Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » vrijdag 25 jul 2014 7:42 pm

Misschien kan iemand mij verderhelpen. Kan geen gegevens over geboorte en dus ouders van Rient Jans, mijn vroegst gevonden voorvader in de mannelijke lijn, vinden. Wel zijn mij onderstaande gegevens bekend.

Rient of Rienk Jans, geb. Welsrijp (niet zeker) ca. 1705, gehuwd Welsrijp/Hennaarderadeel 8 febr. 1728 met
Saakje Gerrits (Wassenaar), geb. Welsrijp/Littenseradeel maart 1705,
dochter van Gerrit Jakobs en Bauck Aerents, beiden uit Welsrijp (de schamele ruiters, hier al eerder besproken)
Uit dit huwelijk:
1. Jan Rienks, geb. Pingjum 14 dec. 1728, † ald. 5 sept. 1806.
2. Gerrit Rienks, geb. Pingjum 18 sept. 1732, † Hitzum 18 okt. 1814, tr. Oosterlittens 25 jan. 1756 Froukje Gerbens, geb. Oosterlittens 1736, † Hitzum 7 dec. 1815.
3. Baukje Rienks, geb. Pingjum 18 sept. 1732.
4. Jaaike Rienks, geb. Pingjum 27 juli 1734.
5. Baukje Rienks, geb. Pingjum 1735.

Het gezin woonde dus in Pingjum na hun huwelijk. Hij was daar hoogstwaarschijnlijk gering schoenmaker, volgens kohieren van 1749.

Zijn vader heette dus Jan dat is duidelijk, de moeder - gezien de vernoemingen - misschien Jaaike.
Heeft iemand nog tips voor mij?
Op zoekakten geen huwelijkse bijlagen.
Misschien heeft iemand nog tips, anders zal ik naar Tresoar moeten gaan.

Bij voorbaat dank,

Haebeltje (Dijkstra)

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 25 jul 2014 11:48 pm

Hallo Haebeltje,

Nog geen 10km van Welsrijp trouwt het volgende echtpaar te Jorwert:
Baarderadeel, huwelijken 1707
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 februari 1707 in Jorwerd
Bruidegom: Jan Lions
Bruid: Jayke Fopkes

Zij gaan te Leeuwarden in ondertrouw:

Leeuwarden, huwelijken 1707
Vermelding: Ondertrouw op 29 januari 1707
Bruidegom: Jan Lions afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Jaicke Foppes afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is kleermakersgezel
Het lijkt alsof dit echtpaar heel oud is geworden want 55 jaar later zijn zij lidmaat te Huizum, Leeuwarderadeel:
Lidmatenboek Leeuwarderadeel, 1762
Man: Jan Lions
Vrouw: Janke Fopkes
- In 1762 lidmaat
Jayke is in ieder geval gedoopt in Jorwert:
Baarderadeel, dopen, doopjaar 1683
Geboren in Jorwerd
Gedoopt op 3 juli 1683 in Jorwerd
Dopeling: Jayke, dochter
Vader: Fopke Martens

Ik vermoed echter dat - mocht de hypothese kloppen - de navolgende doop de juiste is, een kwestie van vernoemen:

Baarderadeel, dopen, doopjaar 1694
Geboren in Jorwerd
Gedoopt op 16 december 1694 in Jorwerd
Dopeling: Jancke
Vader: Fopke Martens
Moeder:
Nog geen vermelding van een Rienk gevonden maar ik kijk even verder.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » zaterdag 26 jul 2014 8:59 am

Beste LH,

Dank voor het zoeken, ik zal hier ook eens nader naar kijken. Moeder Jayke moet dan wel in 1683 geboren zijn, gezien de trouwdatum in 1707.

Groet, Haebeltje

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door gonnie » maandag 28 jul 2014 1:04 pm

Hoi Haebeltje,Rink Jans is ook een voorvader van mij.oudbetovergrootvader.
ik ben ook niet verder gekomenmet het zoeken van zijn ouders.

groetjes van Gonnie

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » maandag 28 jul 2014 2:35 pm

Hallo Gonnie,

Jammer Gonnie dat we niet verder komen. We zullen naar het archief in Leeuwarden moeten.

Maar wie weet komen we er nog uit. Bovengenoemde suggestie nog nader onderzoeken. Er is ook nog een Jan Jans en Trijntje Piers uit Welsrijp met kinderen geboren in dezelfde periode, maar geen Rient of Rienk. Bovendien is er geen Trijntje vernoemd in het gezin van Rient Jans en Saakje Gerrits.

Hartelijke groeten,
Haebeltje

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » maandag 28 jul 2014 4:34 pm

Beste LH,

Tot nu toe geen kinderen gevonden van het echtpaar Jan Lions en Jaicke Foppes. Het echtpaar komt voor in een stamboom op genealogieonline, maar ook hier geen kinderen vermeld.

