Autorisatieboeken Opsterland

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Plaats reactie
jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door jgwijn » woensdag 22 aug 2018 3:28 pm

Bij het zoeken op een naam in AlleFriezen kreeg ik o.a. een hit in inv nr 57 van het Nedergerecht Opsterland: een autorisatieboek.
Die hit bestond alleen uit een Comparitie met bedragen.
Ik had verwacht dat ik een pagina met de namen van voogden zou krijgen te zien.
Komt dit zo vaker voor of 'moet' er eigenlijk nog wel een pagina in het autorisatieboek zitten met namen van voogden, hoewel dat dan niet vermeld stond in het lijstje op AlleFriezen.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 23 aug 2018 11:14 am

Beste J.G. Wijn,

Het zou het leven een stuk aangenamer maken als op z'n minst de naam vermeld zou worden van diegene waarnaar gezocht werd. Op deze vraag is op deze manier geen antwoord te geven.

Met vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door jgwijn » donderdag 23 aug 2018 7:42 pm

Ik ga er van uit dat algemene antwoorden voor de leden van het forum belangrijker zijn dan een specifiek antwoord op de vraag naar één persoon, vandaar de vraag zonder een naam.

Voor zover het van Tjerk Tigchelaar een aanbod is om te helpen bij het zoeken naar meer gegevens over die ene persoon: Het betreft Jan Jans Dijk, comparitie 3 Febr. 1794.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 24 aug 2018 10:31 am

Beste J.G. Wijn.

Bij een vraag zonder naam kan ik als mede-beheerder van Alle Friezen niet bepalen over welk record in Alle Friezen wordt gesproken. Van Jan Jans Dijk is inderdaad alleen een comparitie aanwezig. Zoals op afbeelding 1 blijkt is inventarisnummer 57 van het nedergerecht Opsterland een Comparitie- en Autorisatieboek. Wat bladeren door de afbeeldingen laat zien dat er helaas weinig autorisaties aanwezig zijn. Hierdoor zullen dus ook maar in weinig gevallen voogden etc. genoemd worden.

Met vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door jgwijn » vrijdag 24 aug 2018 1:08 pm

Dank aan Tjerk Tigchelaar.

Het leidt bij mij tot het vermoeden dat er wel eens te weinig bezittingen kunnen zijn geweest om voogden te benoemen. Maar ja, daar moet je wellicht wel over vergaderen.
Zou de laatste zin (Fiscaals Request , hoewel niet gepresenteert, volgens gewoonte) hier op slaan??
Zijn er mensen met ervaring in het werken met autorisatieboeken die hier iets over kunnen melden?
En is iemand wel eens tegengekomen dat een persoon die alleen maar in de comparitie van een autorisatieboek staat, wel uitgebreider in de inventarisatieboeken voorkomt?

In de comparitie staat: 'en deszelfs erven'. Ik ben heel benieuwd naar wie de erven van Jan Jans Dijk waren. Wie kan helpen?

jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door jgwijn » vrijdag 24 aug 2018 4:27 pm

Soms heb je veel geluk bij het zoeken.
Ik probeerde mogelijke echtgenotes van Jan Jans in Gorredijk te vinden: het waren er maar 2.
Toen ik op Jeltje Taekes daarvan in AlleFriezen liet zoeken, kreeg ik een verwijzing naar hetzelfde autorisatieboek als bij Jan Jans Dijk, maar nu pag. 468 (was bij Jan Jans Dijk 464) en nu met de kinderen en voogden.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 24 aug 2018 6:55 pm

Kijk, de aanhouder wint :) .

jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Re: Autorisatieboeken Opsterland

Bericht door jgwijn » zaterdag 25 aug 2018 10:05 pm

Ik heb ook even gebladerd in het autorisatieboek. Net als Tjerk Tigchelaar zie ik heel veel comparities zonder verder iets.
Met relatief veel comparities 'ten sterfhuize'. Nuttig om het jaar van overlijden van iemand te krijgen.
Wat zal hebben bepaald of je wel of niet in de comparities terechtkwam?
Weet iemand of deze comparities nog wel ergens anders een vervolg (kunnen) krijgen?
In het boek staan echter niet alleen comparities gericht op autorisaties: ik zag ook comparities met betrekking tot diefstal.

Plaats reactie