Hulp gevraagd bij Johannes Cornelis Stellingwerf te Arum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Hulp gevraagd bij Johannes Cornelis Stellingwerf te Arum

Bericht door Frerik » woensdag 22 nov 2006 9:55 pm

Hallo,

Persoonskaart van Johannes Cornelisz. Stellingwerf [F482]

Johannes Cornelisz. Stellingwerf [F482] is geboren omstreeks 1755 in Arum. Johannes Cornelisz. is overleden op 3 juni 1819 in Wonseradeel, ongeveer 64 jaar oud. Johannes Cornelisz. trouwde, ongeveer 29 jaar oud, op 8 februari 1784 in Arum met Baukjen Bartles [F483]. Zij is een dochter van Bartele Jacobs [F966] en Trijntje Wiggers [F967]. Zij is gedoopt op 1 maart 1761 in Arum. Baukjen Bartles is overleden.

Kinderen van Johannes Cornelisz. en Baukjen Bartles:

1 Cornelis Johannes Stellingwerf, geboren op 18 februari 1785 in Arum. Hij is gedoopt op 6 maart 1785 in Arum. Cornelis Johannes is overleden.

2 Gerben Johannes Stellingwerf, geboren op 2 mei 1786 in Arum. Hij is gedoopt op 21 mei 1786 in Arum. Gerben Johannes is overleden.

3 Bartle Johannes Stellingwerf, geboren op 14 maart 1788 in Arum. Hij is gedoopt op 30 maart 1788 in Arum. Bartle Johannes is overleden vóór 1797, ten hoogste 9 jaar oud.

4 Janke Johannes Stellingwerf, geboren op 29 december 1789 in Arum. Zij is gedoopt op 17 januari 1790 in Arum. Janke Johannes is overleden vóór 1792, ten hoogste 3 jaar oud.

5 Janke Johannes Stellingwerf, geboren op 27 januari 1792 in Arum. Zij is gedoopt op 26 februari 1792 in Arum. Janke Johannes is overleden.

6 Trijntje Johannes Stellingwerf [F241], geboren op 15 augustus 1793 in Arum. Zij is gedoopt op 1 september 1793 in Arum. Trijntje Johannes is overleden op 23 februari 1870 in Wonseradeel, 76 jaar oud. Trijntje Johannes trouwde, 23 jaar oud, op 1 augustus 1817 in Wonseradeel met Hendrik Wybes van der Schel [F240], ongeveer 27 jaar oud. Hendrik Wybes is geboren omstreeks 1790 in Arum, zoon van Wybe Hendriksz. [F480] en Tiettje Doedes [F481]. Hendrik Wybes is overleden op 21 juli 1859 in Wonseradeel, ongeveer 69 jaar oud.

7 Corneliske Johannes Stellingwerf, geboren op 13 mei 1795 in Arum. Zij is gedoopt op 14 juni 1795 in Arum. Corneliske Johannes is overleden.

8 Bartje Johannes Stellingwerf, geboren op 23 november 1796 in Arum. Zij is gedoopt op 25 december 1796 in Arum. Bartje Johannes is overleden.

9 Bartele Johannes Stellingwerf, geboren op 6 december 1797 in Arum. Hij is gedoopt op 24 december 1797 in Arum. Bartele Johannes is overleden.

10 Cornelis Johannes Stellingwerf, geboren op 21 augustus 1799 in Arum. Hij is gedoopt op 8 september 1799 in Arum. Cornelis Johannes is overleden vóór 1804, ten hoogste 5 jaar oud.

11 Gerben Johannes Stellingwerf, geboren op 4 december 1800 in Arum. Hij is gedoopt op 28 december 1800 in Arum. Gerben Johannes is overleden.

12 Cornelis Johannes Stellingwerf, geboren op 4 juli 1804 in Arum. Hij is gedoopt op 22 juli 1804 in Arum. Cornelis Johannes is overleden.


Pas vanaf 1800 noemt hij zich Stellingwerf. Daar zal dus wel een oplossing liggen, maar ik kan het niet vinden. Aangezien hij geboren moet zijn halverwege de 18e eeuw, neem ik aan dat er nog wel een doopakte oid van hem moet zijn. Sowieso wil ik iemand vragen om zijn overlijdensakte in te kijken, of daar ouders vermeld staan.

Vriendelijk dank,
Frerik
Anno 1987

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 23 nov 2006 9:46 am

Hoihoi,

Stellingwerf is op zich een oude naam, ik zag ze er in 1665 al mee trouwen, ook wel eens -arf staat me bij.
Eerst maar broers en/of zusters opgespoord:
?ornelis Stellingw?rf leidde naar een overleden Frouke Cornelis, 1836, 74jr. dus gb. 176*
Hij registreert in 1811 met 2 ff-en, je Johannes doet dat trouwens ook:
Stellingwerff, Frouke Cornelis, Arum
k. Harmen 14, Jetske 10, Cornelis 7, Janke 6, Johannes 4, Sipke 1 3/4
Mairie Arum, fol. 96
Je zou al denken dat ze dan een moeder Janke hebben gehad.

