Dooike Klases Visser: memorie v Successie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » woensdag 2 mar 2011 2:58 pm

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum, maar gewend veel in Tresoar te zoeken via Web (woon in Frankrijk). Nu toch echt op een groot probleem gestuit: ik dacht de voorouders van Steffen Goslings Land (1764-1833) keurig op een rijtje te hebben, nl Gosling Klases (evt Visser) en Froukje Egberts (evt Land). Totdat ik de Memorie van Successie van Dooike Klases Visser vond (citatie onder dit bericht):twee problemen hiermee.
Eerste probleem, vermelding van zowel een Steffen, en een Hinke, en een Trijntje en een Egbert Goslings, of Jelles Goslings (niet duidelijk). Probleem voor mij is dat ik deze zelfden als kinderen van Gosling Klases en Froukje Egberts heb - zelfde woonplaatsen en voornamen, beetje teveel toeval. "Mijn" Steffen was inderdaad boerenarbeider in Surhuisterveen, en "mijn" Egbert goslings woont in Dokkum; maar de moeder is Froukje Egberts....niet Grietje Klases.
Tweede probleem in tekst memorie: meeste kinderen en kleinkinderen van een broer Feike Klases Visser lijken genoemd; echter, als ik op zoek ga vind ik deze allen terug als nakomelingen van een Feike Bokkes, niet Klases. (Beroep, woonplaats etc). Bokke dus. Maar dan zou het ook Dooike Bokkes moeten zijn...
Kortom, er klopt geheel niets meer! Noch binnen deze memorie, noch in verband met mijn boom. Maar ik blijf sterk vermoeden hebben dat ze verwant zijn: ik heb een Hinke Goslings in boom die zowel "Land" als "Visser" als naam gebruikt. In de Gosling familie komen ook Dooikes voor, eveneens in fam Trijntje Steffens (moeder Gosling Klases), tevens Susanna!
Vraag is nu: hoe betrouwbaar zijn de Memories van Successie?? Als ik deze geloof, kloppen mijn andere gegevens niet meer en vice versa. En ik woon te ver weg om microfilm te bekijken...
Bij voorbaat dank voor hulp en interesse.

Memories van Successie

Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1818

Overledene : Dooike Klazes Visser
Overleden op: 24 april 1818
Wonende te : Leeuwarden
Tekst:
huishoudster bij oud burgemeester Roelof Storm; zuster van wijlen Feike (vader
van: zie ad a) en wijlen Grietje Klazes Visser (moeder van: zie ad b);
halfzuster van Marten Klazes Visser, te Westzaandam/ZH (fl. 300,-); enige
testamentair erfgenaam is neefje Klaas Feikes Visser; legaten voor
bloedverwanten en voor niet verwante Antje v.der Veer (fl. 25,-), Aaltje
Schaafsma (dochter van mr.schoenmaker Schaafsma in de Bagijnenstraat) (fl.
25,-), mede dienstmeid Sjuwke Gerrits (fl. 25,-) en Jeltje Oedzes (vrouw van
Auke Verlaat, commissaris Harlingerveer) (fl. 27,50); executeur-testamentair is
Willem Rein van Sippama (St.Jacobstraat G.61) (fl. 75,-). Saldo fl. 4.140,50.
- ad a (Feike Klazes Visser): vader van Klaas, landbouwer op Beintemahuis
o/Westergeest (vader van Dooike en Susanne Klazes Visser: legaten ad fl.
295,-), Hitje (vrouw van Jan Hendrik Janzen, kleermaker) (legaat fl. 250,-),
Bokke, landbouwer Oudwoude (fl. 250,-; kinderen krijgen fl. 135,- aan goed),
Ymkje (vrouw van Auke Benedictus, te Dokkum; moeder van Truike Aukes: fl. 135,-
aan goed) (fl. 250,-), Aafke, boerin Augsbuurt (wordt testamentair
voorbijgegaan) en wijlen Trijntje Feikes Visser (moeder van niet met name
genoemde kinderen te Ee: worden voorbijgegaan).
- ad b (Grietje Klazes Visser): moeder van Trijntje (weduwe van Lammert
Ebeles), te Huizum (fl. 285,-), Egbert, te Dokkum (fl. 200,-), Martje (vrouw
van Pieter Pot, schipper Groningen) (fl. 200,-), Luitjen, te Morra (fl. 150,-),
Klaas, te Amsterdam (fl. 100,-), Steffen, boerenarbeider Surhuisterveen (wordt
testamentair voorbijgegaan) en Hinke Jelles Goslings, boerenmeid aldaar
(insgelijk voorbij gegaan).

Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

Bron:
Memories van successie 1818-1927
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr. : 11001
Dagregisternr.: 101

Op microfilm nr. 176 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door gonnie » woensdag 2 mar 2011 3:10 pm

Hoi,
Zie dat je de vraag nu ook op dit forum zet. welkom,

zie ook stamboomforum onderzochte familienamen Dooike klazes visser

Dat scheelt zoekwerk :wink: :wink:

groetjes van Gonnie

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 2 mar 2011 6:12 pm

Hoi,

iedereen die daar in 1818 leeft, moet ovl te vinden zijn - of als ouder van een huwend kind -
en dat zijn ze niet met [jelles gosl*] - dus daar ging iets mis.

Mogelijk is Dooitske in 1818 wel wat ouder dan 77 jr - en gb 1741,
als haar zgn broer Gosling Klazes al bijna doopt, want die begint in 1749 al.
Zo stokoud kun je ook denken dat allerlei achter-neven en nichten door elkaar gehaald worden,
of dat met 'neven en nichten ' die Feikes heten, meteen gedacht wordt aan een Feike broer, dus aan F. Klases
ipv van kinderen van een Klases zus x Feike.

Ga er maar vanuit dat de memorie-mensen allerlei namen en relaties door elkaar halen of verkeerd interpreteerden -
en dat de BS- aktes gewoon kloppen,
en probeer dan iedereen terug in elkaar te zetten.


Luitje Jelles ..... - is van Jelle Luitjes, die in 1760 trouwde met Ietje Klases.
Dantumadeel, dopen, doopjaar 1761
Dopeling: Luitjen
Gedoopt op 16 augustus 1761 in Sibrandahuis
Zoon van Jelle Luitjens en niet genoemde moeder
Opm.: De vader is de zwager van Claas Goslinga
- beter gezegd van Gosling Klases, Ietje is dan zijn zus.

netjes te Morra in 1811:
Anjum, deel 1 folio 60
Wiersma, Luitzen Jelles, Morra
Kinderen:
Jelle 14
x Marijke Sjordema - doopten 4 knd Morra oa IJetje en de overlevende Jelle genoemd in 1811.
Overlijdensakte Oostdongeradeel, 1827
Aangiftedatum 12 februari 1827, blad nr. 11
Luitzen Jelles Wiersma, overleden 10 februari 1827, 69 jaar, man
Weduwnaar
Dat kan zich dus ook voordoen bij Feike Bokkes x Susanna Klases
Feike doopt meestal alleen - maar hier wordt zij genoemd:
Kollumerland c.a., dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
Dopeling: Klaas
Geboren op 2 juni 1772 in Westergeest
Gedoopt op 19 juli 1772 in Westergeest
Zoon van Feike Bokkes en Susanna Klases
Opm.: De ouders wonen bij de Dijk
Overlijdensakte Achtkarspelen, 1853
Aangiftedatum 21 februari 1853, blad nr. 4
Hinke Goslings Visser, overleden 21 februari 1853, 95 jaar, vrouw
Gehuwd
x Andries Jans Scholten - heette bij huwende kinderen Landt.
Surhuizum, deel 1 folio 19 verso
Land, Steffen Goslings, Surhuisterveen
Kinderen:
Gerben 21, Froukje 18, Gosling 15, Grietje 13, Trijntje 10, Martzen 8, Egbert 5, Aafke 1/2
Martje kom ik zo snel niet uit - nog niet in Groningen gevonden
kan Martje Goslings x Pieter Fransen zijn- Dronrijp en leeuwarden,
of dochter van Hinke Klazes.

groet Margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op woensdag 2 mar 2011 7:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 2 mar 2011 7:47 pm

vervolg - ik weet nooit hoe dat gaat met memories
iemand spoort alle familieleden op - maar dan ?
is iedereen aanwezig en stelt zich voor?
of lepelt men een lijst namen op?
In beide gevallen kunnen mensen en namen en relaties in het tumult door elkaar gehaald worden.
Er blijft af en toe een woord hangen -
ze had [een of meer] broer en [idem] zus en een halfbroer, en een boel tantezeggers en -sters.

