Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door Everardus Rollema » maandag 30 sep 2019 6:14 pm

Ik kan me helemaal vinden in het laatste bericht van Johan.

1e Verder eerst proberen uit te vogelen wie de eerste vrouw is geweest van IJde Lieuwes? Een Trijn Walings? tr. rond 1679/80?
2e Wie was de vrouw van Lieuwe Hayes, die in 1650, 1653, 1659 kinderen liet dopen in Sint Anna Parochie?

Ik heb geprobeerd om digitaal via de Nedergerechten van Het Bildt een spoor te vinden, echter het kost mij momenteel te veel tijd om met bladeren afbeeldingen te krijgen.

Dit probleem is bekend bij o.a. Tresoar en het systeembeheer en er wordt hard aangewerkt om het probleem op te lossen, zo is mij verleden week geschreven.

Mocht een van jullie iets vinden, dan verneem ik dit graag via dit topic.

Hartelijk groet en bedankt voor het meedenken.

Everardus Rollema- Zoetermeer

P.s. Johan is jouw voorvader Waling Dijkstra? Mijn vrouw is eveneens een Dijkstra maar heeft als bakermat Engwierum Dongeradeel.
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op vrijdag 4 okt 2019 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JPDijkstra
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 8 sep 2014 4:19 pm
Locatie: Stiens
Contacteer:

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door JPDijkstra » dinsdag 1 okt 2019 11:29 am

Hi,

Ik ben geen directe nazaat van Waling Dijkstra, maar van z'n neef Keimpe Walings Dijkstra, dus vanaf daar is de stamboom wel weer identiek.

Verder van zowel vaders als moeders-kant is het halve Bildt familie, alle bekende Bilkerts kom ik wel aan beide kanten tegen. Des te frustrerender dat juist mijn directe voorouder in mannelijke lijn ophoudt bij de misterieuze Haaye ...

gr Johan P. Dijkstra

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 8 okt 2019 1:58 pm

Nog wel gevonden in de:
Proclamatieboeken Harlingen
Oude inventaris: T11

Bron: Nedergerechten Soort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 1659
Vermeld
Nedergerecht Harlingen invnr. 238 Proclamatieboeken 1659-1664

Lieuwe Hayes genoemd 30 januari 1664 inventarisnummer 238 fol. 203v. Carremansstraat te Harlingen

Zie koop 16-1-1648 inventarisnummer 236 11R.
https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... 1664%22%7D

JPDijkstra
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 8 sep 2014 4:19 pm
Locatie: Stiens
Contacteer:

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door JPDijkstra » dinsdag 8 okt 2019 3:16 pm

Die had ik al eens gevonden, ik twijfel echter of dit klopt ... want er is meer te vinden :

HAR T9, folio 11, 5 feb 1648. Lieuwe Hayes cum uxore bbc op de koop van een huis in de Karremanstraat.

Naastliggers:
Claes Wever ten oosten,
Christoffel soldaet ten N.

Gekocht van Jide Olferts cum uxore, echtelieden alhier, voor 200 ggl.

Er zijn echter meer vermeldingen, die niet stroken met de theorie dat Willemke Jobs de eerste vrouw is ( al klopt het dan wel perfect qua naam van eerste kind etc ... ) maar wellicht is dit een andere Lieuwe Hayes :

HAIES, LIEUWE Lieuwe Hajes naastligger ten westen Achterstraat NZ 1664 238 203v
HAIES, LIEUWE Lieuwe Hayes gebruiker Achterstraat NZ 1675 240 197r
HAIES, LIEUWE Liuve Hayes verkoper Lanen NZ 1663 238 173v

Zelf ben ik ook nog bezig geweest met een mogelijke familieband tussen zowel Makkum-Harlingen-het Bildt,

rond 1658 heb je in Makkum namelijk 2 broers, Harmen en Yde Lieuwes, die familie heeft grond in de buurt van Witmarsum. Hemelsbreed allemaal niet ver van elkaar, ook niet voor die tijd.

JPDijkstra
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 8 sep 2014 4:19 pm
Locatie: Stiens
Contacteer:

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door JPDijkstra » donderdag 10 okt 2019 2:35 pm

Wanneer ik de Karremanstraat rond die tijd doorspit op naastenliggers en bewoners, kom ik uit op waarschijnlijk nummer 21 t/m 27, waarbij ik nr 27 het meest logisch vindt. ( ivm ontbreken naastligger ZZ.

Meer informatie over deze lokatie :
https://www.kleinekerkstraat.nl/frames. ... KARRSTR027

De eigenaar van de grond is ene Arien Dirkx, een naam die in die tijd ook opduikt in het Bildt als m'n geheugen me niet in de steek laat.

Dit is pal tegenover de toen nog relatief nieuw opgerichte doopsgezinde kerk, en zou dat een aanwijzing kunnen zijn.

Ik kan nergens de digitale archieven online vinden van deze bewuste Harlinger doopsgezinde gemeenschap uit die tijd, maar wellicht heel misschien dat daar nog een aanwijzing te vinden is.

De archieven zouden wel moeten bestaan volgens deze website : https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 10 okt 2019 2:46 pm

Doopsgezinde gemeenschap te harlingen via FS

https://www.familysearch.org/frontier/s ... %3D2040000

Ook via mijn topic betreffende de provincies in Nederland
https://www.stamboomforum.nl/subfora/17 ... n_en_sites

Gr.
Everardus

Plaats reactie