Een rondgang door historisch Ferwert

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Een rondgang door historisch Ferwert

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

het toeval bracht me bij een alleraardigst boek over Ferwert.
Het verscheen al een tijdje geleden, in 2010 om precies te zijn maar dat mag de pret niet drukken.
De prijs van 12 (of 16 ?) euro voor 118 bladzijden en veel illustraties is alleszins redelijk.
Ik zou willen dat er meer boeken verschijnen met een beschrijving van de bewoners en hun huizen in een stad of dorp.

Hieronder een kleine beschrijving die ik van internet heb geplukt.........

Groetjes, Maikel


De streekhistorici Johannes van Dijk en Pyt Nauta hebben weer in het terpenland gespeurd en gegraven. Hun nieuwe boekje, een rondgang door Historisch Ferwert, geeft de geschiedenis weer van een vijftigtal huizen en hun bewoners in het centrum van Ferwert. De huizen zijn nu meestal woonhuis, maar voorheen werden hier allerlei ambachten uitgeoefend, zoals onder andere een chirurgijn, een kleermaker, een wagenmaker, een gortmaker en een glazenmaker.

Alle beschreven huizen hebben nu een naam gekregen die gerelateerd is aan het ambacht of aan een vroegere bewoner van het huis. Deze naam komt op een bordje aan het huis met een korte verklarende tekst en eventueel een oude foto van het huis. Achterin het boekje staat ook nog een opgave van de Ferwerter middenstand in de jaren 1695 - 1796 - 1849 en 1950.

Het boekje zal officieel gepresenteerd worden op vrijdag 3 december 2010 in “De Alde Brouwerij” (voormalig Stap-der-ris-Yn). De uitgave van het boek en de bordjes zijn mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Plattelânsprojecten.
Plaats reactie