Overigens keek ik even op de betreffende pagina van het Lidmatenboek Huizum uit 1762. Daar staat voor hun namen de vermelding overleden. Ik weet niet of dat betekent dat zij in 1762 al waren overleden, of dat dat er later is bijgezet.

We zoeken verder.

Hartelijke groet,
Haebeltje

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » donderdag 9 jun 2016 8:40 pm

Beste forumleden, Beste Gonnie,

Nog steeds ben ik op zoek naar deze voorouder.

Ik heb nu het volgende echtpaar gevonden:
Jan Lieuwes wonende te Huins/Baarderadeel
Jancke Dirks wonende te Winsum/Baarderadeel

Het echtpaar trouwt in 1702 en gaat in Welsrijp wonen. In 1703 wordt dochter Rinske Jans geboren, vernoemde naar de moeder van Jancke Dirks, Rinske Alberts.
Verder zijn geen geboortes te vinden, ook niet op zoekakten.
Het zou kunnen, dacht ik, dat Rinske is overleden en het volgende kind, een jongen, Rienk of Rients wordt genoemd.
Genoemde ouders zijn schamele ruiters in Welsrijp, in de Kerkebueren. Rienk of Rients trouwt later met een meisje (Saakje Gerrits, geb. 1705) wiens ouders eveneens schamele ruiters, wonende op de Kerkebueren in Welsrijp zijn.
Een andere aanwijzing is dat een dochter van Rient Jans, Jaike of Jaaike wordt genoemd, vernoeming naar de moeder van Rient Jans (dit neem ik aan omdat de 1e dochter Baukje vernoemd is naar de moeder van zijn vrouw, de 2e dochter ook Baukje en de 3e dochter dus Jaike, dit kan ook makkelijk Jancke of Janke geweest zijn.

Mijn vraag is: wat vindt u van deze gedachtegang?

Vriendelijke groet,
haebeltje

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door jacqueline » donderdag 9 jun 2016 10:57 pm

Hallo Haebeltje,

Nog even over de uitdrukking schamele ruiters: als je zoekt op deze term vind je tussen 1671-1705 19 vermeldingen uit de doopboeken van Welsrijp. Ook elders werd de uitdrukking echter gebruikt, via http://www.hennaerderadeel.nl/home een akte uit de gemeente Wommels uit 1634, waarin:
De gemeente verhuurt al 40 jaar tot de vicarij behorende weidegronden voor een klein bedrag aan de schamele ruiters, zo ze worden genoemd, zodat zij voor zich zelf kunnen zorgen. De grond mag na het overlijden niet op een ander vererven of overgedragen worden maar blijft altijd van de gemeente zodat de gemeente deze aan een ander kan toewijzen zo het haar belieft.

schamele ruiters. arme lieden die een stukje weide van de gemeente voor zich zelf mogen gebruiken.
Maar blijkbaar werd het daar, en misschien ook elders, itt in Welsrijp niet in doop- of andere boeken vermeld.

Groeten van Jacqueline

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » vrijdag 10 jun 2016 5:03 pm

Beste Jacqueline,

Bedankt voor je informatie over de schamele ruiters.
Wat betreft de geboorten, deze zijn voor een deel bekend bij mij omdat dit de kinderen van Gerrit Jakobs en Bauck/Baukje Arends betreft, de ouders van Saakje Gerrits, de echtgenote van Rient Jans.
Verder komt er nog wel een Jan Pieters en Berber Tjeerds voor, maar ik dacht eerder aan Jan Lieuwes en Janke Dirks, als ouders van Rient Jans, vanwege de vernoeming van Rient Jans 2e dochter (Jaaike).
Verder staat er bij de geboorte van Rinske, kind van Jan Lieuwes en Janke Dirks, Rinse of Rinske, en geen geslacht, ik zal nog eens in het doopboek kijken, maar ik dacht toch dat dit een dochter betreft.

Nogmaals bedankt voor je informatie over de schamele ruiters, ik wist wel dat het arme sloebers waren, maar dat van de gemeentelijke weidegronden wist ik nog niet. Ik ga ook de website van hennaarderadeel nog eens bestuderen.