Hier verdwijnt broer Gosling Klazes - en wordt broer Feike Klazes - (die eigenlijk Feike Bokkes was),
zus Susanne Klases verdwijnt ook
zus Ietje Klases -snapte ik later- wordt verstaan als zus Gr-ietje Klazes - en krijgt ook nog de kinderen van Gosling toegeschreven,
de naam Gosling blijft wel hangen - en wordt een niet bestaande Jelle Goslings.

Al die namen van die tantezeggers/sters moeten familie zijn - want de successie gaat over belasting op erfenissen,
de familie zit alleen wat anders in elkaar dan de successie dacht.
Ik zal later nog even stbf nakijken wat er eventueel verschilt met jouw opstelling -
kan nooit veel zijn, misschien heb je alleen wat extra familie erbij gekregen die je over het hoofd gezien had.

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 10:39 am

Hallo Margreet,

Heel, heel erg bedankt voor het meedenken met mij! Ik was zelf ongeveer op het zelfde spoor gegaan (maar kon dat allemaal niet in één vraag neerzetten!!) en had dus ook bedacht dat Feike Klases fout voor Feike Bokkes was, dat Grietje in feite Ietje was,en Luitjen dus een Wiersma, en dat Susanna Klases vrouw v Feikes Bokkes de Susanna Klases zusje van Gosling was ..... behalve dat hoe ik t ook keer, het telkens niet klopt!Net als ik denk dat het opgelost is, loopt het weer vast. Susanna Klases, vrouw van Bokke Feikes, grootmoeder Susanna Klases en Bokkes bijv: bij overlijden Hitje (vrouw Jan Hendrik jansen) staat dochter van Feike Bokkes (inderdaad) en Susanna Klases Folkertsma!! Geen idee waar die Folkert weer vandaan komt, maar niet bij Gosling vandaan... Grietje als tweede vrouw van Gosling en dus stiefmoeder van Egbert Stefffen en Hinke lukt ook niet... ben er al maanden mee bezig, en telkens zie je dat het allemaal familie moet zijn, maar hoe is niet duidelijk... Marten heb ik trouwens misschien ook opgespoord (de halfbroer) er zijn wat bruidegoms en bruiden met vader "Maarten Visser" in westzaan (genlias), en daar komt opeens een Nicolaas Visser boven water! ( :wink: ) Nicolaas voor Klaas, ook weer een mogelijkheid.... Er bestaan Nicolaas Vissers, en ook een Doopsgezinde Douwe Feikes Visser (Leeuw huwt 1791) ... wat ontbreken van dopen weer kan uitleggen. Martje en Pieter Pot zijn ook onvindbaar. Het zit vol hinten en ideeen en is erg irritant want ik ben nog niet geheel achter de oorsprong van de naam "Land". Vreemd genoeg zijn er Groninger Lands in Froukjes familie (waarschijnlijk, via een Ebel Egberts), maar dochter van Egbert Goslings Visser trouwt met een jan Pieter land, Luthers, geheel andere sociale achtergrond.
Ook heb ik nog zitten denken aan het vroege gebruik van Goslings als achternaam (Jelles Goslings) en er is inderdaad een grote familie in Dokkum die later Goslings heet, deze heb ik voor de grap geheel uitgeplozen, en nog niet kunnen verbinden aan Gosling Klases gehuwd met Aagje Monses (daar begint mijn stam voorlopig). Zoon hiervan Klaas Goslings met Trijntje Steffens, en daarna Gosling Klases met Froukje Egberts ... in principe, kan verkeerd zijn, maar de namen komen terug. Bij Trijntje Steffens familie zitten Susanna en Douwe en Dooike....
Bedankt voor duidelijkheid aangaande de betrouwbaarheid van de memories! Omdat ik ze nog maar pas "ontdekt" heb nieuw materiaal voor mij.
JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op donderdag 3 mar 2011 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 10:52 am

