Maatje Andries (1740?-1806) te Rotsterhaule.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Maatje Andries (1740?-1806) te Rotsterhaule.

Bericht door Andries Koornstra »

Beste medeforumleden,

Ik zou heel graag willen weten wie de ouders van Maatje Andries zijn. Haar gegevens. Huwelijk te St.Johannesga c.a. met Jan Pieters van Delfstrahuizen, op 19 mei 1761. Zij wordt dan afkomstig van Joure genoemd, maar dit huwelijk is daar niet geproclameerd. Verder ook geen sporen te Joure. Het echtpaar laat zes kinderen dopen, die alle volwassen zijn geworden en ze zijn ook alle zes getrouwd, bovendien noemen ze zich eendrachtig de Jong na 1811.
1. IJnskje Jans de Jong ((1762-1825) tr. 1789 Karel Bernardus Spandouw, schipper op Langweer.
2. Pieter Jans de Jong (1766-1839) tr. 1789 Siebrigje Jans Hornstra (ook Tente genoemd).
3. Andries Jans de Jong (1770-1854) tr. I 1798 Taapke Rinses de Ruiter, tr. II 1824 Frerikje Gerrits Kelderhuis
4. Wibigje Jans de Jong (1774-1827) tr. 1798 Koop Wygers Doeve
5. Gerben Jans de Jong (1778-1823) tr. 1802 Tryntje Bartelds Postma
6. Anne Jans de Jong (1784-1862) tr. 1815 Harmke Jans de Groot (ook Mulder genoemd).
Bij haar overleden in 1806 wordt Maatje Andries leeftijd op 72 jaar gesteld, wat een geboortejaar van rond 1734 zou geven. Waarschijnlijk was ze iets jonger, want in 1784, als het laatste kind wordt geboren zou ze dan al 50 jaar zijn geweest. Laten we haar geboortejaar maar rond 1740 schatten (of iets eerder).

Bij het tweede huwelijk van de zoon Andries in 1824 wordt een acte van bekendheid van het overlijden van zijn grootouders opgemaakt. Van vader Jan Pieters kant zijn dat Pieter Jans en IJnskje Annes en van moeder Maatje Andries kant Andries Hendriks en Wybigje Gerbens, alle vier voor vele jaren overleden te Rotsterhaule. De namen zijn logisch - de zes namen van de kleinkinderen komen alle terug. Toch denk ik dat het niet helemaal klopt. De ouders van Jan Pieters zijn namelijk bekend: Pieter Jans en IJnskje Gerbens. Hoe het verder met de namen van de ouders van Maatje Andries zit blijft dan gissen, maar misschien hebben ze wel Andries Hendriks en Wybigje Annes geheten. De DTB van St.Johannesga geven geen oplossing. Er is wel een Andries Hendriks, maar die doet pas in 1753 belijdenis. Hij laat, met Tryntje Durks als vrouw wel een Martje dopen, maar dat gebeurt pas in 1756, véél te laat dus. Interessant is Andries Annes te Rohel (met name vanwege zijn patroniem Annes), bij het begin van de DTB in 1744 al lidmaat, maar hij trouwt (in 1734 weliswaar al) met een Nieske Idses, die niet in het namenplaatje past.
Ik loop dus helemaal vast met dit vraagstuk, kan iemand met helpen ?

Groeten, Andries.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Ze krijgen maar 2 dochters, Andries, dus als ze eerst een grootmoeder of overleden zusje vernoemen, en daarom niet aan de moeder toekomen ..
dan zegt geen Nieske niet zoveel.

Andries Annes (trouwde 1732) doopt maar 1 kind,
Haskerland, dopen, doopjaar 1733
Dopeling: Idtzen
Gedoopt op 16 augustus 1733 in Haskerhorne
Kind van Andries Annes en Nieske Idses
maar staat wel in 1749 met 2.
Andries Annes, Schoterland
Plaats: Rohel
Omschrijving: huisman
Gezin volw: 3 en kind: 2
Aanslag: 39-8-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Schoterland, fol. 23v
Daarnaast.. Wibigje wordt gestand tot Wiepkje, dat haalde in de doopboeken nog maar weinig uit, maar in de trouwboeken was deze:
Haskerland, huwelijken 1727
Vermelding: Derde proclamatie op 25 mei 1727 in Joure
Man : Reynke Cornieles afkomstig van Joure
Vrouw : Wypkien Annes afkomstig van Joure
Opmerking : getrouwd te Joure
Ze krijgen maar 1 kind:
Haskerland, dopen, doopjaar 1728
Dopeling: Ynske
Gedoopt op 11 april 1728 in Joure/Westermeer/Snikzwaag
Dochter van Rynke Cornieles en Wypkien Annes
It soe kinne dus, dat ze een zusje van Andries was - dat hij haar hervernoemd heeft, - dat Maatje familie in Joure heeft, en dat er al met al daarom eerst een Wybigje vernoemd wordt.

