Cornelis de Vries 1921-2001

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
iltsi
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 3 sep 2010 2:11 pm

Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door iltsi » woensdag 4 mei 2011 10:57 am

Tijdens het zoeken naar Johannes de Vries geboren 28-06-1878, overleden 25-11-1945. Kwam ik Cornelis de Vries tegen ze zijn samen in een graf begraven. Maar ik kan nergens vinden wat de relatie tussen de beide heren is. Kan iemand mij mischien wat meer vertellen?

Alvast bedankt.

Mvg, Danielle

Gebruikersavatar
harmke
Berichten: 129
Lid geworden op: vrijdag 2 mei 2008 4:52 pm
Locatie: Gorredijk

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door harmke » woensdag 4 mei 2011 11:40 am

Hallo,

Hier het huw; van Johannes de Vries en Klaasje Ruiter.

http://www.allefriezen.nl/nl/component/ ... &pp=1&lp=2

Misschien een zoon? zou wat leeftijd betreft wel kunnen.De vader van Klaasje heet ook Cornelis.

vr gr Harmke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door Maikel Galama » woensdag 4 mei 2011 12:13 pm

Hoi Danielle,

hier is nog een aanvulling, de overlijdensadvertentie van Cornelis:

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... ies%2C2001

Aanvullend bewijs op Harmke haar bijdrage.

Groetjes, Maikel

iltsi
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 3 sep 2010 2:11 pm

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door iltsi » woensdag 4 mei 2011 5:15 pm

Bedankt voor het knipsel en de huwelijkse akte. Cornelis, Johannes en Klaasje liggen in een famillie graf. Ik kan alleen nergen een geboorte/doopakte vinden van Cornelis. Zowel niet in tresoar, genlias als bij allefriezen. Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door Maikel Galama » woensdag 4 mei 2011 5:23 pm

Hoi Danielle,

de geboorteaktes zijn na 1902 nog niet geindexeerd en/of openbaar.
Wel kun je in dit soort gevallen een persoonslijst aanvragen bij het CBG, zie:

http://194.171.109.12/page/150/persoons ... onslijsten

Groetjes, Maikel

JohanV
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 16 mar 2011 6:56 pm

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door JohanV » donderdag 5 mei 2011 6:42 pm

Hallo Danielle,

Je vroeg je af waarom je de geboorteakte van Cornelis niet kunt vinden. Graag leg ik je het een en ander uit.

Cornelis overleed op 18 mei 2001. Hij was 79 jaar oud geworden. Hij moet op grond van dit gegeven omstreeks 1922 zijn geboren. De geboorteaktes uit die tijd bevinden zich nog steeds op het gemeentehuis in de plaats van geboorte. Zij zijn nog niet naar een archiefbewaarplaats overgebracht. Een dergelijke archiefbewaarplaats is bijvoorbeeld Tresoar.

De verklaring waarom Cornelis' geboorteakte nog niet in het bezit is van een archiefbewaarplaats, is als volgt. De archiefstukken van een archiefbewaarplaats zijn toegankelijk voor een ieder. Derden kunnen ook de aktes van de burgerlijke stand inzien. Vanwege de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft de wetgever dan ook vrij lange termijnen vastgesteld voordat deze aktes naar een archiefbewaarplaats worden overgebracht. Voor geboorteaktes is de termijn gesteld op 100 jaar, voor huwelijksaktes op 75 jaar, en voor overlijdensaktes op 50 jaar. Bij Cornelis zijn deze termijnen dus nog niet verstreken.

Overigens heeft de wetgever wel de mogelijkheid geopend om een uittreksel op het gemeentehuis aan te vragen voordat de genoemde termijnen verstreken zijn. Te denken valt aan een uittreksel van je eigen geboorteakte. Deze mogelijkheid kent een belangrijke beperking. Er moet sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. De ambtenaar van de burgerlijke stand moet de aanvrager dan ook verzoeken om een gerechtvaardigd belang aan te tonen. Is dit belang inderdaad aanwezig, dan mag de ambtenaar niet weigeren om een uittreksel af te geven. Bij het genoemde voorbeeld van je eigen geboorteakte is dit belang zeer zeker aanwezig. Soms heb je namelijk je geboorteakte nodig. Zo moet je bijvoorbeeld bij het aangaan van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap je geboorteakte overleggen.

Groetjes,

Johan

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door Cor » donderdag 5 mei 2011 7:03 pm

Johan en anderen,

Het aanvragen van meer recente geboorteaktes gaf mij geen problemen.
De geb. aktes waren van tussen 1914 en 1948.
Mijn eigen akte kon ik zo van het gemeentehuis in Leeuwarden
ophalen na legitimatie.
Van mijn overleden ouders na legitimatie en overleg van hun trouwboekje
kreeg ik ze ook zonder verdere vragen in Heerenveen en Sneek.
Voor een vriendin van mij ook zo opgehaald in Leeuwarden na een door haar
ondertekend verhaaltje dat ze mij toestemming gaf en ik haar legitimatie mee had.
Was een verjaardagskadootje.
En elke akte (kopie) kostte wel 10,40 Euro per stuk.
Uit Sneek en Leeuwarden hele mooie aktes. A4.
Uit Heerenveen een uiterst simpel papier. 1/2 A4.

Gegroet,

Cor

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door Hinke Westra » donderdag 5 mei 2011 10:19 pm

Toen ik rond 1988 met genealogie begon wilde ik op een gegeven moment de geboorte akte inzien van één van Remie zijn grootouders op het gemeente archief in Joure. Ik wist dat die officieel nog niet openbaar was en in Joure kreeg ik hem dan ook inderdaad niet te zien. Maar bij Tresoar (toen nog Ryksargyf) stonden de geboorteaktes t/m 1902 op fiche. Dus toen ik daar weer een keer was heb ik hem daar gewoon ingekeken. Zo kan/kon het dus ook gaan :) Alleen voor Cornelis de Vries geb. 1921 lukt dat (nog) niet.

groet, Hinke.

iltsi
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 3 sep 2010 2:11 pm

Re: Cornelis de Vries 1921-2001

Bericht door iltsi » maandag 9 mei 2011 10:04 pm

bedankt allenvoor jullie antwoord. Het wordt een beetje lastig denk ik om zo akte op te vragen omdat ik geen eerste rangs famillie lid ben. Maar we hebben nu een leuke uitdaging om het uit te zoeken.

Plaats reactie