Rindert Jans (Brouwer) RK

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » donderdag 5 jan 2006 10:46 pm

Ik weet het Antje Rommert is nog niet gevonden, maar ik dacht laat ik eens een nieuwe speurtocht starten :)

Jaren geleden al veel genoteerd maar ik heb destijds nooit een doop van Rindert Jans gevonden. Wat ik heb is:

Rindert Jans overl. 09-10-1803 Tjalleberd tr. 22-05-1774 Warga met Gerttie (Gettie/Geertje) Baukes, doop, ouders en grootouders bekend, overl. ?
Kinderen voorzover bij mij bekend:
Johannes ~25-04-1777 't Meer
Antje ~31-10-1779 't Meer
Andries geb. 22-08-1781 Tjalleberd, geen doop van gevonden.
Kinderen noemen zich Brouwer, huwelijken en kinderen bekend.

Uiteraard heb ik nu in de online dopen gezocht en vond o.a.

Weststellingwerf, doopjaar 1737
Steggerda, Doop R.K. par. 1711-1812
DTB: 781
Dopeling: Reinerus
Gedoopt op 19 januari 1737 in Steggerda
Zoon van Joannes Jans Gort en Catharina Reinders
Doopgetuige: Gerrit Lucas
Opm.: De getuige is een oom van de vader

Deze Johannes laat meer kinderen dopen waarbij een getuige voorkomt met het patroniem Anders (Andries). Zegt allemaal niks, maar je moet soms veel noteren om een stapje verder te komen
:)

Gevraagd: doopgegevens en (voor) ouders van Rindert Jans en overlijden van Geertje Bauckes, heb nog een oude notitie staan dat ze overleden is na 1827. Zal morgen proberen te vinden of ik daar nog iets van op papier heb.

En alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 6 jan 2006 8:29 pm

Hier stond een reaktie maar deze moest bij Durk geplaatst worden. Ik heb hem dus weer weggehaald.
Hinke je weet wel waar je Antje Rommerts kunt vinden, aldaar heb ik een oproepje voor jouw vraag gedaan, want door samenwerking kun je heel ver komen.

Als ik tijd heb ga ik ook even naar jouw vraag kijken.

Groetjes, Maikel Galama.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op zaterdag 7 jan 2006 5:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 6 jan 2006 10:02 pm

Hinke, is dit hem ook dan?

Schoterland, doopjaar 1778
Heerenveen (Het Meer), Doop R.K. par. 1774-1811
DTB: 611
Dopeling: Jan
Gedoopt op 24 november 1778 in Heereveen
Kind van Roel Jans en Jantien Roels
Doopgetuige: Rendert Jans

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: JAN of JANKE
Vader : ROELOF JANS
Moeder : JANKE ROELOFS
Getuige : RINNERT JANS

Ik kan even doorzoeken op die Roel.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 6 jan 2006 10:09 pm

Hoi Hinke,

Even voor de goede orde.
Ik neem aan,dat onderstaande de Gertje is.

Idaarderadeel, doopjaar 1745
Warga, Doop R.K. par. 1696-1811
DTB: 435
Dopeling: Gertje
Gedoopt op 29 maart 1745 in Warga
Kind van Baucke Alders en Antje Ales
Doopgetuige: Sitske Ales

Zij is dus in 1827 ca. 82 jaar en heb je de aantekening nog gevonden, waaruit blijkt dat zij nog in leven is en waar zij woont?
Ik neem aan, dat jij de akte en huwelijksbijlagen van zoon Andries in 1812 hebt ingezien!
Was daarin het dopen van Andries niet bekend?

Huwelijksakte Schoterland (mairie Heerenveen), 1812
Man: Andries Rinderts Brouwers
Vrouw: Andriesje Pieters Nijker
Datum: 23 april 1812, akte nr. 3

Bovenstaande gegevens maar weergegeven om alles duidelijk in beeld te krijgen.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 6 jan 2006 10:39 pm

Margreet, ik weet niet of dat 'mijn' Rindert is, had hem gister wel al gezien maar ben vandaag niet aan verder zoeken/nakijken toegekomen, en nu ook even niet meer.

Everardus,
Dat is inderdaad 'mijn' Gertje, had het er gister even bij moeten zetten.
Huwelijksakte en bijlagen van Andries gezien, bijlage akte van bekendheid voor Andries waarin o.a vermeld staat dat Andries RK gedoopt is maar de doop kennelijk niet ingeschreven is of niet goed genoteerd. Moeder Gettje woont dan in 't Meer.
Bij het overl. van zoon Johannes/Jan in 1827 wordt vermeld dat Geertje Baukes in Tjallebert woont. Ik heb zelf genoteerd, Rindert Jans overleden, Geertje Baukes wonende te Tjallebert, dus ik neem aan dat ik dat destijds (10-15 jaar geleden) goed overgenomen heb. Misschien kom ik deze maand nog een keer op het archief, dan zal ik voor de zekerheid die akte nog eens inzien.

