Bouwer.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Bouwer.

Bericht door J.Y.Galama » vrijdag 2 dec 2016 5:32 pm

Beste mensen.
Ik zoek de ouders en voorouders van Afke Bouwer.geboren 1 Jan 1957 in Heerenveen overleden 29 nov. 2016 aan de namen te zien komt zij in mijn genealogie voor Ik twijfel of ik de goede ouders wel heb
Jap..

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Bouwer.

Bericht door anne » vrijdag 2 dec 2016 5:59 pm

Dag Jap,

http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0080

haar ouders; Sijtze Bouwer en Dieuwke Toering
Vriendelijke groet
Anne

J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: Bouwer.

Bericht door J.Y.Galama » zondag 4 dec 2016 5:43 pm

Hallo Anne
Bedankt voor je uitleg. Maar weet jij ook wie de ouders van Sijtze Bouwer zijn. Dan kom ik er wel uit. Ik moet nu noch twijfelen.
Groetjes Jap.

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Bouwer.

Bericht door anne » zondag 4 dec 2016 6:11 pm

Hallo Jap,

Dit zal het overlijden zijn van zijn moeder;
http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0116

dan zouden de ouders van Sijtze zijn; Jacob Sijtses Bouwer en Aafke IJbema zijn.
Vriendelijke groet
Anne

J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: Bouwer.

Bericht door J.Y.Galama » maandag 5 dec 2016 4:34 pm

Hallo Anne.
Bedankt dat je de ouders gevonden hebt,
Ik heb mij rot gezocht. Mag ik weten hoe jij dit klaar speelt. Als ik het zo zie gebruik jij de zelfde methode als mij maar waarschijnlijk iets nauwkeuriger.
Kom jij soms uit Friesland ? je naam komt in deze vorm veel voor in Friesland.
Groeten Jap.

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Bouwer.

Bericht door anne » dinsdag 6 dec 2016 11:53 am

Hallo Jap,

dit is hoe ik zoek in delpher kranten;
Zoeken naar een vaste combinatie van woorden
Zet uw zoekterm tussen dubbele aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: "Koningin Beatrix". De resultatenlijst geeft alleen treffers met deze vaste combinatie.
Zoeken naar 2 woorden die wel dicht bij elkaar staan
Typ PROX tussen de zoekwoorden. Beide woorden moeten voorkomen in de tekst en ze moeten in elkaars nabijheid staan. De maximale afstand is 10 woorden.
je kunt ook nog op jaartal of periode zoeken en soort artikel,(meestal familie advertenties)
Links van de zoekresultaten staan uw filteropties. Voor kranten kunt u filteren op periode, op verspreidingsgebied, op soort bericht, op krantentitel, op plaats van uitgave en de bibliotheek waar het origineel wordt bewaard (‘herkomst’). Filter kranten
het gemakkelijkst is natuurlijk zoeken op een weinig voorkomende combinatie zoals in dit geval Bouwer en Toering en dan de resultaten bekijken.

lastiger wordt natuurlijk al de combinatie vries en jan.

hoop dat mijn uitleg je iets helpt.

p.s. ik ben inderdaad in Friesland (Gerkesklooster) geboren, maar de opa/pake waarnaar ik ben vernoemd heeft met zijn voorouders generaties lang in Overijssel (Blokzijl) gewoond, van moeders kant wel veel friese voorouders.
Vriendelijke groet
Anne

J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: Bouwer.

Bericht door J.Y.Galama » woensdag 7 dec 2016 10:45 am

Hallo Anne.
Ik heb het geprobeerd het klopt allemaal zoals je het hebt uitgelegd ik heb de familie Bouwer nu gevonden. Ik zat wel in de goede richting maar de verfijningen ontbraken en dan zijn er te veel. Ik begin niet in 1000 en meer namen te zoeken. Je bent nooit te oude om te leren ( Ik ben van 1923) Heel fijn dat je me geholpen hebt. Hartelijk bedankt er voor.
ps. Ik dacht al aan die naam die moet uit Friesland komen. Maar je bent de Anne niet die ik bedoelde. De komt uit Blauwhuis het dorp waar ik ben opgegroeid.
Groeten Jap.

Plaats reactie