Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
RintieJ
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 20 feb 2012 9:38 pm

Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door RintieJ » dinsdag 21 feb 2012 1:35 pm

Hallo allemaal,

Als binnenkomer in dit gezelschap heb ik hier een puzzeltje voor jullie:

In de onvolprezen Memories van Successie vinden we o.a. het volgende:

----------------------------------
Kantoor Franeker, overl. jaar 1826
Overledene : Ybeltje Jacobs Hager
Overleden op: 12 februari 1826
Wonende te : Berlikum
Tekst:
arbeidster; ab intestato erfgenamen zijn haar 6 neven en nichten:
- Douwe, gardenier,
- Ybeltje (vrouw van Eeltje Douwes Schiphof, idem) en
- Antje Klazes Hager (vrouw van Horatius Jacobus Lautenbach, idem),
- Minne Klazes Jongboom, idem,
- Symen Jelles Jellema, te Goenga en
- Yke Klazes (weduwe van Tiede Geerts Bakker), te Jorwerd (elk 1/6).

Saldo fl. 320,-.
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Bron:
Memories van successie 1818-1842
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr. : 4013
Dagregisternr.: 4190 filmnr. 83
---------------------------------

Mijn vraag hier is of iemand van jullie weet door welke voorouders deze 'neven en nichten' zo aan elkaar gerelateerd zijn.

Van mijn voorvader Symen Jelles Jellema is uit zijn ovl. akte [1832] bekend dat hij geboren is te Oosterwierum, ca. 1768 tot mogelijk een paar jaar eerder op basis van leeftijden in de huw. akten van zijn kinderen [Pieter, Auke, Trijntje, Minne, Akke en Feikje]. Uit een aantal omstandigheden valt op te maken dat hij waarschijnlijk een zoon was van Jelle Pieters en Akke Minnes en dat hij een broer Minne Jelles had [geb. ca. 1763, ovl. 1799, kinderen Akke, Aukje en Jelle] wiens nageslacht zich in 1811 Minnema noemde. Jelle Pieters en Akke Minnes, getrouwd ca. 1762 te Oosterwierum, zijn ca. 1773 verhuisd naar Scharnegoutum. Een vermelding dat zij feitelijk de ouders zijn van Symen Jelles Jellema heb ik nog niet aangetroffen. De oplossing van het bovenstaande puzzeltje is in dit opzicht duidelijk van belang.

Om te proberen uit de bovenstaande gegevens de twee voorgaande generaties te reconstrueren ben ik begonnen bij Minne Klazes Jongboom, vanwege de naam Minne. Die blijkt ook geboren te Oosterwierum, ca. 1755, en overleden in 1837 met als opgegeven namen van zijn ouders Klaas en Antje. Dus mogelijk zoon van een Klaas Minnes, die een broer van Akke Minnes? Of van Klaas N. en Antje Minnes?
Als de andere 'Klazes'-kinderen ook van die Klaas N. of Minnes zijn lijkt het puzzeltje opgelost, nou ja, op Ybeltje Jacobs na. En verschillende familienamen in één gezin is na 1811 niet bepaald een uitzondering.
Maar nee, Douwe, Ybeltje en Antje blijken kinderen van een Klaas Douwes Hager uit diens tweede huwelijk met Janke Theunis Runia. Klaas Douwes had ook nog een dochter Tietje, uit zijn eerste huwelijk met Tietje Rienks/Rientses, die echter al in 1825 is overleden. En een Klaas N. kan niet Klaas Douwes zijn want de kinderen van Klaas en Antje erven niet van Klaas Douwes Hager.
Ook over de [voor]ouders van Ybeltje Jacobs en Yke Klazes heb ik nog geen specifieke informatie aangetroffen. Uit de namen van haar kinderen valt op te maken dat de ouders van Yke Klazes waarschijnlijk ook Klaas en Antje waren, dus Yke vermoedelijk een zus van Minne Klazes. Jacob Hager zou een broer van Klaas Douwes kunnen zijn.

