Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Johan Hoekstra
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 3 okt 2012 3:06 pm

Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

Bericht door Johan Hoekstra » dinsdag 2 jul 2013 4:39 pm

Sinds enige tijd ben ik tevergeefs op zoek naar de voorouders van Auke Alberts (de Vries). Van hem weet ik dat hij in 1793 gestorven is in Sondel (Gaasterland). Hij is op 23-9-1742 in Wijckel (Gaasterland) getrouwd met Femke Harmens. Femke is in Sondel gestorven in 1792. Ze hadden zover ik weet een zoon Nanne Auckes/ Deze is geboren in 1752 of 1751 te Rijs (Gaasterland). Wie kan mij helpen of een tip geven?

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 2 jul 2013 9:27 pm

Ik weet de ouders van Auke Alberts helaas niet. Ik heb van hem en Fem Harmens drie kinderen Bosman: Lubbert, Douwe en Harmen Aukes Bosman. In de overlijdensakte van de eerste (Mirns en Bakhuizen 20 januari 1829) en de laatste (Ruigahuizen 18 februari 1824) staan de ouders met naam en patroniem vermeld.

groeten, Andries.

Johan Hoekstra
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 3 okt 2012 3:06 pm

Re: Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

Bericht door Johan Hoekstra » woensdag 3 jul 2013 2:58 pm

In de stamboom die ik tot nu toe heb, gebruiken de kinderen van Nanne Aukes de nieuwe achternaam de Vries. In Uw verhaal gebruikt men dan de achternaam Bosman. Heb ik de verkeerde Auke Alberts te pakken?

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 3 jul 2013 5:02 pm

Ik denk het eigenlijk niet. Twee verschillende familienamen in één stam komt veel vaker voor. Ik had deze Nanne Aukes nog niet, maar gezien de huwelijksbijlagen bij het huwelijk van zoon Albert Nannes de Vries, op 5 mei 1825 te Hemelumer Oldeferd, kan het niet missen. Daarin worden ook als ouders, van Nanne in dit geval, Auke Alberts en Fem Harmens genoemd.

groet, Andries.

Johan Hoekstra
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 3 okt 2012 3:06 pm

Re: Voorouders van Auke Alberts (de Vries)

Bericht door Johan Hoekstra » woensdag 3 jul 2013 7:06 pm

Hallo Andries. Dit is de zoveelste keer dat ik in de problemen kom met die naamgeving. Hoe kan het nou dat 1 echtpaar een kind heeft waarvan de kleinkinderen later de Vries heten en van hetzelfde echtpaar de kinderen de achternaam Bosman dragen. Ik krijg het idee dat er in die tijd toch niet zo zorgvuldig met die naamsgeving is omgesprongen.
In ieder geval hartelijk dank voor de hulp. Johan

Plaats reactie