p.s.
"de vader is de zwager van Klaas Goslinga" : Ytje Klases bestaat (bapt 11 apr 1734 rinsumageest), en is dochter klaas goslings en trijntje Steffens, en dus zusje Gosling klases. Het is inderdaad haar huwelijk met Luitjen jelles (Wiersma). Dus hetzij zwager foute overschrijf voor schoonzoon; of Klaas Goslings heeft een zoon Klaas gehad, en dus wel zwager. (die ipv Klaas klases zich liever Klaas Goslinga noemt).

Helaas is verwarring Itje Grietje beetje moeilijk door feit dat kleinkinderen netjes Ytje Wiersma worden.. Ytje bestaat dus. Grietje twijfelachtig. Maar ytje krijgt geen Trijntje steffen Hinke enz. Ytje klases en jelle krijgen Luitjen en Klaas. Is een zusje Grietje hertouwd met zwager Jelle Luitjens? En is Jelles Goslings een manier beide ouders te noemen?? Goslings een soort stamnaam (Goslinga ipv klases)?? Alles is mogelijk!

JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 11:02 am

Hallo Gonnie,

re: zoeken stamboomforum: over welk stamboomforum heb je het? Genealogie online of ander? Ik heb gezocht in de forums die ik ken, maar er komen nu zoveel nieuwe erbij, beetje verloren... bomen van anderen zitten trouwens vaak vol fouten ik zoek liever direct in archief.....
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 5:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 12:01 pm

Ter informatie: de Hinke Goslings die zowel Visser als Land genoemd wordt, krijgt twee buitenechtelijke kinderen voor dat ze mevr Andries Scholtes wordt... Gosling Goslings en Froukje Goslings, beiden aangegeven bij doop door grootvader Gosling Klases Visser. Gosling Goslings neemt later de naam van der Heide aan, via zijn vrouw, en Froukje Goslings wordt Land. Huwt Jan Jans Pieters, ook Pietens genoemd. Andries Scholte is trouwens weer doopheffer voor doop van "in onecht geboren" dochter Aafke van Martje goslings...via Hinke heb ik de namen Visser en Land verbonden. Er is een Klaas Goslings die met Hinke Watses trouwt, Hinke Watses kan dus 2e vrouw zijn, na Trijntje Steffens, enige manier om naam Hinke te verklaren. Er betsaat een Hinke klases (huwt Thomas Wiebes daarna niets gevonden).
De dochter Froukje voor Hinke is een teken dat Froukje Egberts moeder is. (en vrouw Gosling klases dus).

JN

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door gonnie » donderdag 3 mar 2011 1:16 pm

Jacoba,

Ik bedoelde gewoon stamboomforum waar je vraag op staat
en ik je je door verwees naar dit forum.

groetjes van Gonnie

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 3 mar 2011 2:07 pm

http://www.stamboomforum.nl/familiename ... zes_visser
ik dacht ook even dat daar een boom zou staan - scheelt zoeken ...
Helaas is verwarring Itje Grietje beetje moeilijk door feit dat kleinkinderen netjes Ytje Wiersma worden.. Ytje bestaat dus. Grietje twijfelachtig. Maar ytje krijgt geen Trijntje steffen Hinke enz. Ytje klases en jelle krijgen Luitjen en Klaas. Is een zusje Grietje hertouwd met zwager Jelle Luitjens? En is Jelles Goslings een manier beide ouders te noemen?? Goslings een soort stamnaam (Goslinga ipv klases)?? Alles is mogelijk!
Dit is gewoon een ingewikkelde knoop van 3 fouten tegelijk, daarom zei ik al:
Ietje wordt verkeerd verstaan - en heet dan Grietje. Krijgt bovendien de kinderen van Gosling toegekend.
en man Jelle Luitjes heet ineens Jelle Goslings.

x 1760, van Westergeest, net als Susanna - hij van Engwierum:
ze dopen:
Luitje 1761 - Claas 1764 - en Claas 1765 - in de memorie te Morra, en mogelijk Klaas te Amsterdam.
Het lastige met ingewikkelde knopen is altijd om te onthouden dat je ze al uit de knoop had, en hem er niet weer in te leggen.