Misschien moet je even wat andere Andries-kinderen bekijken die vanuit Rohel eo trouwen, of ze Nieske wel vernoemen, (of er dus behalve de gedoopte mogelijk nog anderen geweest zijn - je weet niet wie de 1749 kinderen zijn). 0f dat die toch bij een andere Andries horen.

groet margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Ha Margreet,

Interessant, Andries Annes kan weer van stal worden gehaald op deze manier. Overigens zou dat wel betekenen dat die acte van bekendheid uit 1824 zo goed als niets zegt ! Ze zouden gewoon de zes kindernamen hebben gebruikt om de grootouders te componeren.
Ik heb een aardige "bio" van deze Andries. Andries Annes en Nieske Idses zijn dus lidmaat te Rohel in 1744, zoals eerder vermeld. Hij overleden op 14 feb 1766 en 20 feb begraven te Rotstergaast. Zij overleden 7 aug 1764 en 14 aug begraven te Haskerhorne (alles volgens lidmatenboek). In de speciekohieren van Schoterland komt Andries Annes voor op Rohel nr.3. In 1754 komt daar een zoon inwonen, en in 1766 neemt de inwonende dochter Sytske Andries de huishouding over. In 1768 gaat ze naar Eesterga wegens een huwelijk met Hylke Tjebbes. Pier Jelles weduwe van Haskerhorne is opvolgster, een bekende ? - ik weet het niet. De zoon Jelle Piers vanaf 1773, zijn moeder gaat in 1774 naar Joure.
Een bewezen kind is dus Sytske Andries. De DTB's vermelden het huwelijk: x Lemmer c.a. 3 jan 1768. Eén kind: geb/ged Eesterga 8/9 okt 1768 met de naam Lubbe.
Dat Andries Rotstergaast-based is blijkt uit het feit dat hij op 25 okt 1760 curator wordt over Martjen en Roelof Roelofs, kinderen van Roelof Roelofs, huisman op de Gaast, bij wijlen Ytien Jans. Deze Roelof Roelofs komt van Kuinre in 1760, als hij met Ytien Jans van Rotstergaast trouwt.
Tot zover de feiten die ik heb, nu ga ik toch maar verder puzzelen met dit spoor. Ik moest even over het feit dat de acte van bekendheid helemaal aan de kant kan, heen stappen.

Groet Andries
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 876
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Bericht door catharina »

Andries,
Mijn aandacht werd getrokken door de naam Spandauw.
want daar heb ik ook een serie van in mijn bestand.

1. IJnskje Jans de Jong ((1762-1825) tr. 1789 Karel Bernardus Spandouw, schipper op Langweer.

Karel Spandouw is overleden in 1826 en is dan gehuwd,
Overlijdensakte Doniawerstal, 1826
Aangiftedatum 1 november 1826, blad nr. 83 (suppl. nr. 3-15)
Karel Bernardus Spandouw, overleden 31 oktober 1826
Oud 60 jaar, gehuwd
Kun je de overlijdensdatum van Ynskje geven, want die kan ik niet vinden!
Ynske krijgt een dochter Margje.
groet Carla
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Carla,

staat gewoon op de website hoor:
Overlijdensakte Doniawerstal, 1827
Aangiftedatum 27 september 1827, blad nr. 31
Ynske Jans, overleden 25 september 1827
Oud 65 jaar, weduwe
Ze hebben de familienaam alleen niet gebruikt

Groeten Andries
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Andries en allen,

die Andries bleef mij maar dwarszitten, (de Annes lijkt eigenlijk toch wel errrug bezet ) dus ik zoek nog even door.
Ik vond toen eigenlijk per ongeluk wel dit:
Haskerland, huwelijken 1761
Vermelding: Derde proclamatie op 3 mei 1761 in Joure
Man : Jein Pyters afkomstig van Delft
Vrouw : Margien Andries afkomstig van Joure

Gestandaardiseerde namen: ..... PIETERS en MARGARETA ANDRIES
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Bron:Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Joure Westermeer Snikzwaag 1744-1811
Inventarisnr.: 361
ook een beetje omdat de kinders toch weer naar Joure gaan.

