Dooike Klases Visser: memorie v Successie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door anna » maandag 7 mar 2011 11:43 am

Margreet Huisman schreef: Hier verdwijnt broer Gosling Klazes - en wordt broer Feike Klazes - (die eigenlijk Feike Bokkes was),
zus Susanne Klases verdwijnt ook
zus Ietje Klases -snapte ik later- wordt verstaan als zus Gr-ietje Klazes - en krijgt ook nog de kinderen van Gosling toegeschreven,
de naam Gosling blijft wel hangen - en wordt een niet bestaande Jelle Goslings.

groet Margreet
Als je gelezen had wat margreet getypt had en niet zo betuttelend had gedaan (of je zo aangevallen had gevoeld) had je al in de tweede post van Margreet kunnen lezen hoe zij dacht dat het zat.

Ja, Margreet doet drie jaar werk van jou in drie dagen. :lol:

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 12:04 pm

Beste Margreet,

Zullen we het hier nu maar bij houden?

Ik heb echt wel wat beters te doen dan uit te leggen hoe ik denk dat mijn familie in elkaar zit.

Ik trek mijn vraag dus in, en vertrek.

Groets,
JN

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door gonnie » maandag 7 mar 2011 12:42 pm

Hoi,

Dit is niet aardig t o Margreet, die zoveel voor jou heeft nagetrokken.
En alles duidelijk heeft neer gezet.
En nu trek je terug, :cry: :cry: :cry:

het verhaal is erg lang geworden,ik was ook nog bezig maar het hoeft niet meer, jammer.

groetjes van Gonnie

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door anna » maandag 7 mar 2011 1:11 pm

Ligt het aan mijn antwoord?

Ik raakte nogal geïrriteerd door je houding t.o.v. Margreet die alleen maar wil meedenken. Dat meedenken vat jij dan heel persoonlijk als kritiek of aanval of correctie op. (je noemt het betutteling).

Eerlijk gezegd vond ik jouw reacties nogal arrogant. Kan wel komen door de schrijfstijl van Margreet, maar waarom vat je die dan zo persoonlijk op?

Voor mij viel de opmerking "dan was de aarde nog plat" viel bij mij verkeerd. Compleet OT maar de mythe dat de middeleeuwers dachten dat de aarde plat was, is allang achterhaald.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 mar 2011 1:32 pm

Dank je Anna :)
bitsje oerspant joh - dan komt van al die slapeloze nachten en in kringetjes ronddraaien.

als .. de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal blauwe mutsjes op.
Mijn grootste probleem is een andere Klaas Goslings clan uit Burum; ik kan je moeilijk laten zien want ik werk op ancestry.com, en heb geen eigen programma (probleem oude computer toen ik begon die het begeven heeft zonder backup). En kan dus niet makkelijk hele familievellen citeren;
dat was al het 3e grootste probleem ...
.. weet niet of hij wel de Klaas 1703 is ...
Vandaar dat Klaas Goslings uit Burum mij wel degelijk interesseert....
Je vraag had allereerst moeten zijn - hoe moet ik een memorie lezen? hoe moet ik de namen lezen?
want ik las tussen de regels door dat je dat niet weet, en daarom ook al maanden bezig bent en er niet uit komt.

Steffen Jelles Goslings
Hinke Jelles Goslings
Egbert Jelles Goslings
Luitje Jelles Goslings
en zo verder

van (moeder Grietje Klases) ... met vader Jelle Goslings
kunnen maar op een paar manieren overlijden- en niet op miljoenen:
als Jelles
als Jelles met achternaam
als Goslings
als Goslings met achternaam
zonder patroniem onder onherkenbare achternaam

luit* jelles > de Wiersma van Ietje Klases op 1 - en 6 onzin.
luit* goslings > 1 meisje Luitske.

Steffen Jelles > de Vleugel in Franeker, aangetrouwd dus bekend - uit het gezin met de 7 verschillende achternamen.
Steffen Goslings > 4 keer de Land
herhalen met Steven > 0

Ik heb nu eigenlijk al voldoende info om te zien dat de patroniemen verhusseld waren -
de rest is dus meteen te vinden - ik hoef geen bergen Hinke Jelles door ....
en ik ga niet de mogelijkheid openhouden dat dat ook nog fout is en dat ze ineens Hendriks heten.

Kruiscontrole: 2 Steffens - of - op dezelfde plek?
direct naar > familienamen 1811 - scheelt maar 7 jaar. Nop.
zijn trouwens wel op te sporen als ze daarna of daarvoor nog weer verhuisd zijn - er geboren kinderen trouwen met gb-plaatsen.

