dopen Harlingen Grotekerk en Westerkerk

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

dopen Harlingen Grotekerk en Westerkerk

Bericht door gonnie » dinsdag 2 jan 2007 12:30 pm

Eerst voor ieder een , de beste wensen voor 2007.

Werden kinderen in zowel de Grotekerk en tergelijk in de Westerkerkgedoopt ????

Hinke Dirks ged. 25-08-1748 grotekerk Harlingen dtb327,en ged. Westerkerk 23-08-1748 Westerkerk.

Botte Dirks ged. 04-10-1750 Grote kerk Harlingen en WesterkerkHarlingen

Klaas Dirks ( Roos )ged. 27-05-1753 grotekerk harlingen

ouders zijn Dirk klaases en Hiske Bottes x gerecht Harlingen 04-02-1747 Harlingen bevestiging Huwelijk 19-02-1747.

groetjes van Gonnie

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 2 jan 2007 4:32 pm

Gonnie,

Op het staartje van mijn dagje archief keek ik nog even in het forum dus je hebt geluk, ik kon het zo in de doopboeken nakijken.

De kinderen werden niet fysiek in beide kerken gedoopt. Wel is het zo dat dopen in de Westerkerk ook vaak werden ingeschreven in het doopboek van de Grote Kerk met als toevoeging "WK". Het waren kennelijk in Harlingen, in ieder geval toendertijd, geen administratieve helden (schrijven konden ze ook al niet zo best).

De doop van Hinke staat op internet net zo als in beide doopboeken, dus met een verschillende datum. Waarom weet niemand......

Ga er in ieder geval van uit dat Hinke en Botte in de Westerkerk zijn gedoopt want daar staan ze in het doopboek. Van Klaas zullen we het wel nooit weten.

De doop van Klaas staat in het doopboek Grote Kerk wel vermeld als "WK" maar komt niet voor in het doopboek van de Westerkerk. Dat krijg je met een dubbele administratie.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

P.S, Een ieder het beste en vooral een goede gezondheid toegewenst voor 2007.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie » woensdag 3 jan 2007 2:11 pm

Hallo Tjerk,

Bedankt voor je uitleg.

groetjes van Gonnie.

Gesloten