 10:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 1 aug 2006 4:52 pm

Margreet,

Ik citeer uit het doopboek:

baptisata est apud van Houten in De
Drooge Meer, Anna filia Dirck Berens et Grietie
Dircks, suscepit Annetien Tabes

waarbij "apud" denk ik moet worden vertaald als "bij" wat suggereert dat het kind ter plekke is gedoopt en "suscepit" letterlijk staat voor "geheven" ofwel "doopheffer was".

Groeten,
Tjerk

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 1 aug 2006 6:02 pm

Hoi Tjerk,

Dank voor de bevestiging van wat ik inmiddels ook had bedacht.
Waarbij dan 'vervolging' blijkbaar de interpretatie van een FAF-bewerker is geweest.

Ik was bezig met een compleet andere Tabe, toen ik deze vermelding tegenkwam. Het leek handiger te hopen dat iemand het gezin en verhaal kende, dan zelf uit te vlooien of ze nu van Warga naar Leeuwarden gevlucht waren of andersom.
Ik dacht eigenlijk het eerste, wonend Grote Meer dan. En dat verbaasde me dan weer, omdat er een schuilkerk zat op het terrein van de Boekema's naast de Jorna's - ik was alleen het jaartal kwijt, - en ze aldaar bescherming van de adel genoten, als ik mij alles goed herinnerde.

Ik had het later toch maar verder nagekeken, er zijn maar 2 'vervolging'en in Friesland, beiden 1734 - (de andere doop is in het huis van Beerboom).
Dit gezin trouwt zo'n 15 jaar eerder en doopt zo'n 10 kinders in Leeuwarden, en moest toen blijkbaar uitwijken naar Warga.

Worden de nieuwe vragen (voor ooit) wat was er in 1734 in Leeuwarden aan de hand, en wie was Van Houten Warga?

En wat betreft de andere 'vervolging': Je hebt geen achternamen-Thesaurus nog, toch? Mocht je er ooit een starten ... Ik ken geen Beerboom in Leeuwarden - wel een RK Bourboom.
Maar er zijn ook hv-takken.

1731 doop hv: Dochter van Henricus Noorderbroek en Maryke Beerboom
1725 huwelijk hv en gerecht als Bourboom
1728 zoon hv gedoopt als Bourboom.

groetjes, Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 2 aug 2006 9:13 am

Margreet,

Nog even in rust gekeken naar het copietje dat ik had gemaakt van het doopboek. Daarin staat voor de dopen van Anna (bij van Houten) en Trientie (bij Beerboom) een tekst waaruit je kunt opmaken dat de pastoor "afwezig was van zijn juiste lokatie vanwege religieuze vervolging".
Die tekst is ingeschreven na een doop op 22 juni 1734 en op 12 april 1735 wordt er weer gewoon op de eigen locatie gedoopt. Hieruit mag je dus opmaken dat de vervolging afgelopen is.

En nee, er wordt niet gedacht aan een namenthesaurus van familienamen.

Groeten,
Tjerk

margreet

Bericht door margreet » woensdag 2 aug 2006 9:49 am

Toch weer erg interessant, Tjerk.
Ik werd daarnaast al huiverig voor allerlei terloopse FAF-interpretaties, wat eigenlijk toch ook weer niet kon - maar dat is nu ook opgelost.

groeten, Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 2 aug 2006 10:01 am

Margreet,

Nog even in de Encyclopedie van Friesland gegeken en daar onder het hoofd "Rooms Katholieken" gevonden dat er op St. Jansdag 1734 een kleine vervolging is begonnen, dit kennelijk naar aanleiding van de afkondiging van een plakkaat. Die plakkaten schijnen op Tresoar aanwezig te zijn. Er is volgens diezelfde encyclopedie ook een "Groot Placcaat en Charterboek van Vriesland" door meneer thoe Schwartzenberg en Hohenlandsberg dat ongetwijfeld op Tresoar in de bibliotheek aanwezig is.

Groeten,
Tjerk

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 4 aug 2006 9:27 pm

Tjerk,

De Rk encyclopedie was nieuw voor me.
Van het Groot Placaatboek had ik eerder gehoord, ik denk bij nader inzien via Wumkes.
Het ligt op Tresoar, in 6 delen lijkt het - 7 aanvraagnummers - en is een poging van de de heer t S e H de archivalia (en dus geschiedenis van) 64 kloosters in Friesland van 1400 tot zijn tijd te ordenen en te indexeren.
http://images.tresoar.nl/oks/images2/f1020031.jpg

Her en der verspreid op Tresoar verder een aantal aantekeningen gemaakt tijdens het tot stand komen, rekeningen van de drukker, 1 of meer boeken over de geschiedenis van Het Groot Placaat- en Charterboek dan wel inleiding op - en dus Wumkes waar blijkbaar in de krant stond dat er weer een nieuw deel uitkwam.

Prettig weekend,
Margreet

Gesloten