Willem Jans Alewa.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door hans » vrijdag 25 feb 2011 9:49 pm

Hans Willem baron van Aylva komt uit de adellijke familie en was generaal in het leger en admiraal bij de Admiraliteit van Friesland (oa voerde hij het Friese smaldeel aan in de Tocht naar Chatham in 1667 onder De Ruyter). Er zijn nakomelingen met dezelfde naam. Persoonlijk denk ik dat de Van Aylva familie niet direct gelieerd is aan de Aleva's. Hoogstens via een bastaard kind. Toevallig ben ik momenteel met een artikel bezig waarin alle portretschilderijen van Hans Willem baron van Aylva (1633-1691) worden beschreven. Dit wordt waarschijnlijk in het juninummer van De Sneuper gepubliceerd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 25 feb 2011 10:03 pm

nice Jacqueline - en ook nog een Cornelia 1704 en Cornelis 1706 - onder Aluwe en Aluwee,
gt Cornelia Balentiers, en in 1706 Cornelis Bresentier.
Sara komt er ook nog voor met 'van Alva' en 'van Alua' - in 1708 - en met de Vroeuw.

'Willem Jans' zal komen door die eerste zoon Jan,
maar Maaike vernoemt wrsch ook haar ovl broer Albert eerst, of haar grootvader - en pas later vader Luitje.
Zo kan Willem ook eerst broer Jan vernoemen - of een grootvader.
Misschien kregen ze niet zonen genoeg voor een Salomon?

groet Margreet

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » vrijdag 25 feb 2011 10:06 pm

Hoi Hans

Ja dat is inderdaad de Hans die ik net zag.
Maar de achternaam wordt weer heel anders geschreven lees ik nu in jouw stukje.
Hou het stuk in de sneuer in de gaten.

Bedankt
Ettie

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » vrijdag 25 feb 2011 10:21 pm

Jacqueline en Magreet

Nog een keer heel hartelijk bedankt voor jullie meedenken en zoeken.
Ik heb het inderdaad ook wel vaker mee gemaakt.
Maar je blijft toch altijd naar de bekende namen zoeken omdat dat dan toch de meeste zekerheid geeft.
En Albert was inderdaad ook de eerste die werd vernoemd omdat er in die familie al erg veel Albert´s overleden zijn tijdens of direct na de geboorte.

Groetjes Ettie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 25 feb 2011 10:36 pm

Aleva een bekende naam in Joure, ben Willem al een paar keer tegengekomen in de speciecohieren. Misschien weet mijn vriendin nog wat meer over hem, als ik er aan denk zal ik haar dinsdag eens vragen.

groet, Hinke.

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » zaterdag 26 feb 2011 2:27 pm

Hallo Hinke

Als je het zou willen doen graag.

Gr Ettie

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door hesseldewalle » zondag 27 feb 2011 9:40 am

Hallo Hans,

Een hoop misverstanden over de uitspraak van de achternaam van Aylva. Maar die luidt gewoon: Aalva :)

de y (of een andere letter; naam wordt ook als Aelwa etc. geschreven) werd hier gebruikt om een lange a aan te geven; vergelijk Oirschot.

In de stamboom komt ook de naam Alef voor; zeer waarschijnlijk is de achternaam daar van afgeleid.

Hessel (in de rol van Fries taalkundige :P)
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door hans » maandag 28 feb 2011 6:28 pm

Ha Hessel

Dat van die verlengende y weet ik. Simon Wierstra heeft Aylva stamboom uitgezocht en meldde dat de v als u dient uitgesproken te worden. Ga dus maar ff met hem in discussie :-)

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door hesseldewalle » maandag 28 feb 2011 9:37 pm

Ha Hans,

Simon Wierstra is mijn oud wiskunde leraar. die heeft dus een hoop verstand van wiskunde. Maar taalkunde is weer een ander verhaal. En raad eens wie daar een hoop verstand van heeft :P

En die uitspraak Alua is een msiverstand die een aantal mensen steeds van elkaar overneemt. Maar het gaat steeds om niet taalkundigen. Probleem blijft wel: we kunnen het niet meer vragen om absolute zekerheid te krijgen ;)