Verder heeft het nog niets opgeleverd - ik kan ook hem niet gedoopt vinden.
Ik had even een Kornelis Hermens met een Jantje Sipkes, oid - in Bolsward of Sneek - maar die kon ik later niet meer terugvinden. Was een rk huwelijk. Ook geen dopen daaruit gevonden.

Deze is ook wel interessant, want dan zou de naam gewoon van moederskant gekomen zijn:
Barradeel, doopjaar 1762
Tzummarum en Firdgum, Doop Herv. gem. 1676-1772
DTB: 109
Dopeling: Ruird
Gedoopt op 17 januari 1762 in Tzummarum
Kind van Cornelis Ruirds en Janke Johannis Stellingwerf
Met of zonder achternaam en ander gehussel kan ik geen huwelijk of andere kinderen vinden.

groet margreet

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » donderdag 23 nov 2006 10:00 am

Ook van mij geen antwoord maar in mijn bestand heb ik een Trijntje Cornelis Stellingwerf, overlijdensakte (lang geleden) gezien:

Trijntje Cornelis Stellingwerf, 47 jaar, kooltjersche, geb. en wonende te Minnertsga, geh. met Eibert Sikkes Sikkema, kooltjer wonende te Minnertsga, dr.v. Kornelis Staazes en Antje Douwes (naam Antje Douwes niet duidelijk, zit een vlek op op fiche), beide overl.
Trijntje overl. 29-06-1827 6.00 uur huisnr. 48 Minnertsga.

Heb net even gezocht maar zie zo snel geen geb/doop van Trijntje en ook geen huwelijk van een Cornelis Staazes of wat er op lijkt.

Hinke Woudt-Westra

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » vrijdag 24 nov 2006 11:54 am

Hallo Margreet en Hinke,

bedankt voor jullie suggesties. Ik ga zelf ook maar eens op zoek naar broers en zussen, misschien levert dat nog meer op. De doop van die Ruird is wel interessant, want de vader van de moeder heette daar ook Johannes.

Alvast bedankt,
ik laat wel weer weten als ik meer heb, maar ondertussen zijn natuurlijk altijd meer suggesties welkom!

Groeten,
Frerik
Anno 1987

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » vrijdag 24 nov 2006 12:00 pm

Dit zou hem wel moeten zijn:

Barradeel, doopjaar 1756
Sexbierum, Doop Herv. gem. 1619-1812
DTB: 106
Dopeling: Johannis
Gedoopt op 21 november 1756 in Sexbierum
Zoon van Cornelis Ruirds en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : JOHANNES
Vader : KORNELIS RUURDS

Wijzigingsdatum: 15-8-2006


Deze Cornelis Ruirds moet wel dezelfde zijn als degene die met Janke Johannes een Ruurd laat dopen. Het is namelijk de enige Cornelis Ruurds in Barradeel op dat moment. De vernoeming klopt dan ook, want de kinderen van Johannes Cornelis Stellingwerff zijn onder andere Janke en Trijntje (moeder van de moeder) genoemd.

Ik ga er dus vanuit dat Cornelis Ruirds en Janke Johannis Stellingwerf de ouders zijn.

Kunnen jullie je daar in vinden?

Gr. Frerik

PS: Bedankt dus voor de 'gouden' tip, Margreet!
Anno 1987

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 24 nov 2006 1:05 pm

Hoi Frerik en allemaal,

Dat is wel mooi gevonden, dus ik neig naar een ja.
Ik heb nog even gekeken wat gerben* stellingwerf*-s doet
ik meen dat ik er daar een paar van zag na 1811, en dat er zich ook een cornelis gerbens x janke in die contreien ophield.

Nu was deze er:
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterbierum, 1723
DTB nr: 103, 1772 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 7 november 1723,
Oosterbierum
Man: Johannes Ritskes Stellingwerf, Oosterbierum
Vrouw: Attje Gerbens Wiersma, Pietersbierum

Pietersbierum ligt weer bij Sexbierum in de buurt,
en als dit de voorouders zijn, kunnen ze dus een gerben in de familie gehad hebben.
Overleden broers en zusjes werden ook vernoemd, dat maakt het soms zo ingewikkeld.

--------------------------------------
Na 1811 was er Klaas Cornelis St. x meisje Gerbens - met een dochter Trijntje.
dat wil zeggen - hij staat dan ineens als Staas te boek.
Misschien eenzelfde verwarring rond de ovl van Hinke?

groet, margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 24 nov 2006 1:45 pm

Hoi allemaal,
ik meen dat ik er daar een paar van zag na 1811, en dat er zich ook een cornelis gerbens x janke in die contreien ophield.
Yes, deze bijvoorbeeld:

Trouwregister Hervormde gemeente Franeker, 1749
DTB nr: 263, 1732 - 1772
Vermelding: Attestatie afgegeven 21 februari 1749
Man: Cornelis Gerbens, Pietersbierum
Vrouw: Jancke Douwes, Franeker
NB: huisman


Ik verbaasde me erover dat die niet werd genoemd, lijkt me een redelijke kanshebber. Mijn excuses dat ik dit verder niet uitwerk, ik heb het momenteel iets te druk met mensen uit de USA.

