dopen op belijdenis

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
marcia kooistra

dopen op belijdenis

Bericht door marcia kooistra » vrijdag 3 feb 2006 7:07 pm

Moet ik onder "dopen op belijdenis" de volwassenendoop binnen de doopsgezinde gemeente verstaan, of staat "dbel" ook voor de belijdenis van de kinderdoop, zoals gebruikelijk binnen de hervormde kerken. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Johan Steendam
Berichten: 147
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 4:12 pm

Doop op belijdenis

Bericht door Johan Steendam » zaterdag 4 feb 2006 5:07 pm

Hallo Marcia,

Moderator Tjerk Tigchelaar is momenteel uitgeschakeld, maar wellicht heb je wat aan onderstaande informatie.


Dopen op belijdenis
Bijzondere aandacht vragen voorlopig de dopen op belijdenis. Bij het samenstellen van de bestanden ten behoeve van de gezinsklappers is een doop op belijdenis van één der ouders bij de gegevens van de ouders geplaatst. Hierdoor is de betreffende dopeling niet als dopeling opgenomen waardoor voorlopig de volgende uitvoer voorkomt:

Oostdongeradeel: Ee, Doop Herv. gem. 1659-1811
DTB: 534
Dopeling: niet genoemd
Gedoopt op 3 februari 1688 in Ee
Kind van Jacob Johannes en niet genoemde moeder

Opm.: dbel


Oostdongeradeel: Ee, Doop Herv. gem. 1659-1811
DTB: 534
Dopeling: niet genoemd
Geboren op 10 maart 1740 in
Gedoopt op 1 april 1774 in Ee
Kind van Durk Durks en Sjoukjen Harmen Idses

Opm.: zij dbel

In het eerste geval is Jacob Johannes degene die op belijdenis is gedoopt, in het tweede geval is dat Sjoukje Harmen Idses.

Bob Koopmans

Doopsgezinde doop

Bericht door Bob Koopmans » maandag 6 feb 2006 10:27 am

Was het een formulier wat de intikkeleteur in moest vullen zodat het voorlopig is, of kind van? of dopeling? Ik weet het nu niet meer.
vrgr. Bob Koopmans Amersfoort.

marcia kooistra

dopen op belijdenis

Bericht door marcia kooistra » zaterdag 18 feb 2006 9:36 am

Beste Johan,

Ik had deze uitleg al gelezen, maar het geeft helaas geen antwoord op mijn vraag.

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Re: dopen op belijdenis

Bericht door walravenkoster » zaterdag 18 feb 2006 10:46 am

marcia kooistra schreef:Moet ik onder "dopen op belijdenis" de volwassenendoop binnen de doopsgezinde gemeente verstaan, of staat "dbel" ook voor de belijdenis van de kinderdoop, zoals gebruikelijk binnen de hervormde kerken. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Iemand binnen de 'gewone' kerk die niet gedoopt was kon belijdenis doen en daarna worden gedoopt. Voor zover ik weet ook nu nog. Het gaat dan dus niet over doopsgezinden.

Walraven

Gesloten