Het valt me ogenblikkelijk op de je ad a herkent als kinderen van Feike Bokkes - maar zijn vrouw niet noemt -
en inderdaad eerst begint over Dooike Bokkes.
Dat is in zoverre alarmerend dat ik uit ervaring weet dat mensen de vrouwen wel vaker niet in elkaar zetten -
en wel met de gebruikte namen aan de haal gaan, en tig mogelijkheden denken te zien - of overal aan twijfelen.
Feike Bokkes en Susanna (Klases 1 keer dtb, paar keer ovl-aktes) krijgen de nodige kinderen waaronder Hitje, en Sytske - die zijn ouders ook al hadden,
die hun moeder braaf vernoemen.
Dat je later andere Feikes en andere Bokkes zag maakt helemaaaaaaaaal niets uit.
Je bent gebonden aan de namen in de memorie - en ze moeten tevens een familielid Luitje of Egbert houden,
en al die anderen.

Het is godsonmogelijk een andere familie te bedenken/ontwerpen/vinden
die met deze zelfde namen uitkomt - ongeacht achtername, patroniemen, ongedoopt of met de verkeerde ouders.

Die Folkertsma's heten geen Klaas of Kla* -
ze heten veelal Auke en Johannes en komen van Bergum.

groet Margreet
nb Wopke is een Lap?
ja, van een andere Gerben Wopkes - uit Drachten. Of eigenlijk dus: Welnee. Niet van Jankes ouders.
Drachten, deel 1 folio 107 verso
Lap, Gerben Wopkes, Noorderdrachten 171 (x Engeltje Jans).
Kinderen:
Wopke 33, Jan 19
Kindskinderen:
(v. Wopke) Gerben 6, Engeltje 8

Drachten, deel 1 folio 133 verso
Lap, Wopke Gerbens, Noorderdrachten 233
NB Vader Gerben Wopkes Lap, woonachtig te Drachten neemt naam aan
Ymkje met Visser van Schiermonnikoog?
welnee, gewoon van Dokkum.

Gonnie heeft je dag 1 al verteld wie Dooitske is -
Dantumadeel, dopen, doopjaar 1738
Dopeling: Doikjen
Geboren in Sibrandahuis
Gedoopt op 26 december 1738
Dochter van Klaas Goslings en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : .....
Vader : KLAAS GOSLINGS
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Rinsumageest en Sijbrandahuis, doop 1628-1812
Inventarisnr. : DTB 167
Lidmaten boek HV Leeuwarden:
Naam vrouw: DOOYKE CLASES
Naam partner:
Opmerkingen:
bel 12 sep 1777
Pagina: 094
Quotisatie 1808 Leeuwarden:
Naam: Dooike Klases
Adres: G 024
Opmerkingen:
Dooikes werkgever overlijdt het jaar daarop - 1819 Roelof Storm
overleden in huis 24 letter G - en in zijn memorie Weerd G.24 (dat is een straat naast het stadhuis).
Hij trouwde al in 1759 - laat dik 89 duizend na, en bedenkt dezelfde mensen (wrsch personeelsleden) als Dooike,
maar nu met een paar 100 aan legaten - of een huis ( van 600 gulden).

In haar akte overleed ze zelf huis 28 letter G -
daar woont in 1824 maar ook al eerder Chateau-strohoedenfabrikant.
Misschien had ze er een kamer gekocht? of was het toch 24?

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 6:03 pm

Margreet:

Excuses, ik had niet gezien dat een zekere Anna zich opeens met ons bemoeide... omdat ze zich niet voorstelde, noch duidelijk teken gaf dat ze insprong, en de naam slechts klein links boven stond, dacht ik dus dat jij het was, en dacht ik dus dat jij me uitlachtte vanwege mijn drie jaren zoeken....

Ik blijf het een rotopmerking vinden, die ook nergens op slaat want ik heb natuurlijk 4 grootouders, dus dit is maar een klein stukje van een groter geheel, maar omdat ik in één keer doorlas dacht ik dat het Margreet was... er staat ook geen naam onder ...

Als jullie mensen aan willen moedigen zelf te gaan zoeken en goed met Tresoar om te gaan zullen jullie het toch wel anders aan moeten pakken...

Ik heb er nooit om gevraagd dat iemand mij het werk uit de handen neemt, zoals al eerder gezegd, ik vind zoeken leuk.

Wat ik op een forum probeer te vinden is mensen met wie je je mogelijkheden kunt argumenteren en beredeneren om ze uit te testen.

Het principe is dan "Devil's Advocate" te spelen, en dit is geen arrogantie, weet niet hoe je dat zegt in t nederlands. Maar om zekerder te worden van een idee moet je het tegenovergestelde zien te bewijzen; als dat niet lukt, meer kans dat je goed zit;

Nogmaals, ik had ook gewoon de Memorie links kunnen laten liggen, en rustig door kunnen gaan met Froukje en Gosling alsof er niets aan de hand was.