Toch kon ik het niet laten om deze mogelijkheid te opperen, er is een Cornelis, Gerben en Janke (ivm vernoeming), ook de tijd en het gebied lijken me OK.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 24 nov 2006 1:55 pm

zeker doopte hij nergens, of de verkeerde namen, maikel - dat ik hem heb laten lopen. ik zou het niet meer weten, teveel namen uitgeprobeerd en ernstig afgeleid door de us of a :)
maar bekijk hem nog maar eens, frerik.

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » zaterdag 25 nov 2006 2:50 pm

Ik zal er meteen even naar kijken, in ieder geval bedankt dát er gereageerd wordt! Ik heb het gevoel dat we in de goede richting komen.

Zometeen meer bericht over de optie van meneer Galama!

Bovendien had Baukje Bartels, de vrouw van Johannes Cornelis Stellingwerff al een broertje dat Gerben heette, dus die link is al met de andere kant van de familie gelegd. Geen reden dus om ook een Gerben te verwachten in de familie van de man. Voor mij blijft dus de eerste optie van Margreet de beste. Achternaam klopt, vernoemingen kloppen.

Kan iemand nog de overlijdensakte van Johannes Cornelis inkijken? Misschien staat daar het verlossende antwoord!

Gr. Frerik
Anno 1987

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » donderdag 30 nov 2006 1:24 pm

Nogmaals het verzoek of iemand de overlijdensakte van Johannes Cornelis Stellingwerd in zou willen zien om te kijken wie zijn ouders waren. Hij is gestorven op 3 juni 1819 in Wonseradeel.

Alvast heel erg bedankt!
Anno 1987

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Hulp gevraagd bij Johannes Cornelis Stellingwerf te Arum

Bericht door catharina » maandag 4 mar 2019 10:36 pm

Hallo Allen, het is wel oud maar toch

Memories kantoor Franeker
Bron: Memories van successie Soort registratie: Memorie van successie inschrijving Plaats: Franeker
Bijzonderheden:
Filmnummer: 83
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
huisman; broer van
Doede, arbeider Arum,
Gerrit, idem Harlingen,
Dieuwke, naaister Arum,
Froukje, dienstmeid aldaar,
wijlen Ruurd (man van Grietje Sjoerds v.der Plaats, arbeidster aldaar; vader van minderjarige Rinske Ruurds de Boer) en
wijlen Ruurd Cornelis de Boer (vader van minderjarige Cornelis Ruurds de Boer: voogd is oom Doede);

halfbroer van vaderszijde van Fouwke, arbeider aldaar en
wijlen Johannes Cornelis Stellingwerf (vader van Bartele Johannes Stellingwerf, timmerknecht aldaar). Saldo fl. 102,79.
Overledene Jan Cornelis de Boer overleden op 29-01-1827 , wonende te Hitzum


Cornelis Ruurds de Boer en Janke Johannes Stellingwerf.
Zij krijgen 3 kinderen:
1 Johannes Cornelis Stellingwerf. Hij is gedoopt op 21-11-1756 in Sexbierum. Johannes is overleden op 03-06-1819 in Arum, 62 jaar oud.
2 Frouke Cornelis Stellingwerf, geboren 1762 in Arum. Frouke is overleden op 11-10-1836 in Arum, ongeveer 74 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 13-10-1836. Frouke trouwde met Houkje Harmens Visser. Houkje is geboren op 13-11-1774 in Workum, dochter van Harmen Sipkes Visser en Jetske Hommes Visser. Zij is gedoopt op 23-11-1774 in Workum.
3 Ruurd Cornelis Stellingwerf. Hij is gedoopt op 17-01-1762 in Tzummarum.
Waarschijnlijk overleden voor 1772
Cornelis Ruurds hertrouwd met Rinske Jans ook geen huwelijk gevonden
En krijgt bovengenoemde kinderen te Arum en Berlikum.
met groet
Carla

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Hulp gevraagd bij Johannes Cornelis Stellingwerf te Arum

Bericht door Jos » maandag 11 mar 2019 1:05 pm

Dag Frerik,

Jammer genoeg kan ik je niet echt helpen met gegevens over Johannes Cornelisz. Stellingwerf, maar je bent al een stukje verder gekomen....
In mijn bestand wel gevonden:
Gerrit Cornelisz. Stellingwef *Arum (1849-1928), gehuwd met Sjuttje Johannesdr.Ti(g)chelaar.* Kimswerd (1848-1880) (5 kinderen)
Gerrit was een zoon van Cornelis Froukesz. Stellingwerf (1804-1863) en Antje Gerritsdr.van der Veen. Cornelis is de zoon van Frouke Cornelisz. en Houkjen Harmensdr.

Groet
Jos Tichelaar.

Plaats reactie