Er had gewoon moeten staan:
zuster van wijlen Susanna Klases x Feike Bokkes - ad a
van wijlen Ietje Klases x Jelle Luitjes - ad b
van wijlen Gosling Klases x Froukje Egberts - ad c
en van halfbroer Marten Klases

ad a - de Feikes kinderen:
ad b Luitje (Wiersma) te Morra, en mogelijk Klaas te Amsterdam.
ad c - de Goslings kinderen:
neefje Klaas Feikes Visser wordt waarschijnlijk 2 keer opgenoemd -
1 keer als neefje die extra testamentair bedacht wordt
en 1 keer onder ad a: wijlen Feike, vader van Klaas, landbouwer te ...
Oudwoude, deel 1 folio 78 verso
Visser, Klaas Feikes, Westergeest
Kinderen:
Susanna 7, Trijntje 5, Feike 3, Sytske 1

Overlijdensakte Kollumerland c.a., 1826
Aangiftedatum 20 december 1826, akte nr. 227
Klaas Feikes Visser, overleden 19 december 1826, 54 jaar, man
Gehuwd
kreeg later nog Pietje en Feikje, die nog trouwen.
De dochter Dooitske uit de memorie bestaat niet - 'slip of the pen' - en ze zijn wat kinderen vergeten.
Ik dacht bij neefje eerst ook aan iets kleins, en niet aan een volwassen man met al eigen kinderen - een neef.


Ymkje Feikes is mogelijk gedoopt als Sytske 1767, of ze ontbreekt in het doopboek 1768:
Dokkum, deel 1 folio 33
Visser, Auke Bendiktus, Dokkum
Kinderen:
Bendiktus 24, Geertruida 17 = de Truike uit de memorie.

Overlijdensakte Dokkum, 1825
Aangiftedatum 3 november 1825, blad nr. 19
Ymkje Feikes, overleden 1 november 1825, 67 jaar, vrouw
Gehuwd
Er is blijkbaar een testament, met wat namen, of met omschrijvingen.
neefje Klaas Feikes Visser, kan bij de executeurs maar op 1 manier neef van Dooitke Klases Visser zijn - er was een broer Feike Klases - en zo begint de verwarring.
Mogelijk hebben ze ook veel van horen zeggen bij het opsporen van familie -
we hebben nog een neef in ... en men weet maar van 2 dochters
nicht in Dokkum - en alleen Truike is bekend.
Het zou interessant zijn als het testament er zelf nog was, omdat sommige legaten met namen genoemd lijken,
wist ze niet dat er nog meer kinderen waren, of had ze gewoon voor sommige voorkeur?


Met een dochter Martje Goslings moet dit Froukje zijn:
Achtkarspelen, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Froukje
Gedoopt op 12 maart 1724 in Surhuisterveen
Dochter van Egbert Loukes en Martjen Ebbeles
groet Margreet
nb. plak die ovl-akte van Hitje hier eens neer - ik kan hem niet vinden.
Ik zag wel heel veel Folkertsma's.
Meestal zijn het de buren die aangifte doen, en die kunnen ook vreemd in namen omhaspelen of denken dat iemand bij een andere bekende thuishoorde.
nb2 - we moeten die a,b,c en de kleinkinderen maar even 1 voor 1 langslopen - en niet alles tegelijk.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 3:45 pm

Hallo Margreet,

Nogmaals dank voor meedenken. De gehele kluit Goslings en aanhang, zowel in Oostdongeradeel (Foudgum) als Sibrandahuis als anderen in Wierum, heb ik in principe, maar het is moeilijk uit te leggen waarom deze memorie zo vreemd is....