Groets, Nicolette

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 6:09 pm

Voor Anna:

Wat ik bedoelde met die mythe van een platte aarde, is dat als iemand niet op een gegeven moment zegt, "hé, wacht eens, iedereen vertelt me dat hij plat is maar is dat nu wel zo? " Terwijl iedereen hem dan uit lacht, en uitlacht, het alleen de koppigheid van die ene twijfelaar is die jaren later misschien anderen aan het werk zet om te bewijzen dat de dingen misschien niet zo zijn als ze leken...

Het principe van de twijfelaar dus. Je hebt twijfelaars nodig om vooruit te komen.

Meer bedoelde ik niet, ik verdedigde mijn wijfelende kritische houding. Met een voorbeeld.

Afgezien van dat ben ik inderdaad een chronische twijfelaar...heb ik geen moeite mee.

Nicolette

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door anna » maandag 7 mar 2011 6:10 pm

Sorry, ik had me er niet mee moeten bemoeien.

Ik miste alleen inhoudelijk echt ingaan op wat Margreet aanbracht. Volgens mij is het juist de bedoeling hier op dit forum dat mensen met elkaar meedenken, meezoeken vooral, dus het blijft altijd de eigen zoektocht. Het staat je toch vrij om de visie van Margreet naast je neer te leggen?
Eigenlijk snap ik het ook wel: er komt iemand die plotseling uit de hoge hoed allerlei namen tovert die dan al jouw problemen op zouden lossen. De rest zijn foutjes in de akte. Ja, makkelijk praten, denk je dan. Wie ben jij wel helemaal om te denken dat ik zelf niet kan zoeken? Waarop baseer je dat allemaal? Voortkomend uit terechte argwaan van aan elkaar geplakte stambomen.

Ook al ken ik Margreet niet persoonlijk, ik weet intussen wel dat er altijd "basis" is voor wat ze zegt. Zij is juist niet iemand die alles zomaar aan elkaar plakt, maar ja, dan moet je mij weer op mijn woord geloven, en waarom zou je dat nu doen?

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 8 mar 2011 2:48 am

Ik had vanmiddag die memorie voor je na zullen kijken, Nicolette, want dat was toch je vraag?
(voordat allerlei anderen hem inhaalden -)
maar na die vreemde uitbarstingen maar even niet meer.

Ik heb nog wel dit gevonden - onder Notarieel:
1824 Huizum, notaris J.�Albarda�Hzn
Testament
- Martha Goslings Visser te Bedum, gehuwd met Pieter Fransen de Vries
Bron: Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 64002
Repertoirenr.: 42 d.d. 28 april 1824

1824 Huizum, notaris J.�Albarda�Hzn
Testament
- Pieter Fransen de Vries, schipper te Bedum
Bron: Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 64002
Repertoirenr.: 41 d.d. 28 april 1824
en verstopt in Genlias onder -
trijntje gos (op de voornaamregel) - begint met - bedum:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Bedum
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 49
Aangiftedatum: 27-10-1834
Overledene Trijntje Gosling Visser
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 26-10-1834
Leeftijd: 83
Overlijdensplaats: Bedum
Vader Gosling Klaasen Visser
Moeder Froukje Ebbens Land
Partner Lammert Ebbens Land
Relatie: weduwe
Nadere informatie overleden echtgenoot winkelier;
geboortepl: Surhuisterveen prov. Friesland; beroep vader: dagloner; beroep moeder: dagloonster
Groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 8 mar 2011 9:55 am

Voor Anna:

Dank je!
Eigenlijk snap ik het ook wel: er komt iemand die plotseling uit de hoge hoed allerlei namen tovert die dan al jouw problemen op zouden lossen. De rest zijn foutjes in de akte. Ja, makkelijk praten, denk je dan. Wie ben jij wel helemaal om te denken dat ik zelf niet kan zoeken? Waarop baseer je dat allemaal? Voortkomend uit terechte argwaan van aan elkaar geplakte stambomen.


Zelf had ik het niet beter kunnen uitdrukken ... dit is precies wat ik voelde.

En het probleem is niet of ik Margreet nu wel of niet wil geloven: de kant en klare citaties lijken mij onontkoombaar. Wat pijn doet is als al je geploeter als beginneling, en dan als wat iets gevorderde amateur zoeker, opzij geschoven worden zo van "laat mij het maar doen ik ben beter thuis in Tresoar".
En tot nu toe was ik reuze trots op mijn vorderingen want het is niet makkelijk met slechts een toetsenbord voor je neus en een oude trage computer uit te vinden hoe men een stamboom op bouwt. Ik heb hierbij veel steun gehad van allerlei volkomen onbekenden, die bijna vrienden zijn geworden, maar die altijd tegelijkertijd met goede raad en wat duwtjes in de richting van nieuwe sites, ook complimentjes gaven...