En bedankt voor jullie meedenken.

groet, Hinke.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 6 jan 2006 11:35 pm

Het was 'm wel, want omgekeerd komt Jantie 'Roels' meteren over Johannes van Rindert.

Het zet niet zo veel zoden aan de dijk echter, het echtpaar trouwt 1775 Terband, hij Luinjeberd zij Jantie Jans van Lemmer, met attest daar naar toe. En inderdaad vermelding hv Lemmer.
Krijgt dan enkel Jan 1778 Heerenveen rk.

Omdat ze allebei Jans heten, kan Rindert bij allebei horen. Of bij niemand, en slechts buurman o.i.d.
Echter zou ik dan een broer Roel verwachten bij Johannes en niet een schoonzus. Tenzij het zijn zus is, en Roel juist de zwager.

Roel Jans hertrouwt 1780 Swaantje Annes, nu vanuit Tjalleberd, zij Heerenveen - en krijgt nog 5 kinderen Heerenveen rk: jan-anne-hillebrand-hans en grietje, waarover naast de weduwe Trijntje Jans, enkel Anne-s p/meteren.
Het is enigszins opmerkelijk dat Rindert ontbreekt.
Tenzij hij verhuisd is, of toch al geen familie was.

Zoeken in Lemmer heeft nog niets opgeleverd.

Wie is Geertje Andries bij Antje Renderts-Gerrit Jans?

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zaterdag 7 jan 2006 1:25 pm

Hallo Margreet,

Bedankt voor je zoekwerk, ik heb verder geen gegevens van Jantje Jans/Roels en Roel Jans.

Heb ook even gezocht naar Geertje Andries, het enige wat ik online tot zover heb kunnen vinden is een mogelijk huwelijk op 25-09-1774 De Knipe met Pijtter Feddes, beide van Heerenveen. Heb geen kinderen kunnen vinden. Ik zal proberen vanmiddag nog even wat verder te puzzelen.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

speciekohieren

Bericht door Everardus Rollema » zaterdag 7 jan 2006 4:09 pm

Bij het huwelijk van Rindert Jans staat vermeld: Rindert van Tjalleberd

In de quotisatiekohieren van 1749:

Jan Andries, AEngwirden
Plaats: Tjalleberd
Omschrijving: een soeber arbeyder
Gezin volw: 3 en kind: 1
Aanslag: 13-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: AEngwirden, fol. 6

Jan Jansens, AEngwirden
Plaats: Tjalleberd
Omschrijving: een soeber boer
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 21-15-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: AEngwirden, fol. 8


Zijn de gangen van deze Jannen al nagetrokken?
Speciekohieren b.v.?

En de speciekohieren met betr. tot Rindert/Rennert Jans?

Het is maar een idee!
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zaterdag 7 jan 2006 4:54 pm

Hallo Everardus,

Helaas beginnen de speciekohieren van Tjalleberd (Aengwirden) pas in 1796, de gevens hieruit over Rindert Jans heb ik genoteerd en net even nagekeken maar zie daar niets bijzonders wat me verder kan helpen. Jouw 2 genoemde Jannen heb ik niets van, goed idee van je. Zal kijken of ik daar nog wat verder mee kan speuren.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Rindert jans

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 7 jan 2006 11:29 pm

Hoi Hinke, Margreet en Everardus,

ik had er eigenlijk geen tijd voor, maar kon het niet laten. Ik ben geneigd om te zeggen dat de geschiedenis zich herhaald, een heleboel gelijkenissen zie ik met ons onlangs opgeloste probleem Antje Rommerts.
Dus, misschien is Geertje Baukes wel in Steenwijkerwold overleden! Maar toen had ik een aantal redenen om die suggestie te doen, nu heb ik die redenen niet of het moet zijn dat ik ontzettend weinig kan vinden.

Ik heb geen andere kinderen gevonden dan de reeds genoemde Johannes, Antje en Andries. Als zij zelf kinderen laten dopen kom ik ook geen nieuwe broers of zussen tegen, en toch zou je mogen veronderstellen dat er tussen 1774 en 1777 nog één, misschien zelfs twee kinderen zijn geboren.

