Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door catharina » woensdag 28 nov 2018 6:35 pm

Goedenavond allen,
wie weet meer.
Carla

Wie is Neeltje Kooimans, ik kan haar niet vinden. geboren omstreeks 1810
Bij overlijden moeder in 1826 leeft ze nog.


Hindeloopen
Bron: Naamsaanneming 1811Soort registratie: Naamsaanneming 1811 inschrijving(Akte)datum: 1811Plaats: Hindeloopen
Bijzonderheden: Kind(eren):
Jan 14, Neeltjen 1
Ingeschreven Jeldou Jans van Sluys wonende te Hindeloopen
Inschrijving: 19 december 1811

Jeldou dochter van Jan Douwes x 1765 Fod Foddes

Jeldou Jans was gehuwd met Willem Rampion.
Willem is militair en geboren in Bordeaux. Overleden in Maastricht. Een huwelijk van dit stel heb ik niet kunnen vinden.

Memories kantoor Bolsward
Bron: Memories van successieSoort registratie: Memorie van successie inschrijvingPlaats: Bolsward
Bijzonderheden:
Filmnummer: 18
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
moeder van Jan Willems Rempion, te Koudum en van Neeltje Kooimans.
Overledene Jildouw Jans overleden op 19-08-1826 , wonende te Hindeloopen

Zij krijgen een zoon
Jan Rampion geboren omstreeks 1798 in Hindeloopen, zoon van Willem Rampion en Jildouw Jans. Jan is overleden op 26-12-1867 in Koudum, ongeveer 69 jaar oud.
(1) trouwde, ongeveer 24 jaar oud, op 02-05-1822 in Hemelumer Oldeferd met Marijke Hendriks Voets, 23 jaar oud. Marijke is geboren op 01-07-1798, dochter van Hendrik Johannes Voets en Jantje Bernardus Goedhuis. Zij is gedoopt op 01-07-1798 in Franeker. Marijke is overleden op 15-06-1833 in Hemelumer Oldeferd, 34 jaar oud.
(2) trouwde, ongeveer 36 jaar oud, op 04-05-1834 in Gaasterland met Joukje Ottes de Beer, ongeveer 33 jaar oud. Joukje is geboren omstreeks 1801 in Schiedam, dochter van Otte Jelles de Beer en Pierkje Jacobs Bruinsma.

Is Neeltje Foddes een zus van Fod Foddes
Neeltje overleden op 06-05-1809 in Hindeloopen, gehuwd op 20-04-1783 in Hindeloopen met Reitje Jeyes Visser .
Reitje is geboren omstreeks 1740 in Hindeloopen, zoon van Jeye Sickes en Lieuwk Jappes. Reitje is overleden op 17-12-1824 in Hindeloopen, ongeveer 84 jaar oud.
alles is bekend van Reitje.
Laatst gewijzigd door catharina op vrijdag 30 nov 2018 7:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » donderdag 29 nov 2018 6:59 pm

Hallo Carla,

Rampion voorouder van mijn man, ik heb meer gegevens maar niet van Neeltje, tenminste niet in mijn bestand. Ik heb op papier nog een kopie van een genealogie Rampion uit de jaren 80 ongeveer denk ik. Mogelijk staat daar nog iets over Neeltje in. Ik zal het nakijken maar nu geen tijd. Kom er later op terug.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door catharina » donderdag 29 nov 2018 8:52 pm

dank Hinke,
in de bijlage van het huwelijk van zoon Jan kan misschien ook nog iets staan.
Carla

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » donderdag 29 nov 2018 9:29 pm

Ik heb net een heel stuk getypt en verzonden, en nu nergens te vinden, hoe kan dat nou. :roll:
Nu opnieuw en eerst maar in een tekstverwerker gezet.

In de oude genealogie wordt vermeld dat op 11-01-1868 overl. is te Amsterdam, Cornelia van Sluijs 57 j, geb. te Hindelopen, ongehuwd, naaister, ouders onbekend.
Maar ook bev. reg. Amsterdam Cornelia van Sluijs geb. 11-07-1810 religie NH w.t. Begijnhof E 208. Dit sluit volgens de onderzoekers goed aan bij de gegevens uit de overl.akte . En Cornelia kan best Neeltje zijn dachten zij.
Echter ik heb nu even online gekeken:
https://archief.amsterdam/indexen/bevol ... 5759000092
En vind daar Cornelia Sluijs (zonder van) geb. 11-07-1800 Alkmaar, overl. 10-01-1868. Dus??
Nu ben ik wel meer dingen in deze genealogie tegengekomen die naar mijn idee niet kloppen.

Maar het onderzoek wat zij in Frankrijk hebben gedaan lijkt zeer gedegen, bovendien hebben ze daar veel aktes van maar ook in de familie waren aktes bewaard gebleven, zoals o.a. de huwelijksakte van Guillame en Jildow (ik heb heb een helaas zeer slechte kopie).

Guillame is in ieder geval niet in Maastricht overleden, daar is door meerdere mensen onderzoek naar gedaan. Dat hij daar overleden zou zijn wordt o.a. vermeld in de huwelijksbijlagen van de huwelijken van zoon Jan.

Onderstaande gegevens uit Frankrijk zijn via de militaire gegevens en onderzoek in de archieven te Chalon Sur Saône, Castillonnes en omgeving door de samenstellers van de oude genealogie verzameld. Guillame trouwde in Frankrijk nog 2 of 3 keer en kreeg daar geloof ik ook nog kinderen. Dit moet ik nog eens nakijken.