Het is Steffen, boerenarbeider in Surhuizum, die de duidelijkste problematische figuur is.... als we er van uit gaan dat het teveel toeval is dat er 2 Steffens Goslings, of Jelle Goslings, boerenarbeider zijn op zelfde plaats, met ook nog een Egbert en Hinke als broer en zus (de anderen laat ik even weg) dan moeten we dus op één of ander manier een Grietje ergens plaatsen...

Gezien Trijntje gehuwd met Lammert Ebeles weldegelijk bestaat, en Trijntje Goslings genoemd wordt, ga ik er even vanuit dat "Jelle" een foutje is. Ik had Lammert ebeles al voor ik de memorie zag, want ik dacht dat zijn vrouw Trijntje Goslings, dochter van Froukje Egberts en Gosling klases was; wel wat vreemd dat ze een Dooike als dochter kreeg...
Goed, deze Trijntje Goslings is dus kennelijk een andere (het ontbreekt niet aan naamgenoten).

Dus is Steffen iemand anders... maar dan komt het probleem van teveel toeval!
Dus kon Grietje eventueel 2e vrouw Gosling zijn. Helaas allerlei bewijs dat zowel eerste als laatste kind v Froukje, + een sterfdatum enz. Lukt dus niet.

Volgende mogelijkheid: de vergissing zit m niet in de neven en nichten, maar in de familierelatie, en het zijn dus neven en nichten in plaats van kinderen. Dat leek me de beste oplossing.....

Dus: Dooike, Grietje, Feike, Marten, allemaal kinderen van Klaas Goslings. Dit leek te werken: hij heeft een Dooike gehad, en een Marten met Ietje Michiels - hoewel het logischer zou zijn dat Ietje Michiels vrouw is van zoon Klaas Klases. Feike zou eventueel schoonzoon kunnen zijn, want er is inderdaad een Susanna Klases, dochter Klaas en trijntje Steffens. Grietje is onvindbaar. Ze kan niet een schrijffout zijn voor Ietje, en tegelijkertijd moeder van Steffen, trijntje, Egbert. Wel van Luitjen en Martje, die van Luitjen Jelles komen. Ietje bestaat, Ietje trouwt met Luitje, maar Ietje krijgt geen Egbert! Froukje Egberts krijgt Egbert (en Steffen en trijntje etc).En Froukje Egberts lijkt niet op Grietje Klases....

Enige oplossing is dat deze memorie bijz slecht opgesteld is; dat Grietje een nooit gevonden zusje van Ytje en van Gosling is, dat "Folkertsma" voor Suzanna een vergissing is, en dat de kinderen van Froukje Egberts en Gosling, zowel als die van Ytje Klases en Jelle, door elkaar genoemd zijn, met sommigen die wel en andere die niet erven... het valt me trouwens op dat degenen die "voorbij gegaan worden" de naam Visser laten vallen voor Land .....mmmm oorzaak en gevolg??

Omdat dit een heleboel fouten zijn in één endezelfde memorie vroeg ik me af of ik niet fout zat ....

Froukje Egberts inderdaad mogelijk van Egbert Loukes en Martje iebeles, met een broer Ebel Egberts die of tweeling is of tegelijkertijd gedoopt. Via hem en Groninger huwelijken komen we op anderen met de naam Land, waaronder broers van een...Lammert Ebeles. Zelfde?
JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » donderdag 3 mar 2011 3:55 pm

Is dit Tresoar forum Google gevoelig? Of afgeschermd? Probleem van stamboomforum is dat elk woord in de Googlemachine belandt.Dus elke keer dat ik op zoek ging naar iemand kwam ik weer bij mijzelf terecht...
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 5:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 4 mar 2011 1:02 am

stop dooitke maar in de google - en ze komt niet uit de Tresoar, dus die is afgeschermd.
Enige oplossing is dat deze memorie bijz slecht opgesteld is; dat Grietje een nooit gevonden zusje van Ytje en van Gosling is, dat "Folkertsma" voor Suzanna een vergissing is, en dat de kinderen van Froukje Egberts en Gosling, zowel als die van Ytje Klases en Jelle, door elkaar genoemd zijn,
weg met Grietje, joh! die nu al 3-4-5 mensen kan wezen - en op allerlei manieren vastgebreid wordt en blijft....
een extra kind
een extra stiefmoeder
een extra dochter van
een extra zus
blijft moeder van Trijntje Goslings x Lammert ...
Geen wonder dat je niet uit de knoop komt als je haar laat bestaan ! en wilt verklaren - en kinderen blijft geven.
je schreef het zelf al: 10.39 - dat Grietje in feite Ietje was
en toch hebben we even later Ytje EN Grietje. Natuurlijk niet! Gewoon... weg ermee.