Als Roel Jans een broer is van Rindert Jans, en dat lijkt er wel op, en als hij opnieuw trouwt met Swaantje Annes, dan hebben we de moeder van Rindert misschien te pakken, een Trijntje. Op basis van deze gegevens kon ik trouwens ook niets vinden, althans niet in Friesland.

Een overlijden van Geertje Baukes kon ik ook niet vinden, welke kombinaties ik ook probeerde, en deze keer lukte het ook niet via genlias. Tja, wat denk je dan? Ik dacht in ieder geval: misschien is Geertje wel vóór 1812 overleden, immers het gezin was ook kleiner dan gebruikelijk in die tijd, hetgeen er op zou kunnen duiden dat de moeder jong is overleden, maar dat staat weer haaks op de vermelding dat ze in 1827 nog leeft. Hinke kan misschien aangeven welke zekerheden ze heeft dat Geertje na 1812 is overleden, naast de notities van heel lang geleden.

Dit waren mijn overpeinzingen, ik kom er dus niet uit en dat vind ik irritant, maar gelukkig kan ik dit met jullie delen want ik denk dat niemand zich prettig voelt als dit niet opgelost wordt, en dan bedoel ik óf het overlijden van Geertje óf de ouders van Rindert. Met het oplossen van één van de twee zou ik al tevreden zijn.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zondag 8 jan 2006 9:04 am

Hallo Maikel,

Bedankt voor je inzet. Het is inderdaad een hele lastige, ik ben hier 10-15 jaar geleden niet mee verder gekomen, maar nu veel gegevens online zijn vind je soms weer wat. En ook het meedenken van jullie geeft soms weer een hele andere kijk op de zaken.
Ik heb destijds, proclamaties gevonden waar Rindert in genoemd wordt, de floreenkohieren doorgespit, speciekohieren, maar geen enkele aanwijzing over (voor)ouders.
Ook vond ik nog een oud kladje, aantekeningen van iemand gekregen uit zijn eigen archief, helaas klopt de bronvermelding niet en is de originele akte daardoor niet te vinden en voor mij is het kladje niet goed leesbaar. Zal even een transcriptie geven want misschien zien jullie hier nog wat in, ben zelf ook al even aan het zoeken geweest maar zie nog geen verbinding met Rindert:
"Aengwirden G6: rek. ... kinderen + Hendrik Jacobs en + Grietje Rinderts, m.n. Rindert en Tjitske Hendriks. Zn. Rindert Hendriks huisman te Poppingawier en Tjitske Hendriks X Jan Roelofs in Tjalleberd thans meerderjarig ad. 07-04-1802; betaald aan Rindert Jans wegens koop ... schei..ing(?) ... Rindert Clases 19 (v) 1788 (niet in G5)."
Zelf heb ik dit dus ook niet in de beteffende bron G5 en ook niet in G6 kunnen vinden. En ondertussen ben ik ook met deze namen aan het puzzelen geweest maar is vooral NH en zie geen RK, kan natuurlijk, moet je ook rekening mee houden maar ik zie door de bomen het bos niet meer:-)

Misschien kunnen we het beter eerst weer even laten rusten, ik probeer deze maand naar Leeuwarden te gaan, ga de huwelijksakte en bijlagen van 1812 opnieuw inzien en de overl.akte van 1827. Volgens eerste akte woonde Geertje toen te 't Meer.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zondag 8 jan 2006 9:39 am

Hinke,

Eind deze week ben ik wederom te vinden bij het CBG Den Haag.
Ik zal, indien aanwezig, de huwelijkakte (1812), de bijlagen (1812) en overl. akte uit 1827 bekijken.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zondag 8 jan 2006 9:53 am

Everardus, alvast heel hartelijk dank, maar alleen als je tijd hebt hoor. Het loopt niet weg.
En zijn de bijlagen op het CBG? Ik dacht dat die alleen in Leeuwarden waren maar misschien verwar ik dat met de gemeentearchieven.
Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zondag 8 jan 2006 10:17 am

Hinke,
Geen probleem.
De meeste bijlagen zijn aanwezig bij het CBG Den Haag.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Rindert Jans (Brouwer) RK

Bericht door Hinke Westra » zondag 8 jan 2006 11:31 am

Prima!!

En Maikel nog even terugkomend op weinig kinderen, dat kan natuurlijk diverse redenen hebben zoals bijvoorbeeld doodgeboren kinderen die niet in de doopboeken werden vermeld.

Wat Geertje betreft, volgens de speciekohieren 1804: 'Rindert Jans overleeden, deszelfs weduwe vertrokken naar 't Meer Noordkant' Zij leefde dus in 1804 nog.

Groet, Hinke.

Plaats reactie