Hartelijke groet,
Haebeltje

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door jacqueline » vrijdag 10 jun 2016 6:18 pm

Hallo Haebeltje,

Of de door jou genoemde ouders de juiste zijn durf ik niet te zeggen maar het Rinske is een dochtertje, en volgens mij is Jaaike een heel andere naam dan Janke? Mijn rechtstreekse link naar de thesaurus werkt nu jammer genoeg ook niet meer maar als je bij voornaam Jaaike invoert komt er in ieder geval geen Janke tevoorschijn. Het blijft gissen maar Berber Tjeerds zou een dochter kunnen zijn van
Ondertrouwregister Gerecht Franeker
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 19-01-1660
Soort akte: proclamatie
Bijzonderheden: zij is geboren te Welsrijp
Bruidegom Tiaard Freerx wonende te Franeker
Bruid Jaycke Sybes wonende te Franeker
Bronvermelding
Ondertrouwregister Gerecht Franeker, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 245, aktenummer 397
Gemeente: Franeker
Periode: 1658-1677
Groeten van Jacqueline

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » vrijdag 10 jun 2016 6:57 pm

Hallo Jacqueline,

Het klopt dat Jaaike geen Jancke is, maar het lijkt er wel op en misschien moet de i van Jaaike wel een n zijn?

Als Rient Jans toch een zoon van Jan Pieters en Berber Tjeerds is, dan vraag ik me wel af waarom hij zij dochter vernoemt naar de grootmoeder en niet naar zijn moeder.
Ik ga nog eens verder zoeken.
Bedankt voor het meedenken Jacqueline.

Hartelijke groet,
Haebeltje

Jaap de Boer
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 22 dec 2018 10:06 am

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door Jaap de Boer » woensdag 2 jan 2019 6:50 pm

Ik heb als mogelijke ouders van Reints Jans genoteerd Jan Reuwards bij huwelijk van Ameland gehuwd att. n. Makkum 4.3.1691 Makkum met Jeyke Jans bij huwelijk van Makkum.
Jan Reuwards zou een zoon kunnen zijn van Ryuerd Jans van Nes Ameland, gehuwd 27 december 1657 Ger Ameland met Anna Cornelisdr.
Heb je voorouders van Saakje Gerrits al kunnen vinden? Daarmee zou ik je eventueel verder kunnen helpen.
Vriendelijke groet,
Jaap

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door haebeltje » woensdag 2 jan 2019 7:45 pm

Dank voor uw reactie Jaap de Boer. Qua namen zou het kloppen, maar het ligt niet in de buurt van Welsrijp. Heb je andere aanwijzingen dan de naam en trouwdatum?
De ouders van Saakje Gerrits zijn mij bekend, Gerrit Jacobs en Bauck (Baukje) Arends uit Welsrijp.

Het zou overigens wel heel bijzonder zijn als de voorouders van Rient Jans (mijn voorouder van vaders kant) uit Ameland zouden komen, want daar komt ook de tak van mijn moeder's kant vandaan.

Ik ga er nog eens goed naar kijken. Bedankt voor de tip.

Groet, Haebeltje

Jaap de Boer
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 22 dec 2018 10:06 am

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door Jaap de Boer » donderdag 3 jan 2019 11:52 am

weinig concreets.
ik heb me laten enigszins laten leiden door verwijzingen naar omgeving en en schrijfwijze voornaam.
Rients Gerrits, die in 1785 trouwde met Trijntje Jans: bij huwelijk werd vermeld Rieurd Gerrits, hij van Hitzum en zij van Pingjum.
De vader van Rients, Gerrit, werd geboren in Pingjum en zijn ouders Rients Jans bij huwelijk van Welsrijp komen op 7 augustus 1728 in Pingjum aan:
voor mij aanleiding om meer westelijk te zoeken. Familieleden van de kant van de vrouw van Rients, Saakje Gerrits, kwamen bijvoorbeeld uit Arum.
Kortom, Jan Reuwards en vader? Ryuerd en Jeyke als vrouw van Jan Reuwards, leefomgeving en tijdplaatsing brachten me op het idee.

Jaap de Boer
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 22 dec 2018 10:06 am

Re: Rient Jans geboren rond 1705 waarschijnlijk Welsrijp.

Bericht door Jaap de Boer » donderdag 3 jan 2019 6:59 pm

Dag Haebeltje,

Rients Johs. Dijkstra, hij is jaren als predikant aan de Nieuwe Kerk van Amsterdam verbonden geweest, heeft o.a. het boek "Taco's jeugd" geschreven.
Hij beschrijft daarin zijn jeugdjaren die hij in Achlum doorbracht en geeft een goed beeld van de familie Dijkstra weer. Zo heeft hij bijvoorbeeld herinneringen aan zijn grootvader Pieter Rientzes Dijkstra prachtig beschreven.
Ondertussen begrijp ik ongeveer hoe onze familierelatie in elkaar steekt. Ik ben een nazaat van Hittje Pieters Dijkstra. Zij was mijn bet-overgrootmoeder. Ik heb nog een portret van haar.

Vriendelijke groet,
Jaap de Boer

Plaats reactie