Normaal gesproken zijn 'neven en nichten' de kleinkinderen van een bepaald grootouderpaar en zijn hun ouders broers en/of zussen. Maar in dit geval is niet te zien hoe Akke Minnes [er even van uit gaande dat zij inderdaad de moeder van Symen Jelles is] een zus van Klaas Douwes kan zijn. Want ook een relatie via de vrouwen van Klaas Douwes is niet in zicht, en evenmin een relatie via Jelle Pieters. Blijft over de mogelijkheid van halfbroer/halfzus. Immers de namen aan de Jongboom/Jellema-kant wijzen op een Pake Minne en die aan de Hager-kant op een Pake Douwe, dus op Beppe [= Ybeltje ?] als de verbindende schakel die 2 keer gehuwd is.

In de bovenstaande opsomming ontbreken de namen van de neven en nichten die in 1826 al overleden zijn. Ook is het mogelijk dat er in de ouder-generatie sprake is van nog meer tweede huwelijken. Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op, mede door het ontbreken van dtb-gegevens van voor 1772 van zowel Berlikum als Oosterwierum. We zijn dus aangewezen op minder toegankelijke bronnen van informatie.
Daarom eerst mijn vraag of iemand van jullie deze gezinnen al eens bestudeerd heeft en zo ja, met welk resultaat.

RJ

theaverhulst
Berichten: 250
Lid geworden op: dinsdag 1 dec 2009 3:41 pm
Locatie: Almelo

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door theaverhulst » dinsdag 21 feb 2012 6:27 pm

RJ, Welkom op de eerste plaats.

Ben met je vraagstuk aan het zoeken geweest.. moeilijke opgave....

Heb je dit gezien ???
Leeuwarderadeel, dopen, geboortejaar 1760, doopjaar 1760
Dopeling: Simen
Geboren op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Gedoopt op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Kind van niet genoemde vader en Akke Hillis
Getuige: Lisken Jelles

Opm.: Getuige in plaats van Jelle Hais
Kan deze Jelle Hais, misschien de vader zijn van deze Simen.. en is dan deze Simen misschien de gezochte Symen Jelles ???

Dan kom ik op het volgende

Notitie bij de geboorte van Symen: Leeuwarderadeel, dopen, geboortejaar 1760, doopjaar 1760
Dopeling: Simen
Geboren op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Gedoopt op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Kind van niet genoemde vader en Akke Hillis
Getuige: Lisken Jelles

Opm.: Getuige in plaats van Jelle Hais
( dit is dus niet zeker , de leeftijd zal dan 8 jaar ouder zijn dan de 64 jaar die staat aangegeven in de overlijdensakte )

Symen is overleden op dinsdag 31 juli 1832, 72 jaar oud. Symen trouwde, 31 jaar oud, op zondag 6 mei 1792 met Minke Pieters.

Kinderen van Symen en Minke:

I. Pieter Jellema, geboren op woensdag 21 november 1792.

II. Auke Jellema, geboren op maandag 11 juli 1796.

III. Trijntje Jellema, geboren op donderdag 28 februari 1799. Trijntje trouwde, 39 jaar oud, op zondag 22 april 1838 met Wytze Gerbens Schaafsma.

IV. Minne Jellema, geboren op vrijdag 26 juni 1801. Minne is overleden vóór 1802, ten hoogste 1 jaar oud.

V. Minne Jellema, geboren op donderdag 7 oktober 1802. Minne is overleden op zaterdag 2 februari 1867, 64 jaar oud. Minne:
(1) trouwde, 22 jaar oud, op zaterdag 8 januari 1825 met Trijntje Alberts Smit.
(2) trouwde, 25 jaar oud, op zaterdag 31 mei 1828 met Antje Pieters Garda.

VI. Akke Jellema, geboren op donderdag 29 augustus 1805.

VII. Feikje Jellema, geboren op vrijdag 24 november 1809.
niet geschoten altijd mis !

theaverhulst
Berichten: 250
Lid geworden op: dinsdag 1 dec 2009 3:41 pm
Locatie: Almelo

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door theaverhulst » dinsdag 21 feb 2012 7:02 pm

Triest.. Heb je dat gezien van de zoon Minne Klazes Jongboom ?
Zoon Klaas overlijdt op 29-03-1837 en vader Minne op 31-03-1837.
Wat een tragedie....
niet geschoten altijd mis !

