Militieregisters online

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 420
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Militieregisters online

Bericht door Admin »

Sinds kort zijn alle militieregisters van Tresoar uit de periode 1863-1914 gescand en worden deze digitaal beschikbaar gesteld op de site http://www.militieregisters.nl. In de militieregisters is de administratie van alle mannen die werden opgeroepen voor de dienstplicht bijgehouden.

De bron is landelijk bewaard gebleven en is opgetekend in de periode van 1814 tot en met 1941. Bij Tresoar zijn helaas alleen de gegevens van 1863 tot en met 1914 bewaard. In de militieregisters is het niet alleen mogelijk op naam van uw voorouders te zoeken, maar u kunt ook informatie achterhalen over het beroep, uiterlijk, medische conditie en dienstplicht. Het zoeken op naam van uw voorvader is gratis en tegen betaling kunt u de originele scan van de gegevens bekijken en downloaden.

Aan de ontsluiting van deze bron wordt door vrijwilligers uit het hele land gewerkt via de site http://www.velehanden.nl. De naam van deze site is terecht want het is de bedoeling dat de klus door een grote inzet van vrijwilligers wordt geklaard. Wekelijks komen er nieuwe data bij. U kunt iedere week meer voorouders terugvinden op deze website. Wilt u meehelpen om de scans toegankelijk te maken dan kunt u zich aanmelden bij http://www.velehanden.nl. Vrijwilligers verdienen punten voor het invoeren van gegevens. In het geval van Militieregisters kunnen deze punten gebruikt worden om scans te downloaden waarvoor anders betaald moet worden.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Militieregisters online

Bericht door Andries Koornstra »

Wat ik heel opmerkelijk vind: van mijn familie(naam) is klaarblijkelijk niemand, die in dat tijdvak (halve eeuw, grofweg twee generaties) dienstplichtig was, opgeroepen ...

Andries.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Militieregisters online

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

ze zijn nog lang niet klaar met invoeren, denk ik - ik heb ook weinig resultaat.
Op die velehanden-site staat 63% -
maar ze hebben er de laatste week 500 vrijwilligers bijgekregen.

De 3 mensen die ik wel kon vinden uit 5,6 namen wonen tijdelijk in Amsterdam lijkt het,
blijkbaar hebben ze dat dan eerst ingevoerd.

Of de scans uit Friesland zijn nog maar net binnen ....
want in Nieuws komt er na 3 nov meer variatie in de scans door andere archief-instellingen.

Misschien dat Tresoar het daarom ook zo laat pas doorgeeft,
de gratis week is vanavond al om.

groet Margreet
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Militieregisters online

Bericht door hans »

Friesland lijkt inderdaad nog relatief weinig ingevoerd. Van bv Oostdongeradeel over de hele periode welgeteld 17 stuks momenteel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Militieregisters online - gratis periode verlengd

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

van het stamboomforum: de gratis periode is met een paar dagen verlengd.
11-11: Inloggen kan, scans kopen nog niet

De werkzaamheden aan de winkel zijn wat vertraagd. Daarom is besloten de periode waarin de scans gratis geraadpleegd kunnen worden te verlengen met een paar dagen. De tarieven zijn intussen wel vastgesteld. Het basistarief voor het downloaden van één scan is identiek aan het basistarief dat het Stadsarchief Amsterdam berekent: € 0,50. Op veler verzoek is er daarnaast een lager tarief voor het alleen maar bekijken van scans. Nieuw is ook de ‘dagpas’. Koopt u een dagpas, dan kunt u alle scans gratis bekijken gedurende 24 uur na het tijdstip van aankoop.

Iedereen met een inlogaccount krijgt van ons een mailtje wanneer de scans voor download beschikbaar zijn. Het eerste waar we nu voor gaan zorgen is dat u de VeleHanden-punten kunt gaan inwisselen voor tegoed waarmee scans gedownload kunnen worden. Daarna volgen de overige winkelfaciliteiten.
Verder daar deze opmerkingen:
Op dit moment verdien je 2 punten per correct ingevoerde scan en 1 punt voor elke gecontroleerde scan. Voor elke 25 punten krijg je 1 gratis scan.
Na twee jaar gaan de gegevens terug naar de instellingen die de militieregisters hebben geleverd. Dan kunnen ze zelf weer bepalen of en voor hoeveel ze de scans verkopen.


groet Margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Militieregisters online

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo belangstellenden,

omdat "site admin" zich klaarblijkelijk niet geroepen voelt om de mystificatie weg te nemen doe ik dat dan toch maar (was het aanvankelijk niet van plan, zie het niet als mijn taak).
Er is nog geen enkel Fries register in te zien. Als je een geboorteplaats uit onze provincie invoert krijg je hits van mannen die naar bijvoorbeeld Amsterdam zijn verhuisd. Als je het weet is de verklaring heel simpel. Als ik het eerder had geweten had ik niet al die probeersels hoeven in te hameren .......

groetjes, Andries.
Plaats reactie