Willem Jans Alewa.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » dinsdag 1 mar 2011 8:31 pm

Hallo Hinke

O maar ik twijfel er geen moment aan dat het helemaal klopt.
Alleen ben ik zelf nog niet zo ver in het zoeken van deze onderdelen, vandaar dat ik vraag hoe je dat kunt vinden.
Het is echt heel mooi ik ben al heel lang met Willem van Alewa bezig geweest en dan komt er toch een oplossing en dan ook nog een die zo maar twee generatie´s verder gaat.

Groetjes
Ettie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 1 mar 2011 9:59 pm

Ettie, via internet is lang niet alles te vinden. Op Tresoar en gemeentearchieven vind je veel archiefstukken over koop en verkoop bijvoorbeeld, bewonerslijsten, volkstellingen, belastingen, beroepen etc. Op Tresoar zijn de archieven van de Nedergerechten meestal erg waardevol maar dat vergt dus wel heel wat zoek en blader werk. En mijn vriendin is hier zeker wel een jaar of 15 al geleden mee begonnen en alles wat ze dacht dat bruikbaar was heeft ze genoteerd.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » woensdag 2 mar 2011 10:57 am

Ettie hierbij het antwoord op de vraag of Willem iets met de klokmakers van doen had.

<Jazeker, hijzelf was zilversmid, maar zijn zoons Albert en Luitzen werden uurwerkmaker en de
eersten van de uurwerkmakersfamilie Aleva, welbekend in Joure
Nog wat gegevens over Willem de zilversmit, die tevens winkelier was in "broeken en hosen", het
gezin was armelijk in 1749. In 1753 verkocht hij een huis in de Midstraat te Joure en hij ging naar
Amsterdam. Z'n vrouw en de kinderen bleven in Joure en zij verkocht (ook namens haar man) nog
een huis in de Midstraat. Ze verhuisde naar het armenhuis en staat als "armelijk"vermeld. Willem kwam ongeveer in 1755 weer terug en kwam ook in het armenhuis terecht. Beiden zijn ze daar ook overleden: Maaike in 1756 en Willem in 1786 (hij werd gealimenteerd = onderhouden). Hun zonen Albert en Luitzen (de uurwerkmakers) deden het veel beter (geen armoede)>

Museum Joure http://www.museumjoure.nl/ heeft dacht ik wel een verzameling klokken, misschien zit er wel iets van Aleva tussen.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door gonnie » woensdag 2 mar 2011 12:29 pm

Ettie,

Deze zag ik ook,
Historie - Uurwerkmakerij Jac. ten Hoeve
Vele namen hebben zich verbonden aan de vervaardiging van de diverse klokken. De geslachten Aleva en Bouma zijn het langst in Joure werkzaam geweest. ...
www.jactenhoeve.nl/content.php?s_id=4 - In cache - Vergelijkbaar


via google

groetjes van Gonnie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » woensdag 2 mar 2011 1:41 pm

Dit verhaal is dus gebaseerd op het onderzoek van mijn vriendin die veel, zo niet al deze gegevens verzameld heeft.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door gonnie » woensdag 2 mar 2011 1:46 pm

Hinke,

het was maar een tip, :( :(
groetjes van Gonnie

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door Hinke Westra » woensdag 2 mar 2011 2:08 pm

Gonnie, dat is toch prima, niet :( hoor!!!!! :D Ik was ook wat kort door de bocht, was met van alles tegelijk bezig.
En voor Ettie is dit vast leuk om te lezen, maar dan weet ze ook waar dat verhaal (ongeveer) vandaan komt.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door gonnie » woensdag 2 mar 2011 2:37 pm

Hinke,

Oke :wink: :wink: :wink:

Rustig aan dan breekt het lijntje niet :D :D

groetjes van Gonnie

ettie
Berichten: 48
Lid geworden op: dinsdag 22 feb 2011 3:49 pm

Re: Willem Jans Alewa.

Bericht door ettie » woensdag 2 mar 2011 5:12 pm

Hallo Hinke en Gonnie natuurlijk ook

Heel heel hartelijk bedankt vooral dat stuk van Willem waarin hij zelf naar Amsterdam gaat en zijn vrouw in het armenhuis komt.
En dat ze dan ook nog huizen verkopen dat is toch heel prachtig dat we dat weten.
Echt heel leuk.
En dan te bedenken dat de kinderen het goed hadden.
En ja we gaan wel heel vaak naar het archief alleen zijn dit onderwerpen waar ik me tot nu toe niet aan durfde wagen.
Maar w.s gaan we het vrijdag eens proberen of we ook iets kunnen vinden in deze archieven.

En ook bedankt voor het adres van de website ik begrijp dus dat hier veel instaat wat je vriendin heeft uitgezocht?

Ik ben in elk geval heel erg blij met jullie informatie dus alsnog heel erg bedankt.

Groetjes

Ettie

Plaats reactie