Ik wil niemand de last van het werk van mijn eigen familie geven, en vandaar dat ik mijn vraag nauwkeurig om de Memorie had opgebouwd (en ja, de hoop was natuurlijk dat iemand die in zou kijken, maar ik dacht dat ik dat beter met wat omstandigheden aan kon moedigen dan direct mensen voor mij de hort op te sturen, ze een beetje nieuwsgierig maken dus, ook nog gelukt ... :wink: )

Dat was eigenlijk mijn enige probleem..... om verder te kunnen had ik gewoon de originele tekst nodig; en mijn Groningse vriendinnen heb ik al zo vaak het Groninger archief ingestuurd dat ik dacht, laat ik 't zo eens proberen....

Goed, ik zal de Leeuwarder familie proberen op te trommelen, maar die interesseren zich niet in stambomen, helaas.

Groets, Nicolette

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 8 mar 2011 10:07 am

p.s.

Als ik mijn berichten overlees zie ik toch dat ik Margreet telkens uitvoerig bedank voor haar werk, en complimenteer, terwijl ik tegelijkertijd toch duidelijk probeer haar wat te remmen ... (ik vroeg niet om zoveel te doen!)
Hopelijk heeft ze de "excuses" gelezen, want de laatste uitbarsting was alleen vreemd omdat ik Anna voor Margreet had aangezien ...
Als je het leest als een bericht van Margreet is de opmerking heel vervelend.

Nicolette

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 8 mar 2011 10:19 am

Hallo,
Ik miste alleen inhoudelijk echt ingaan op wat Margreet aanbracht.
Nog even hierover: ze bracht zoveel tegelijkertijd aan, dat het bijzonder frustrerend voor mij was daar niet op in te kunnen gaan. Als ik meer tijd had had ik haar ongetwijfeld ook gebombardeerd met tegen argument-citaties; maar dat is helaas gewoon niet het geval. Dus heb ik verscheidene suggesties maar laten lopen, protesterend, maar zonder citaten. Omdat de oude computer het begaf staan die op papier in klappers, ga maar zoeken; heb nog niet nieuw archief opgebouwd, en ben dat ook niet direct van plan, computer geheugen niet zo betrouwbaar, ik hou 't op papier...

Dus, omdat ik de tijd niet heb over andere punten te discussieren, maar omdat ik een duidelijke visie aangaande de Memorie nodig heb om verder te kunnen (al was het maar om correct de mensen te kunnen plaatsen, voordat de zomer er aan komt), was ik tegelijkertijd aan 't remmen en aan 't protesteren, lijkt me vreselijk logisch...

Groets, Nicolette

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 8 mar 2011 10:30 am

Voorbeeldje van wat ik betuttelend noem...:
Je vraag had allereerst moeten zijn - hoe moet ik een memorie lezen? hoe moet ik de namen lezen?
want ik las tussen de regels door dat je dat niet weet, en daarom ook al maanden bezig bent en er niet uit komt.
Mijn vraag was gewoon: "is er iemand gek genoeg de tijd te nemen die ellendige microfilm door te lezen..."

Als ik de moed had gehad de vraag op die manier te stellen, had ik ons een heleboel tijd kunnen besparen.
Maar ik denk ook dat niemand het dan had gedaan.

Dus heb ik er een beetje om heen gedraaid, en alle suggesties en "grootste problemen" was wanhopig de worm aan het lijntje te houden om te zien of de vis zou happen.

De vis hapte, maar niet geheel en al zou als ik het wou; of bijna.

(de vis ging er in feite met de worm van door...)

Wat mij weer herinneringen geeft van mijn grootvader als hij ons mee nam te vissen... (snif snif)

En me geen stap verder brengt.

Groets, Nicolette

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 8 mar 2011 12:41 pm

Ik had het zaterdag al zullen doen, als ik die Burumer niet voor de kiezen had gekregen -
die er wrsch bij gesleept wordt om somehow vader of familie van een memorie-mens te kunnen zijn

en ik heb waarschijnlijk donderdag pas weer tijd -

het is de vraag of iemand het ding door moest lezen
je kunt ook vragen - wil iemand het copien en opmailen.

het is ook de vraag of het te beredeneren was - zodat je al verder kon
en of een origineel a la minute nodig is

het is verder de vraag wat er fout is
en of je Tresoar kunt vragen het na te kijken en dan meteen te verbeteren.

Ik ben principieel tegen uitlachen - daar heb ik nog nooit iets van begrepen
en ik heb een bloedhekel aan wedstrijdjes.

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » woensdag 9 mar 2011 10:59 am

Hallo Margreet,

Maak je geen zorgen; zoeken hoeft niet meer. We laten het hier voorlopig even bij, o.k. ? En ik ga rustig op mijn slakkeganngetje door.

Bedankt trouwens nog voor de Bedum stap vooruit, ben ik een tijdje zoet mee.

Groets, Nicolette

Plaats reactie