Trijntje Goslings is gewoon van Gosling Klases en Froukje Egberts.
Lammert Iebeles doopte Leeuwarden, en daar is ook oomzegger Eebele Jakobs Land (Abele, Aeble en Ebbele na 1811 - gb 1780 Burum Kollumerland)
Lammert was dan wel zoon van Ebel Egberts en Hantje Derks 1741, xx Froukje Jakobs 1759 ( met zoon Jacob in 1760). (http://www.allegroningers.nl)
Kan toch dat ze haar neef trouwde? dat gebeurt wel vaker.
Nu maak je Trijntje van een andere Gosling - met moeder Grietje Klases - die dan weer blijft bestaan.
Mogelijk vernoemden ze gewoon een Dooitske omdat de naam anders uitsterft, nu Dooitske Klases zelf ongehuwd blijft -
dat komt wel vaker voor -
misschien ook heeft ze een tijd bij haar tante gewoond - soort pleegmoeder.

Die naam Land hebben ze dus al voor 1811,
meerdere namen binnen 1 gezin is heel normaal,
dus dat sommigen de naam van hun moeder Land aanhouden ipv Visser is niet zo vreemd.
Dat het nog 50 jaar wisselt en dat mensen telkens anders heten is ook normaal.
De vader van de Lwd Eebele Jakobs -
Overlijdensakte Kollumerland c.a. (mairie Burum), 1814
Aangiftedatum 25 mei 1814, akte nr. 14
Jakob Ebbeles Land, overleden 23 mei 1814, 55 jaar, man
Gehuwd

Hier ook de naam al voor 1811:
Achtkarspelen overlijden/begraven 1782
Overleden: de weduwe van Egbert Lant
Datum : 8 oktober 1782
Tekst : "van de weed(uwe) van Egbert Lant haar begraffenise uijt de bekken ontfangen"
Ontvangen 0-7-10 wegens collecte

Bron: Armvoogdij, rekeningen 1771-1782
Herv. Gem. Surhuizum
Inventarisnr. 2285
Raadpleegbaar Gemeentearchief Achtkarspelen
----------------
Hitje met moeder Susanne Folkertsma - bij allefriezen
Overlijdensakte Achtkarspelen, 1848
Aangiftedatum 2 februari 1848, blad nr. 12
Hiltje Feikes Visser, overleden 31 januari 1848, 83 jaar, vrouw
Weduwe

Aangevers: neef Tjeerd Douwes van der Meulen 37 jr. (meer achterneef - de man van Feikje Klases Visser (dr Klaas Feikes) namelijk)
en Alle Oedzes Radema

Folkertsma lijkt me gewoon een verkeerd verstaan Goslings- met een extra -ma. Ze hebben dezelfde o-klank:
Susanne Go... - Susanne Fo...
Dan klopt het nog niet, want ze was een Klases,
maar veel familie in Achtkarspelen heet Goslings, dus het kan zijn dat die (aangetrouwde! achter-)neef wat in de war was met Gosling Klases of Klaas Goslings als vader voor Susanne,
temeer daar hij ook al een schoonzusje Susanna Klases heeft - x 1835.

groet Margreet
nb die Doeke Goslings Wiersma op stbf
heet Wierdstra in 1811 - omdat hij in Wierum was geboren - zoon van Gosling Doekes.
heeft niets te maken met de Wiersma's van Jelle Luitjes.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 4 mar 2011 11:29 am

