Begraafregister Jelsum

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Begraafregister Jelsum

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 7 apr 2007 10:42 am

Hoi allemaal,

onlangs kwam ik in verschilende bijlagen een verwijzing tegen naar het register der begravenen van het dorp Jelsum. In het ene extract werd vermeld dat Jan Jacobs op 06-05-1802 is overleden en op 10-05-1802 werd begraven. In het andere extract wordt een begraafdatum van 25-03-1803 genoemd. En om alles nog mooier te maken, een akte van bekendheid vermeld dat men zich nog ''heel wel herinnert'' dat Jan Jacobs in 1801 is overleden.

De beide extracten vermelden dezelfde bron, het begravingsregister van den dorpe Jelsum.

Mijn vraag is hoe dit mogelijk is, naar mijn bescheiden mening (behoudens een verschrijving of 2 verschillende Jan Jacobsen) zou dit niet mogelijk mogen zijn.
En een hieruit voortvloeiende vraag: de overlijdensindexen mbt Jelsum beginnen bij Tresoar met het jaar 1806, is er op Tresoar nog iets mbt overledenen te vinden uit de periode vóór 1806 ? Is het begraafregister wellicht wel op Tresoar maar nog niet geindexeerd ?

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 7 apr 2007 12:43 pm

Maikel,

Van het goede dorp Jelsum bestaat het register van overledenen 1739-1772 en dat staat op internet.
Van Leeuwarderadeel bestaat het register van overledenen 1806-1811 met daarin de overledenen van Jelsum en ook dat staat op internet.

Ik heb via internet in de inventaris van Tresoar zitten loeren en dat leverde verder geen kerkelijke stukken m.b.t. Jelsum op. Mogelijk dat bij het HCL nog iets aanwezig is of dat ik naar het verkeerde heb zitten zoeken.

Dat men zich in een akte van bekendheid "nog heel wel herinnert" dat iemand in een bepaald jaar is overleden is net zo sterk als de leeftijden bij overlijden in de eerste tientallen jaren van de Burgerlijke Stand. Er moest een jaar/leeftijd worden opgegeven, men wist het niet precies en riep vervolgens iets.

Helaas, verder van mijn kant geen duidelijkheid dus.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Begraafregister Jelsum

Bericht door Maikel Galama » zondag 8 apr 2007 5:52 pm

Hoi Tjerk,

bedankt voor je antwoord, jammer maar het zij zo. Ik laat het even rusten maar het blijft natuurlijk wel in mijn hoofd aanwezig en op het juiste moment zal het naar ik hoop weer tevoorschijn komen.

Het register is er immers -getuige de bronvermelding- wel ooit geweest.

Groetjes, Maikel.

Gesloten