RintieJ
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 20 feb 2012 9:38 pm

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door RintieJ » dinsdag 21 feb 2012 8:35 pm

Hallo Thea,
Bedankt voor het meedenken en meezoeken.
Heb je dit gezien ???

Citaat:
Leeuwarderadeel, dopen, geboortejaar 1760, doopjaar 1760
Dopeling: Simen
Geboren op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Gedoopt op 1 juni 1760 in Wijtgaard
Kind van niet genoemde vader en Akke Hillis
Getuige: Lisken Jelles

Opm.: Getuige in plaats van Jelle Hais

Kan deze Jelle Hais, misschien de vader zijn van deze Simen.. en is dan deze Simen misschien de gezochte Symen Jelles ???
Ik had hem niet gezien. Interessant, nog een Simen van een Jelle(?) en Akke.
Ik ben overigens niet zozeer op zoek naar Symen Jelles, heb redelijk wat gegevens van zijn gezin, maar uiteraard naar zijn voorouders.
Als het deze Simen zou zijn, zou ik vernoemingen van Haye en Hille verwachten en die zie ik niet. En ook niet hoe deze Simen bij de 'neven en nichten' zou passen.

( dit is dus niet zeker , de leeftijd zal dan 8 jaar ouder zijn dan de 64 jaar die staat aangegeven in de overlijdensakte )

Symen is overleden op dinsdag 31 juli 1832, 72 jaar oud. Symen trouwde, 31 jaar oud, op zondag 6 mei 1792 met Minke Pieters.
Overlijdensakten uit de eerste helft van de 19e eeuw staan nou niet bekend als het toppunt van betrouwbaarheid wat de gegevens betreft, maar 8 jaar verschil is toch echt teveel, en niet te rijmen met de leeftijden genoemd in de huw. akten van de kinderen van Symen en Minke [spreiding max. 4 jaar].

Er is wel meer te zeggen over die kinderen en hun relaties dan in jouw overzicht. Als je daar interesse in hebt moet je maar even een seintje geven.

Ik ben overigen vrij zeker van Jelle Pieters en Akke Minnes als ouders van Symen Jelles. Symen Jelles en zijn broer Minne Jelles komen nl. in de Speciekohieren van Scharnegoutum tevoorschijn op hetzelfde adres als Jelle Pieters en er zijn geen strijdigheden in de bekende gegevens en vernoemingen. Ook Oosterwierum als eerdere woonplaats klopt. Het enige dat ontbreekt is een simpele vermelding dat Symen Jelles de zoon is van Jelle Pieters, of omgekeerd dat Jelle Pieters en Akke Minnes zijn ouders zijn van Symen. Vandaar dat een vermelding van erfrecht van zulk belang is.

Leve de Collaterale Successie!

RintieJ
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 20 feb 2012 9:38 pm

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door RintieJ » dinsdag 21 feb 2012 8:48 pm

theaverhulst schreef:Triest.. Heb je dat gezien van de zoon Minne Klazes Jongboom ?
Zoon Klaas overlijdt op 29-03-1837 en vader Minne op 31-03-1837.
Wat een tragedie....
Ja, die samenval was zowat niet over het hoofd te zien.
Dat kwam te hard aan op z'n 82e.

Maar ik kan het niet tragischer vinden dan het overlijden van een vader op de trouwdag van zijn dochter, of het overlijden van [talrijke] moeders bij de geboorte van hun [eerste] kind.

Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart. En die 'smart' kom je overvloedig tegen als je je gaat verdiepen in het bestaan van je voorouders...

RJ

theaverhulst
Berichten: 250
Lid geworden op: dinsdag 1 dec 2009 3:41 pm
Locatie: Almelo

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door theaverhulst » woensdag 22 feb 2012 7:47 am

RJ, ik ken deze familie's niet. Maar ik vind genealogische puzzeltjes wel erg leuk .
Mijn voorkeur is hierbij de periode 1700-1900 .

Thea
niet geschoten altijd mis !

Gerri van Dijk
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 22 sep 2009 11:20 pm

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door Gerri van Dijk » woensdag 22 feb 2012 8:02 pm

Hallo

Ykke Klazes geboren rond 1768 getrouwt met Tiede Geerts Bakker is en dochter van Klaas de Jong. In de overlijdens akte van haar dochter Nieske Tiedes Bakker heet ze Ieke Klases Jongeboom.