Hallo Margreet,

Zie ook antwoord op Stamboomforum, aangaande de rijkdom van deze Dooike Klases Visser!
Zou graag je simpele oplossing aanvaarden. Maar wie is dan de moeder van Martje, vrouw Pieter Pot, van Klaas, Amsterdam, ? En hoe kan iemand Grietje met Froukje verwarren? En, allerbelangrijkst: waarom is Gosling zelf niet genoemd!!! Indien Feike Bokkes een zwager is, zou Susanna op eerste plaats moeten staan, als "zusje van", niet Feike. Goed, laten we dit op Machisme houden. Maar in dat geval zouden de andere kinderen genoemd moeten worden als kinderen van een vader, Gosling klases! Niet als kinderen van een moeder, Grietje klases!! En met zulke bedragen kun je niet al teveel fouten maken... En voor andere gegevens is de memorie heel precies - woonplaatsen en beroep zijn juist. Hoewel "mijn" Hinke Goslings in 1818 eerder een brave getrouwde boerin is, dan een "boerenmeid"
Nee, het is geheel anders. Maar hoe...
Groets, JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 4 mar 2011 11:56 am

Even apart over Trijntje Goslings en Lammert Ebeles: het is de enige Goslings uit de groep die in Huizum woont; tegelijkertijd is er een Aafke Goslings in Huizum, vrouw van Sierk Geerts Rosema, dochter Gosling Piers en Freerkje Jans.... sociaal gezien lijkt deze dichter bij de familie Dooike Visser te staan, die mij zeer welgesteld overkomen. Aafke komt voor als voornaam bij Feike en Susanna, niet bij Gosling en Trijntje (daar is het "Aagje" van Aagje Monses). Kortom: Trijntje, vrouw van Lammert, valt een beetje buiten het schema andere kinderen.

Wat Ebel Egberts betreft heb ik hem staan als stamvader van de naam Land met Hantje Derks, maar ik zit nog wel met het idee in mijn maag dat indien hij gedoopt is bij geboorte, hem dat een 16 of 17 jarige bruidegom maakt.... dit zien we voor vrouwen wel, maar zelden voor mannen. Maar goed, hopelijk gedoopt op 3 of 4 jarige leeftijd, tegelijkertijd met een jonger Frouje, goed mogelijk.

Wat de familie naam Land vroeg in Achtkarspelen betreft moet je oppassen, want er is zowel een Egbert Loukes, als een Egbert Land. En een Lukas Egberts. Ik ben de details even vergeten, maar als je ze navolgt zijn er verscheidene mogelijk heden. Er is een tweede huwelijk Egbert loukes en berber Annes, dit geeft geen Land... Op het moment dat Egbert Loukes verschijnt voor dopen en huwelijken, is er al een "vrouw van Egbert Lant", dit alles loopt wat doorelkaar. Er is ook een Lutherse Egbert Lucas die een Aaltje doopt, 1696.Dus niet te snel conclusies trekken..

Is trouwens zo wie zo nodig bij Genealogie: het komt neer op een puzzle in elkaar zetten met niet alleen stukjes van verschillende puzzles doorelkaar gegooid, maar ook, en vooral, heel veel missende stukjes. Gezien de "belangrijkste puzzles' (rijke families, goed hervormde families, dorpen zonder verbrande kerkeboeken) meer stukjes hebben dan de onbelangrijke, let ik er altijd goed op er van uit te gaan dat het logischer is dat iets "mist" dan namen en families aan elkaar te plakken omdat dat goed uitkomt ... vandaar mijn getwijfel, ik weiger een "mooie goedpassende boom" in elkaar te zetten zolang alle verschillende opties niet bekeken zijn.

Dus mijn commentaar is absoluut geen kritiek! Ben heel blij dat je mee denkt! Maar voor mij is er altijd de mogelijkheid van een missend persoon, zoniet een hele missende tak! En naamgenoten zijn er natuurlijk volop... (in mijn de Vries familie tegen een Jan Klases de Vries aan gelopen geboren op zelfde dag, zelfde plaats als een voorouder met dezelfde naam, en geen familie.... dan word je errug precies..om het maar niet te hebben over al de neven en nichten met dezelfde naam, geboren zelfde jaar, maar dat is gewoon...
groets, JN

Plaats reactie