Anna Martha Sander's juiste geboortedatum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
AndriesB.
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 3 mar 2018 12:15 pm

Anna Martha Sander's juiste geboortedatum

Bericht door AndriesB. » dinsdag 18 jun 2019 7:48 pm

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar Anna Martha Sander is als helft van een tweeling geboren te Leeuwarden 11 Feb 1812, dochter van Paulus Sander en Dieuwke Rinderts.

Ze overlijdt 37 weken oud op 29 Okt 1812 te Leeuwarden, enkele maanden na haar tweelingbroer Bernardus.

Echter, 11 April 1852 treedt ze te Leeuwarden in het huwelijk met Sjoerd Johannes Pheifer, ze is dan volgens de akte 40 jaar oud.
Ze overlijdt daarna op 25 Okt 1895 te Leeuwarden, weduwe van Sjoerd Pheifer.

Dat kan natuurlijk niet allemaal waar zijn, maar de oplossing zie ik zo gauw niet.
Laatst gewijzigd door AndriesB. op donderdag 20 jun 2019 5:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 847
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 11:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Anna Martha Sander 2x overleden??

Bericht door catharina » dinsdag 18 jun 2019 10:02 pm

Andries,

Het is inderdaad een dochter van Paulus en Dieuwke. maar geboren na het overlijden van haar zus met dezelfde naam.

T-diel, Hardegarijp, 1860-1869
Bron: BevolkingsregisterSoort registratie: inschrijving
Geregistreerde Anna Martha Sanders geboren 29-02-1813 te Leeuwarden.

geboorteakte niet gevonden, maar misschien vergeten in te voeren op Alle friezen

in de huwelijkse bijlage zal haar geboorteakte te zien zijn.
met groet
Carla

AndriesB.
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 3 mar 2018 12:15 pm

Re: Anna Martha Sander

Bericht door AndriesB. » woensdag 19 jun 2019 10:45 am

Dank voor die geboortedatum uit het Bevolkingsregister.
In de huwelijkse bijlage staat dat de bruid is geboren op 11 Februari 1812.
Maar misschien is dat dan toch van haar overleden zusje, als er voor haarzelf geen akte was opgemaakt.
Het is ook mogelijk dat ze is geboren op 29-12-1813:

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... d%22%7D%7D

In de akte staat dat er een zoon is geboren, maar het lijkt wel of er in beide vermeldingen van de voornaam (ook die in de kantlijn) is geknoeid, van Anna naar Anne of andersom. Bij het zoeken naar de juiste geboorteakte voor bij het huwelijk met Sjoerd Pheifer is men dan wellicht naar de geboorteakte van het overleden zusje uitgeweken. Maar zij komt dan zelf weer bij het bevolkingsregister aan met een geboortedatum 29-02-1813 (geen akte van haar te vinden op die datum), ook wel met het jaar 1814.

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026975

Ik vond broers en zusters meest geboren te Leeuwarden (Sander/Zander/Sanders):

Christoffel 05-04-1795 Engwierum - ovl. 25-09-1843 Leeuwarden
Anna Margreta doop 07-12-1797 Zaltbommel -ovl. ??
Ryndert doop 18-12-1799 Zaltbommel - ovl. < 28-03-1802
Rindert 28-02-1802 - ovl. < 14-04-1803
Reinder 14-04-1803 Lwd- ovl. < 01-11-1806
Jitske 14-04-1803 Lwd - ovl ?
Tjitske 26-09-1804 Lwd - ovl. 01-08-1868 Lwd
Reindert 01-11-1806 Lwd - ovl. ?
Frans 21-10-1809 Lwd - ovl. 04-01-1896 Groningen
Bernardus 11-02-1812 Lwd - ovl. 24-08-1812 Lwd
Anna Martha 11-02-1812 Lwd - ovl. 29-10-1812 Lwd
Anna Martha 29-02-1813 Lwd (geen akte te vinden) - ovl. 25-10-1895 Lwd
Anne? 29-12-1813 Lwd - ovl. ?? Is deze zoon in werkelijkheid de geboorteaangifte van de tweede Anna Martha??

simkos
Berichten: 117
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 5:05 pm

Re: Anna Martha Sander's juiste geboortedatum

Bericht door simkos » zaterdag 22 jun 2019 10:16 am

Beste Andries,

De datum 29 Februari 1813 bestaat niet. Deze datum bestaat alleen in de jaren, die door vier deelbaar zijn. Dat is niet in 1813.

Groeten van Simkos

AndriesB.
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 3 mar 2018 12:15 pm

Re: Anna Martha Sander's juiste geboortedatum

Bericht door AndriesB. » zondag 23 jun 2019 1:17 pm

simkos schreef:
zaterdag 22 jun 2019 10:16 am
Beste Andries,

De datum 29 Februari 1813 bestaat niet. Deze datum bestaat alleen in de jaren, die door vier deelbaar zijn. Dat is niet in 1813.

Groeten van Simkos
Dankje, dat besefte ik zelf ook. Maar het brengt de oplossing niet dichterbij.

simkos
Berichten: 117
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 5:05 pm

Re: Anna Martha Sander's juiste geboortedatum

Bericht door simkos » zondag 23 jun 2019 1:42 pm

Beste Andries,

Ik denk inderdaad dat er fouten zijn gemaakt bij de aangifte van 29 december 1813.

Inplaats van Anne had er moeten staan Anna Martha en niet zoon, maar dochter.
De gegevens aangeleverd voor haar huwelijk is deze verschrijving [fout ?] niet opgemerkt.

Dat lijkt mij de enige juiste conclusie.

Niet iedereen, die gaat huwen is ven scherp ter tale. Velen zijn blij, dat deze formaliteit voltrokken en dat ze kunnen overgaan tot feest, wat in vele gevallen daarop volgt.

Groeten van Simkos

Plaats reactie