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door hesseldewalle » maandag 28 feb 2011 9:41 pm

Ha Hans,

Ik heb Wierstra er nog even op nagezocht. Ik kom welgeteld drie keer de spelwijze Aluwa tegen, naast tal van andere spelwijzen (Aelva, Aelwa, Ailva enzovoorts). Spelling zegt niet direct iets over uitspraak. Ook valt mij op dat Wierstra zich niet uitlaat over de uitspraak van deze naam. Zo ken ik mijn oud wiskundeleraar weer :)

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » maandag 28 feb 2011 9:52 pm

En wiskunde leraren zijn hele verstandige mensen...... soms :mrgreen:

Maar daar heeft Ettie niet veel aan, ik zal morgen mijn vriendin vragen die weet veel van klokken en uurwerkmakers.

Hinke.

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » maandag 28 feb 2011 10:38 pm

Hallo Allemaal

Nee inderdaad ik weet niet of het nu over mijn Willem gaat.
W.s is dat hij ook niet van die Alewa komt of inderdaad van de Amsterdamse familie.
Toch blijft het vreemd dat ook die familie in Amsterdam de naam op al de verschillende manieren schrijft als waar de discussie hier over gaat.
Is het dan toch een tak die naar Amsterdam is gegaan??????????

Ik hoop Hinke dat je inderdaad morgen aan je vriendin zou willen vragen wat zei weet van Willem van Aleva, die in Joure heeft gewoond en misschien toch iets met de klokkenmakers heeft te maken.
Ik wacht met veel spanning af.
Alvast hartelijk bedankt.

Ettie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 1 mar 2011 7:43 pm

Hierbij de gegevens die ik van mijn vriendin heb gekregen:

<Willem Alev(w)a gehuwd met Maaike Luitjens was gedoopt op 27 juli 1701 te Amsterdam als zoon van de zilversmid Salomon Folkerts van Aluwa en Sara de Paauw, zij huwden op 18 december 1699 te Amsterdam. Willem had een broer Jan doop 4 juli 1703 te Amsterdam en een zus Cornelia doop 19 november 1711 te Amsterdam. Sara de Paauw was gedoopt op 5 november 1680 te Amsterdam
als dochter van de zilversmid Johannes de Paauw en Cornelia Palentier
Salomon Folkerts van Aluwa was gedoopt op 24 december 1664 te Haarlem als zoon van de
zilversmid Folkert van Aluwae en Margrietje Salomons Cloet, zij huwden op 30 maart 1664 te Beverwijk. Verdere kinderen van dit echtpaar waren: Jacobus doop 9 juni 1666 te Haarlem,
Anthony doop 8 januari 1670 te Haarlem, Lysbeth doop 28 januari 1674 te Haarlem en nog een
Jacobus (de eerst zal wellicht overleden zijn) doop 13 maart 1676 te Haarlem>

groet, Hinke.

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » dinsdag 1 mar 2011 8:05 pm

Hallo Hiske

Dit is echt helemaal te gek wat prachtig.
Dan had Jacqueline het helemaal goed dat de familie toch uit Amsterdam kwam.
Mag ik vragen waar je vriendin dit nu heeft gevonden want dit gaat zover terug en allemaal buiten Friesland.
Ik wil je echt heel hartelijk bedanken voor de moeite die je hebt gedaan en ook je vriendin natuurlijk,
Dit is meer dan ik had durven hopen.
Heeft Willem ook nog wat te maken met de klokkenmakers in Joure?

Met vriendelijke groet

Ettie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 1 mar 2011 8:20 pm

Je kunt ervan uit gaan de gegevens allemaal uit oude archiefstukken komen. Ze heeft veel onderzoek gedaan, zowel op het gemeentearchief in Joure (Haskerland) als Tresoar. En mogelijk ook in Amsterdam, ze ging in ieder geval wel altijd naar diverse plaatsen naar het archief.

En of Willem zelf iets met de klokken te maken had weet ik ook niet, zij heeft een aantal beroepen gevolgd (dus de mensen erachter) en noteerde dan ook allerlei zij weggetjes, soms heb je dat nodig om weer ergens anders uit te komen.
Maar zal haar nog wel even mailen.

groet, Hinke.

Plaats reactie