Guillaume Rampillon, geb. Chalon Sur Saône 8 dec. 1767, militair, † Castillonnes 3 sept. 1846, zn. van Jacques Rampilou en Claudine Guillot, tr. Bacharach Am Rhein,Duitsland 5 dec. 1795 Jildow Jans van Sluijs, geb. omstr. 1771, ged. Hindeloopen 7 febr. 1789, dagloonster, winkelier, naaister, † Hindeloopen 19 aug. 1826, dr. van Jan Douwes (van Sluijs) en Fod Foddes.
Uit dit huwelijk:
Jan Willems Rampion, geb. Hindeloopen 7 aug. 1797, etc.

groet, Hinke
http://woudt.frl/
Laatst gewijzigd door Hinke Westra op vrijdag 30 nov 2018 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 30 nov 2018 11:36 am

Zijn de overl. aktes van Amsterdam eigenlijk online? Ik heb ze (nog) niet gezien.

Samen met Maikel, of Maikel meer voor mij 8) zijn we een speurtocht begonnen naar de originele genealogie Rampion, of alleen de aktes daaruit zou ook al fijn zijn.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door catharina » vrijdag 30 nov 2018 5:15 pm

En hier is ze dan onze Neeltje,


Overlijdensregister 1834
Bron: Burgerlijke standregisterSoort registratie: Overlijdensakte(Akte)datum: 06-03-1834Plaats: LeeuwardenSoort akte: Overlijdensakte
Bijzonderheden:
C194
Overledene Neeltje Willems 23 jaar oud, geboren te Hindelopen , overleden op 05-03-1834 te Leeuwarden , wonende te Leeuwarden
MoederJiltte Jans van Sluis

Carla
Laatst gewijzigd door catharina op vrijdag 30 nov 2018 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 30 nov 2018 6:21 pm

Hoi Carla,

mooi dat je vraag nu opgelost is maar er zijn vast nog onopgeloste vragen.......

Voor mij is dat o.a. hoe ze aan de naam Kooiman kwam.
Heb je inmiddels ook een doop gevonden?

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 30 nov 2018 6:33 pm

Super Carla, gewoon in Leeuwarden, niets moeilijk Amsterdam.

Ik ga proberen te achterhalen of er nog iemand is die een goede versie heeft van de genealogie Rampion, als hij gescand kan worden zou al een stuk beter zijn dan mijn kopieën.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door catharina » vrijdag 30 nov 2018 7:41 pm

Maikel,
De doop van Jan heb ik niet gevonden, en Neeltje is misschien niet gedoopt.
Is ze buitenechtelijkj? dat lijkt er op

Ik denk dat Neeltje vernoemd is naar de zus van haar oma, Neeltje Foddes die in 1809 overleed en met Reitje Visser gehuwd was.
De binnenvader van het ziekenhuis heeft aangifte gedaan van overlijden van Neeltje.

Rampion is aardig maar voor mij bijzaak.
het ging om Jildouw Jans.

Is Neeltje Foddes een zus van Fod Foddes??
Neeltje overleden op 06-05-1809 in Hindeloopen, gehuwd op 20-04-1783 in Hindeloopen met Reitje Jeyes Visser.

en zijn Fod en Neeltje kinderen van
Trouwregister Hervormde gemeente Makkum
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 28-09-1732Plaats: MakkumSoort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Fedde Symons wonende te Hindeloopen
Bruid Jildouw Pijtters wonende te Makkum


Carla

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door joke andriessen » vrijdag 30 nov 2018 8:15 pm

Zijn de overl. aktes van Amsterdam eigenlijk online? Ik heb ze (nog) niet gezien.
Die zijn te vinden bij FS eventueel via https://genver.nl/nh/bs0363o.htm
Of bij SAA https://archief.amsterdam/inventarissen ... 09.nl.html

groet, Joke

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door jacqueline » vrijdag 30 nov 2018 9:26 pm

Hallo Carla,

Jij hebt Reitje Jeyes Visser als zoon van Jeye Sickes en Lieuwk Jappes; volgens mijn gegevens [bron: kwartierstaat Reitje Jeijes Visser, GN juni 1992] is zijn moeder Lieuk Lieukes?

Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 30 nov 2018 10:00 pm

[/quote]Die zijn te vinden bij FS eventueel via https://genver.nl/nh/bs0363o.htm
Of bij SAA https://archief.amsterdam/inventarissen ... 09.nl.html[/quote]

Dank Joke, FS was me bekend en op het stadsarchief zag ik ze dus niet. :roll: 8)

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 30 nov 2018 10:11 pm

catharina schreef:
vrijdag 30 nov 2018 7:41 pm
Maikel,
De doop van Jan heb ik niet gevonden, en Neeltje is misschien niet gedoopt.
Is ze buitenechtelijkj? dat lijkt er op
Voor zover ik weet waren ze Doopsgezind en dus niet gedoopt? De geboortedatum van Jan komt uit zijn militieakte. Heb wel bij mijn aantekening staan dat de bijlagen slecht leesbaar waren (fiche begin jaren 90 toen nog Rijksarchief Leeuwarden), nu online misschien beter?

En bij mijn aantekeningen bij Fod Foddes heb ik dit nog staan: DTB 416 Hindeloopen Lidmaten Doopsgezinde gem. Fod Foddes 1754.
Hier staat iets achter geschreven wat ook weer is doorgekrast, onleesbaar.

Groet, Hinke.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Wie is Neeltje dv Jeldou Jans

Bericht door catharina » zaterdag 1 dec 2018 2:17 pm

Jaqueline, en Hinke

Dank, fout ingetypt.
en ja Hinke ze waren doopsgezind, wat inhoud doop op belijdenis.

Zijn er meer gegevens over Neeltje Foddes bekend,
was zij 3 keer gehuwd??

Carla

Plaats reactie