Ik vroeg mij af of deze Tonnis Lefferts de vader kon zijn geweest van Leffert Teunis, die 05-07-1761 te Bolsward huwde met Lijsbert Wijbes Rinsema (geboren 28-02-1737 te Bolsward) en op 12-03-1789 te Kootstertille overleed.
Leffert Teunis was brouwer van beroep.
Lijsbet was de dochter van Wybe Sybrens Rinsema & Walburg/Waltje Pieters van Geelkerken.
Ik zocht al lange tijd vergeefs naar de ouders van Leffert Teunis.
Tonnis Lefferts uit Nieuwe Pekela (ged. 1679 te Weener) was eerder op 02-02-1708 te Weener gehuwd met Tjaake/Tjaaktje Karsjens, zij werd waarschijnlijk 20-03-1772 te Nieuwe Pekela begraven ("Tiaaktie moij").
Ze lieten 9 kinderen dopen.
Te Weener (geboren te Holthuizen/Holthusen): Leffert (1709), Antje (1711), Karsjen (1713), Aldert (1714)
Geboren te Dorenborg bij Grotegaste (?): Aaltje (ca 1716)
Te Weener (geboren te Weenermoor): Cornelis (1722)
Te Eexta: Jantjen (1723), Ettjen (1726), Cornelis (1726)
Aanvankelijk dacht ik dat Leffert Teunis nooit in 1709 kon zijn geboren omdat hij immers pas in 1761 huwde met Lijsbet Rinsema.
Maar in de Weesboeken van Achtkarspelen vond ik het volgende:
Nou is 'hoge ouderdom' een relatief begrip, maar mocht hij 1709 in Weener zijn gedoopt, dan was hij zeker niet te jong voor die qualificatie in januari 1789.Weesboek Achtkarspelen M 14 1758-1801, blad 97: fol. 243 v. 20-01-1789, akte 71: Leffert
Teunis, mr. brouwer bij Cootstertille voor mij selven voor de ene helffte ende als vader en
wettige voogd over Teunis, oud int 19 jaar, Antie int 16 jaar, Pijttie oud int 11 jaar en over
Jantie Lefferts, oud int 4 jaar, ijder voor 1/6 part medeerfgenaamen van haar wl. moeder
Lijsbert Wijbes, in leven egte huisvrouwe van en gesterkt met Lammert Hendriks, woonagtig te
Bolswaard, mede voor 1/6 erfgename van opgedagte hare moeder Lijsbert Wijbes, also
Reqrnten ter enere ende Jacomijntje Lefferts, egte huisvrouw van Lammert Lammerts en
gesterkt met deselve voor de overige 1/6 part mede erfgenaam van Lijsbert Wijbes, woonagtig
bij Cootstertille, Reqrde ter andere sijdden, verclaren alsoo de Rqrnt Leffert Teunis, wegens
hoge ouderdom, sig niet in staat bevindt, de brouwerijen en de affairen en costwinninge langer
te beraden, met malkanderen gemaakt en aangegaan te hebben, navolgende accoord. Over
sulx hebben de gehele boedel en bedrijff eersten voor aff laten tauxeren door Riemert Alles,
coopman en mr. gortmaker en Lauw Clases, coopman en distillateur, beiden bij Cootstertille.
De huisinge en schuire met het brouwhuis, zampt hovinge cum annexis bij Cootstertille,
getauxeert op 775 Car. gld. Inboedel en huisgeraden getauxeert door Saapcke Sapes,
coopvrouw in de Drogeham en Wijtske Reinders, coopvrouw bij Cootstertille. De gehele
tauxatie bedraagt tesamen 2537 Car. gld. en 16 stvrs. ijder gulden 20 stvrs. doende. De
uitschulden bedraagt tesamen 500 Car. gld. Actum den 20 januarij 1789.
Dit is Leffert Teunis selfs gesette merk, die wegens swakheit niet in staat was beter te
schrijven; Lammert Lammerts; Nantje Lefferts; Lammert Hendriks; Waltje Lefferts; Rimer
Alles; Lou Klases; Wijtske Reinders.
Maar waarom dan pas dat erg late huwelijk?
In de provincie Groningen was er tien jaar eerder een huwelijk tussen een Leffert Tonnis met een Geesje Berents op 26-12-1751 te Nieuwe Pekela.
Hij was op die datum al 41 jaar oud!
Blijkbaar had Leffert geen haast gehad met de eerste maal huwen.
Ze kregen een dochtertje Heiltjen (1752), gedoopt te Wildervanck, vernoemd naar de moeder van Geesje Berents.
Dan is er dus die enorme sprong in de tijd naar Bolsward in 1761.
Enkele jaren later werd hij ook burger van Bolsward.
Hoe zit het met eventuele navernoemingen?
Zijn moeder zou dan Tjaake of Tjaaktje hebben geheten.
De kinderen van Leffert Teunis en Lijsbert Wijbes Rinsema waren:
Te Bolsward: Waltje (1763), Theunis (1764), Jacomina (1766), Teunis (1770)
Te Kootstertille: Antje (1773), Ytje (1778), Jantje (1785)
Was Jacomina vernoemd naar Tjaake/Tjaaktje?
Er ontbreekt een 't' aan het begin van de naam, maar een broer van de Groninger Leffert Tonnis, t.w. Karsjen Tonnis vernoemde een dochter als Tjacomina (Tjaake), wat erg lijkt op Jacomina.
Andere eventuele navernoemingen zijn Leffert's zussen Antje, Ytje (Ettje) en Jantje.
Is dit overtuigend genoeg om te veronderstellen dat Leffert Teunis in 1709 te Weener werd gedoopt?
Ik vind zelf van wel, maar niet iedereen die ik spreek is het er mee eens.