Yme Keimpes te Oosterlittens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Yme Keimpes te Oosterlittens

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 nov 2010 12:16 pm

ik haal Christine er even bij, of althans geef even door dat ze hier moet komen lezen wat er gevonden is,
haar kleinzoon stamt van Hotse Hotses Postma en Minke Gerbens Syperda,
zn Hotse Joukes (Schilstra) en Jetske Rommerts - en dr Gerben Ansches
http://www.stamboomforum.nl/hulp/2/6727/0

groet Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Yme Keimpes te Oosterlittens

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 23 nov 2010 2:54 pm

Het is wel een hele lap tekst, daar op het stamboomforum. Ik kom er niet echt door. Ik was er gister al achter gekomen dat die Schilstra-familienaam via Joukje Joukes binnenkomt. En dat wordt ginds wel helemaal duidelijk.

Wat wel een aardige constatering is (ik kan hem alleen niet helemaal hard maken): het DG trouwboek van Sneek lijkt geboorteplaatsen van de huwelijkspartners te geven (in plaats van woonplaatsen ten tijde van dat huwelijk). Dat kan waardevol zijn. In elk geval concludeer ik dat Jouke Lourens en Oentje Hotses hun ménagerie in Grouw zijn gestart, Joukje daar is geboren, en later naar Lutkewierum zijn getrokken.


groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Yme Keimpes te Oosterlittens

Bericht door catharina » maandag 23 dec 2019 3:17 pm

All,

Hier kom ik Yme Keimpes Schilstra ook tegen, Ze zijn Doopsgezind.

Is Haentje Broers dan een broer van Willemke?
Is Pieter Broers dan ook een broer van Willemke?
Autorisatieboeken
Oude inventaris: L1
Bron: NedergerechtenSoort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 05-01-1751
Bijzonderheden:
Haentje Broers huisman , woonachtig onder Oosterlittens curator, doopsgezind
Yeme Keimpes huisman , woonachtig onder Oosterlittens curator aangetrouwde ooms over de kinderen van wijlen
Trijntje Haijtses moeder, conform haar testament van 1 mei 1749
In leven huisvrouw van Freerk Nannes, woonachtig te Winsum
Ientje Pijtters kind.
Broer Pijtters kind ( x 1757 Minke Gerrits = Pieter Broers Boonstra en Broer Broers Boonstra/Postma/ Posthuma)
Antje Pijtters kind
Haijtze Pijtters kind (x 1765 Aafke Gosses = Schuilenburg en 1 x Hoekstra (Aafke huwt nog twee maal.)
Wijlen Pijtter Broers vader
Haantje Broers,
(1) trouwde op 21-05-1714 in Winsum/ Baard met Rinske Broers. Rinske is overleden vóór 03-05-1744.
(2) trouwde op 03-05-1744 in Oosterlittens met Sjieuwke Gerbens.

en dan is er nog een Tjepke Broers, ook een broer van Willemke?

Tjepke Broers, Tjepke is overleden na 1755. Tjepke trouwde op 12-10-1749 in Oosterlittens met Reintje Pieters.
Kind van Tjepke uit onbekende relatie:
1 Sjoukje Tjepkes, geboren omstreeks 1737, Sjoukje is overleden op 17-03-1811 in Oosterlittens, ongeveer 74 jaar oud.
Sjoukje:
(1) trouwde, ongeveer 29 jaar oud, op 24-11-1766 in Oosterlittens met Gerrit Pieters Van Tuinen. Gerrit is een zoon van Pieter Tjeerds Van Tuinen en Eeke Gerrits. Gerrit is overleden omstreeks 1767 in Oosterlittens.
(2) trouwde, ongeveer 35 jaar oud, op 15-05-1772 in Oosterlittens met Keimpe Lolkes Schilstra. Keimpe is een zoon van Lolke Keimpes en Jetske Hoites. Keimpe is overleden vóór 1811.
Kinderen van Tjepke en Reintje:
2 Jaatje Tjepkes, geboren op 03-07-1751 in Oosterlittens. huwde met Jan Pieters Buwalda
3 Hinke Tjepkes, geboren omstreeks 1753.
4 Pieter Tjepkes , geboren omstreeks 1755

Kunnen
1 Willemke Broers.
2 Tjepke Broers.
3 Pieter Broers.
4 Haantje Broers.
kinderen zijn van Broer Pieters,x 08-04-1683 in Baard met Rinske Haantjes?

Carla

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Yme Keimpes te Oosterlittens

Bericht door catharina » maandag 23 dec 2019 3:26 pm

All,
Willemke Broers en Tjepke Broers hebben beiden een kind dat Hinke genoemd wordt.
van Haantje Broers geen kinderen gevonden
Carla

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Yme Keimpes te Oosterlittens

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 24 dec 2019 10:13 am

Dag Carla,

ruim negen jaar geleden! Inmiddels kan ik de broers die je noemt wel bevestigen:
BAA Y1, folio 12, 22 mei 1725. Haantie Broers, te Baard, geeft aan dat hij erfgenaam is geworden van zijn broer Johannes Broers, overleden Wommels, 23 apr 1725, die op zijn beurt voor 1/7 van Broer Pyters, aangeslagen onder Baard, en voor 1/7 van Wybren Pyters.
folio 13, 1726 Inventaris van de boedel van Johannes Broers, in leven vrijgezel te Weidum, aldaar 23 apr 1725 overleden, op aangeven van de erven: Pyter Broers, te Winsum, Rinske Broers, vrouw van Haantje Broers, Willemke Broers, vrouw van Yeme Keimpes, Ype Broers, Tjipke Broers, Eeltje Sybes en Willem Geerts, de laatste twee nomine liberorum.
De ouders zijn Broer Pyters en Rinske Hantjes, hij van Winsum, zij van Baard.

groet, Andries.

Plaats reactie