Tiede en Ykke krijgen 4 kinderen:
Nieske - vernoemt naar vaders moeder
Antje - vernoemt naar moeders moeder ????
Geertje - vernoemt naar vaders vader - Geert
Klaas - vernoemt naar moeders vader

mvg uit Canada
Gerri

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 23 feb 2012 9:09 am

Hoi allemaal,

Yke Klazes zonder-ouders-in-de-ovl had in elk geval familie:
Kantoor Franeker, overl. jaar 1821
Overledene : Sytske Klazes de Jong
Overleden op: 12 augustus 1821
Wonende te : Berlikum
Tekst:
vrouw van Sybren Joukes Zijlstra, gardenier (enige testamentair erfgenaam); geen kinderen;
zuster van Yke, te Jorwerd en Minne Klazes de Jong.
Saldo fl. 195,-.
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Bij allefriezen zijn haar ouders Klaas Hanzes en Antje Douwes.
Als dat Antje nu een Hager was,
dan heb je vanuit Ybeltje gezien neven en nichten van de broers en zus Klaas, Jakob en Antje Douwes Hager.

Een Ybeltje van de ook bestaande Jakob Rinzes of Jakob Harmens Hager krijg ik niet sluitend
en bovendien hadden de andere kinderen van hen dan mee moeten erven.
Dus houd ik het ook maar op een Jakob Douwes.

Yke Klazes komt hier voor met de Jong:
Overlijdensakte Baarderadeel, 1827
Aangiftedatum 23 april 1827, blad nr. 26
Klaas Tiedes Bakker, overleden 18 april 1827, 20 jaar, man
Zoon van Tiede Geerts en Yke Klazes de Jong
Opm.: Overleden in het militair hospitaal te Coevorden
en broer Minne Klazes te Berlikum - want hij krijgt geen andere woonplaats dan de overledene (tussen haakjes) - kan alleen de Jongboom zijn.
Registre Civique - Lijst van inwoners Dronrijp
Mairie: Berlikum
Woonpl.: Berlikum
Inschrijfnr.: Bk-029
Naam: Minne Klases Jongboom
Beroep: gardenier
Geboren: 1758
Ook als Klaas Hanzes eigenlijk een Klaas Minnes was, en dan een broer van Aukje - wordt Symon Jellema nog geen neef van Ybeltje.
Dus moet Jakob Douwes Hager gehuwd geweest met een zus van Jelle Pieters of van Aukje Minnes - dan kan het wel.

Wat me nog wel dwars zit - Minne Jelles was dan ook een neef,
en bij diens vooroverlijden zouden Akke en Jelle Minnema gezamenlijk zijn deel ge-erfd hebben, lijkt mij.

groet Margreet

RintieJ
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 20 feb 2012 9:38 pm

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door RintieJ » donderdag 23 feb 2012 12:57 pm

Gerri van Dijk schreef:Hallo

Ykke Klazes geboren rond 1768 getrouwt met Tiede Geerts Bakker is en dochter van Klaas de Jong. In de overlijdens akte van haar dochter Nieske Tiedes Bakker heet ze Ieke Klases Jongeboom.

Tiede en Ykke krijgen 4 kinderen:
Nieske - vernoemt naar vaders moeder
Antje - vernoemt naar moeders moeder ????
Geertje - vernoemt naar vaders vader - Geert
Klaas - vernoemt naar moeders vader

mvg uit Canada
Gerri
Hallo Gerri,
Bedankt voor je reactie en aanvulling, helemaal uit Canada!
dochter van Klaas de Jong
Een link met de Jong was ik nog niet tegengekomen. Blijkt van belang, mede gezien het op jouw bericht volgende bericht van Margreet.
Ik ben het helemaal eens met jouw interpretatie van de vernoemingen. Wat mij betreft mogen de ???? bij Antje wel worden weggelaten. :)

Mvg,
RJ

RintieJ
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 20 feb 2012 9:38 pm

Re: Hager, Jongboom en Jellema voor 1826, neven en nichten?

