Ouders van Dirck Sybrens, gedoopt in 1702 in Harlingen?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
edvapz
Berichten: 11
Lid geworden op: zaterdag 14 okt 2006 12:34 pm

Ouders van Dirck Sybrens, gedoopt in 1702 in Harlingen?

Bericht door edvapz »

Beste medeonderzoekers,

Ik ben al een behoorlijke poos op zoek naar de ouders van:
Dirck Sybrens, gedoopt in 1702 in Harlingen.

Aanvullend: Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen, 1728 DTB nr: 333, 1709 - 1739 Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 februari 1728 Man: Dirck Sybrens, Harlingen Vrouw: Geeltie Bouwes, Harlingen Gestandaardiseerde namen: DIRK SIEBRENS en GEELTJE BOUWES.

Ik kan op de site van Tresoar geen enkel aanknopingspunt meer vinden. Gister kreeg ik wel de 'Bevestiging huwelijk op 1 februari 1728'. Maar daar staat verder ook geen aanvullende informatie in. Wie kan me hierbij helpen?

https://www.mijn-genea.nl/genea/site.ge ... ::11557674

Groet Eddy de Vries
Tjeerd P. Inia
Berichten: 182
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Re: Ouders van Dirck Sybrens, gedoopt in 1702 in Harlingen?

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste Eddy,

Je schrijft dat Dirk is gedoopt in 1702, op grond waarvan weet je dat zeker, ik vind dit nergens terug, maar mocht het wel zo zijn dan is het toch eenvoudig om zijn ouders bij deze doop te vinden?

als je zoekt op https://www.openarchieven.nl met de term [d?r* s*ns & g* b*s] te Harlingen, dan kom ik het één en ander tegen maar waarschijnlijk heb je de meeste gegevens al. Het meest interessante is hier is de vermelding dat Geeltie als weduwe op 28 januari 1747 te Harlingen is ingeschreven in de Doopsgezinde Gemeente. Dirk Sybrens Sleeper is dus voor 28 januari 1747 overleden. Dat Geeltie weduwe is vind je wel op de scan van de betreffende vermelding in het lidmatenregister van de Doopsgezinde Gemeente van Harlingen, maar staat niet in de getypte samenvatting!

Elders vond ik dat Dirck Sybrens van beroep Sleeper was, dat kan natuurlijk en lijkt ook logisch, maar in het lidmatenboek lijkt de naam Sleeper als familienaam genoemd.

Een goede bron voor Harlingen is de site www.kleinekerkstraat.nl hier vind je onder https://www.kleinekerkstraat.nl/frames. ... STR&num=11 meer aanknopingspunten, op grond van de gegevens die hier zijn vermeld afkomstig uit de proclamatieboeken lijkt het dat Dirk Sybrens misschien ook als Dirk IJsbrands genoemd is en dan waarschijnlijk al in of voor 1744 is overleden. (maar weduwe Dirk IJsbrands staat hier genoemd als "naastligger ten oosten"). Zoeken op de naam Sleeper / Sleper levert op deze site ook vele hits.

Een lidmaat van de Doopsgezinde gemeente genaamd Dirk IJsbrands is in februari 1742 overleden, maar deze Dirk is al op 6 februari 1715 op belijdenis gedoopt, dus dan waarschijnlijk in ieder geval voor 1697 geboren verwacht ik, de zoekresultaten onder Dirk IJsbrands in alle friezen doen vermoeden dat de naastligger Dirk IJsbrands (o.a. vanwege volgens mij overlap in volwassendopen van kinderen van Dirk IJsbrands in dezelfde periode dat Dirk Sybrens en vrouw Geeltie Bouwes kinderen in de Hervormde kerk laten dopen) mogelijk toch niet dezelfde persoon is, maar dit vereist verder uitzoekwerk.

Verder vind je op de website van het stadsarchief van Amsterdam onder indexen ook heel veel personen met de naam Dirk Sybrands tegen, mogelijk dat je hier nog verdere aanknopingspunten vindt, deze heb ik niet allemaal doorgespit.

met vriendelijke groet,

Tjeerd
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
Plaats reactie