Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door Petra » vrijdag 26 jun 2020 2:23 pm

Een stukje uit mijn kwartierstaat:

Salvus Romkes, van Hogebeintum, tr. Blija/Hogebeintum (Ferwerderadeel) 12 juli 1681 Geesje Jansen Dorenbosch, van Visvliet.

Van geen van beide ken ik de ouders. Salvus en zijn bruid vertrekken naar Visvliet; hij wordt daar een vooraanstaand landbouwer en comparant ter landdag. Het geref. doopboek van Visvliet begint medio 1691. Ik ken twee kinderen: een dochter Engeltje (mijn voormoeder), geb. voor 1690, en een zoon Gerrit, geb. 1693 (geen doopgetuigen).

Eén vingerwijzing (niet afkomstig uit een archiefbron): de vermelding (anno 1661) van "Engeltje Salvesdogter en Pieter Pieters soon".

Kan iemand de vader Romke N.N. thuisbrengen? Was hij de echtgenoot van Engeltje Salvesdochter?

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door jacqueline » zaterdag 27 jun 2020 8:05 pm

Hallo Petra,

De door jou genoemde Engeltje en Pieter komen ook in de archieven voor:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 15-07-1660
Soort akte: derde proclamatie
BruidegomPiter Piters
BruidE
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Blija Hogebeintum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0227, aktenummer 330
Gemeente: Ferwerderadeel
Periode: 1659-1811
zie https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... c=2040000 (=scan 31), daar valt van de bruidsnaam nog te lezen Eng.... ...vus.
Mag ik vragen waar jouw vermelding vandaan komt, als het niet uit een archief is?!

In Hogebeintum trouwen ook
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 05-11-1671
Soort akte: derde proclamatie
BruidegomTjerk Romckes wonende te Hogebeintum
BruidAaltie Jarichs wonende te Stiens
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Blija Hogebeintum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0227, aktenummer 472
Gemeente: Ferwerderadeel
Periode: 1659-1811
Een jaar later verschijnt een bekende doopgetuige?
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 15-09-1672
Plaats: Hogebeintum
DopelingTrijntie
VaderTjerk Romckes
DoophefferPiter Piters
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Blija en Hogebeintum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0226, aktenummer 250
Gemeente: Ferwerderadeel
Periode: 1659-1811
Lidmaten te Visvliet: mei/juni 1713 Salves Romkes, Geeske Jans Dorenbos en Engel Salves (va 1 maart 1705), va 4 maart 1714 ook Martjen en Romke Salves.

Verder in Groningen:
Bron: Registraties vóór 1811
Soort registratie: Huw. contract
(Akte)datum: 15-06-1643
Bruid Hillejen Jacobs
Bruidegom Jacob Sijwerts
Bruids zijde Jacob Eeverts - vader
Bruids zijde Eevert Jacobs - oom
Bruids zijde Bawe - vrouw van Eevert Jacobs
Bruids zijde Jan Jansen Dorenbusch - oom
Bruids zijde Luirt Jansen Dorenbusch - oom
Bruids zijde Siabbo Bronnes - moejenman
Bruidegoms zijde Sijwert Tiewes - vader
Bruidegoms zijde Lippe Sijrts - voormond
Bruidegoms zijde Johan Eeverts - moejenman en voogd
Bruidegoms zijde Peter Tieuwes - oom
Bruidegoms zijde Claes Abels - oom
Bruidegoms zijde Haijo Sijwerts - halfbroer
Bronvermelding Families van Bolhuis, Arkema en van Zeeburgh - Huwelijkscontracten, archiefnummer 493, aktenummer 493
Deze Jan Jansen Dorenbusch komt voor in een publicatie over Groningse doopsgezinden via Genealogie Online: https://www.genealogieonline.nl/groning ... I27217.php

Groeten van Jacqueline
Laatst gewijzigd door jacqueline op zaterdag 27 jun 2020 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door Petra » zaterdag 27 jun 2020 8:51 pm

Dag Jacqueline,

Dat geeft misschien geen bewijs, maar wel een kleine aanwijzing dat Salves en Tjerck Romckes broers zijn, kinderen van Romcke N. [Tjercks?] en wie weet Engeltje Salves, die dan in 1660 met Pieter Pieters hertrouwde. Mee eens?

Die namen, vergezeld van het jaartal 1661, zijn geborduurd in een "vlassen laken" dat in 1759 nog bestond. (Degelijke kwaliteit dus...) Ik ben die bronvermelding (in een boedelinventaris) uit het oog verloren, maar het door jou gememoreerde huwelijk bevestigt in elk geval de juistheid.

# # #

Jan Jansen Dorenbusch zou dan de vader of de grootvader van Geesje geweest kunnen zijn. Maar er zijn verschrikkelijk véél Dorenbossen... Ik ga me eens richten tot een Groninger doopsgezinden-vorser, Sebo Abels.

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door Petra » zondag 28 jun 2020 10:43 am

Als Engeltje inderdaad de moeder van Salvus en Tjerck was -- en zij hertrouwde in 1660 -- zijn er dan regelingen m.b.t. de kinderen te vinden? Authorisaties?

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door jacqueline » zondag 28 jun 2020 5:14 pm

Hallo Petra,

Via AlleFriezen vind ik in de Nedergerechten van Ferwerderadeel helaas geen autorisatie- of weesrekeningboeken uit die tijd. Maar misschien kan iemand anders die hier beter in thuis is vertellen of er in andere boeken nog iets te vinden kan zijn?
Iets anders: ik zag dat Engeltje Salves later de achternaam Sipma gebruikt. En dat Sipma een boerderij was in Hogebeintum. Daar ligt misschien ook nog een aanknopingspunt?

Groet, Jacqueline

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Salves Romkes, tr. Hogebeintum 1681

Bericht door Petra » zondag 28 jun 2020 5:40 pm

Dat Sipma was echt maar één keer... bij haar tweede huwelijk. (Dat er in Hogebeintum een boerderij van die naam was, wist ik dan weer niet.)
En aan anderen die ter plekke bekend zijn -- kom maar op! Ik wacht de reacties met graagte af. Er is in Friesland vaak zoveel mogelijk, en ik blijf in deze fase al steken.

Het stuk uit 1759 waar die namen in voorkomen, heb ik inmiddels geïdentificeerd. Ik ga hem opvragen en dan foto's maken. Maar ja, je mag maar één dag per week naar de Groninger Archieven...

Plaats reactie