Bericht door RintieJ » donderdag 23 feb 2012 3:04 pm

Margreet Huisman schreef:Hoi allemaal,
Hoi Margreet,

Ik was benieuwd of je zou aanhaken...
Yke Klazes zonder-ouders-in-de-ovl had in elk geval familie:
Kantoor Franeker, overl. jaar 1821
Overledene : Sytske Klazes de Jong
Overleden op: 12 augustus 1821
Wonende te : Berlikum
Tekst:
vrouw van Sybren Joukes Zijlstra, gardenier (enige testamentair erfgenaam); geen kinderen;
zuster van Yke, te Jorwerd en Minne Klazes de Jong.
Saldo fl. 195,-.
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Bij allefriezen zijn haar ouders Klaas Hanzes en Antje Douwes.
Als dat Antje nu een Hager was,
dan heb je vanuit Ybeltje gezien neven en nichten van de broers en zus Klaas, Jakob en Antje Douwes Hager.
Leuke vondst! Ben het eens met je interpretatie.
Een Ybeltje van de ook bestaande Jakob Rinzes of Jakob Harmens Hager krijg ik niet sluitend
en bovendien hadden de andere kinderen van hen dan mee moeten erven.
Dus houd ik het ook maar op een Jakob Douwes.
Er was ook nog een Iebeltje Haukes Hager, met een zoon Minne [ovl. 1816] die ik niet in het plaatje krijg.


Registre Civique - Lijst van inwoners Dronrijp
Mairie: Berlikum
Woonpl.: Berlikum
Inschrijfnr.: Bk-029
Naam: Minne Klases Jongboom
Beroep: gardenier
Geboren: 1758
Het lijkt mij ook dat Minne Klases de Jong en Jongboom dezelfde moeten zijn.
Ook als Klaas Hanzes eigenlijk een Klaas Minnes was, en dan een broer van Aukje - wordt Symon Jellema nog geen neef van Ybeltje.
Dus moet Jakob Douwes Hager gehuwd geweest met een zus van Jelle Pieters of van Aukje Minnes - dan kan het wel.
Interessante ontwikkeling ...
Vergt wat bedenktijd.
Overigens stel ik voor om Akke Minnes gewoon Akke te laten en niet Aukje te noemen. Die namen zijn niet helemaal uitwisselbaar, d.w.z. de meeste Akke's blijven Akke en de Aukje's Aukje. :)
Bij de Akke [1792-1832] en Aukje [1794-1817] van Minne Jelles [Minnema] speelde wat anders. Minne Jelles was namelijk gehuwd met Akke Gorryts Kamstra [later ook genoemd 'Gerrits Kampstra'] van Oosterlittens, dv. Gorryt Pyters en Akke Jans. Met beppes die allebei Akke heten [en je vrouw ook nog] moet je toch wat verzinnen, nietwaar? :)
Een soortgelijk 'probleem' deed zich voor bij de schoonfamilie van Symen Jelles Jellema waar zijn schoonmoeder Trijntje Obbes een zus Nynke Obbes had want, jawel, hun beide beppes heetten Trijntje.
Wat me nog wel dwars zit - Minne Jelles was dan ook een neef,
en bij diens vooroverlijden zouden Akke en Jelle Minnema gezamenlijk zijn deel ge-erfd hebben, lijkt mij.
Bij de collaterale successie werkt het blijkbaar wat anders en werd er geen plaatsvervanging toegepast. Dat bedoelde ik in mijn eerste bericht:
In de bovenstaande opsomming ontbreken de namen van de neven en nichten die in 1826 al overleden zijn.
Naast Minne Jelles ontbreken ook tenminste 2 dochters van Klaas Douwes Hager, namelijk Tietje [ovl. 1825, met nageslacht bij Johannes de la Su] en Geertje [ovl. voor 1803, met een dochter Antje bij Pier Jarigs Hofma]. Zie bijv. de MemSucc van Antje Klazes Hager 1836.
Om deze reden is het denkbaar dat er in de opsomming van broers/zussen van Sytske Klazes de Jong [bovengenoemd] ook namen kunnen ontbreken.
groet Margreet
Groet terug en dank voor je bijdrage,
RJ

Plaats reactie