curieuze doop van een Welmoed

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Spuriae.

Bericht door Sible Hettinga » zaterdag 24 feb 2007 11:27 pm

Beste Margreet en achte freon Maikel,

Ik heb alleen deze discussie bij dopen gevolgd en aan de hand daarvan gereageerd.

Het gaat mij te ver om het woord "spuria" als een vergissing te bestempelen om rekensommen kloppend te krijgen, er zal naar mijn mening dan ook meer bewijsmateriaal moeten worden overlegd voor het leveren van wettig en overtuigend bewijs.

Nog even terugkomend op het laten dopen van kinderen in een andere parochie dan de eigen. Bij dopen intikken r.k. Irnsum en Wijtgaard (ik was het verschijnsel daar al eens tegengekomen) en je krijgt een aantal vermeldingen als "vacature" en "pastoor afwezig".

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

dubbele dopen

Bericht door Maikel Galama » woensdag 14 mar 2007 4:38 pm

Hoi allemaal,

Welmoed van Fedde Reins is te Sneek gedoopt, er stond in het doopboek van Roodhuis nog iets bijgeschreven wat dat duidelijk maakte. Sible, wat was dat ook al weer ? Het stond op de kopie die ik jou heb gegeven, op de mijne ontbrak de vermelding. (je ziet, ik gaf het beste weg :) ) Er was dus geen sprake van een dubbele doop.

En dan nog iets, soms denk je dat je spoken ziet.
Toen ik een kopie maakte van de doopinschrijving te Roodhuis van Welmoed dv Fedde Reins en Trijntje Paulus kwam ik in de regel eronder de volgende inschrijving tegen:

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1772
Dopeling: Martha
Gedoopt op 5 november 1772 in Roodhuis
Dochter van Yde Willems en Afke Cornelis
Aanwezig: Antie Wibis


Even later wist ik dat het niet spookte, het was de Yde Willems die we onlangs nog bij de vraag over de Ydema familie tegenkwamen.

Groetjes, Maikel.

Gesloten