Ik hoopte dat de trouwplaatsen van de de Jongen mogelijk nog iets onthulden, aber nein.
Er zijn verder 2 die een Annigje krijgen als de moeders aan de beurt geweest zijn, maar ik kan nog niet helemaal uitsluiten dat dat een vernoeming van partners kant is.
Naja, die Joure heb je dan maar weer.

Erg verwarrend trouwens - Martje Margje.


En hoort dit hier of elders? Hoezo is Ynske Gerbens "heiress" - en wie zijn haar ouders?

dag margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo Margreet en anderen,

Bedankt voor de huwelijksinschrijving. Het lijkt er haast op dat de afkorting "De" vervangen is door Delft, maar dat het Delfstrahuizen had moeten zijn. Dit is het tweede geval al dit weekend.
Op Margje/Margareta vind ik haar evenwel -helaas- ook niet.

Ynskje Gerbens is dochter van Gerben Johannes en Annigjen Poppes, die een heel rijtje stemmen in Delfstrahuizen bezitten. Vandaar "heiress" Ze komen in de Uilkje Wybes vraag ook aan de orde.

Groetjes, Andries.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

(ik was hier ook nog mee bezig).
toch, ik kreeg al zo'n vermoeden.
maar kan Anne dan niet van dat Annigje komen?
dan heb je ook je handen vrij voor elke Andries.

Bovendien is deze er, mogelijk kind 2 in 1749:
Schoterland, huwelijken 1770
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 november 1770
Man : Jan Jansen afkomstig van Rotsterhaule
Vrouw : Annigjen Pieters afkomstig van Rotsterhaule

Schoterland, dopen, geboortejaar 1771, doopjaar 1771
Dopeling: Jan
Geboren op 3 september 1771 in Sintjohannesga
Gedoopt op 8 september 1771 in Sintjohannesga en Delfstrahuizen
Kind van Jan Jansen Vos en Annigjen Pieters

Schoterland, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1774
Dopeling: Pieter
Geboren op 8 maart 1774 in Sintjohannesga
Gedoopt op 13 maart 1774 in Sintjohannesga en Delfstrahuizen
Kind van Jan Jans Vos en Annigjen Pieters
Hij lijkt te hertrouwen, met Aaltje Lammerts 1778 - dan in Rottum.

Schoterland, huwelijken 1778
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 maart 1778 in Oudeschoot
Man : Jan Jansen Vos afkomstig van Rottum
Vrouw : Aaltje Lammerts afkomstig van Rottum

Van Pieter niets te vinden, en er komen nieuwe Jannen in 1778 en 1796.

mvg margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hoi,

dat is wel een interessante gedachtengang. We mogen aannemen dat ze "te jong" is overleden. En Anne is van 1784, dus na haar overlijden. En er zijn inderdaad twee kinderen uit het Pieter-Ynskje huwelijk, dus het kan alleszins.
Het beperkt wel weer de aanknopingspunten voor het duiden van Maatje, die ook nog Margje kan heten, om het nog wat moeilijker te maken.

gr. Andries
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Andries Annes en Nieske Idzes

Bericht door van der Honing »

Passen deze personen misschien in jullie verhaal?

Schoterland, huwelijken 1660
Vermelding: Derde proclamatie op 15 februari 1660
Man : Anne Fetses
Vrouw : Nieske Andris


Uit andere bronnen meen ik mij te herinneren dat Anne Fetses (Fetties) in St. Johannesga of Delfstrahuizen woonde.

Groet,

Yntze
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Bedankt Yntze,

ik denk dat ze de grootouders van Nieske Idses zijn. Ik houd ze in gedachten. Anne Fetses is inderdaad een bekende Delfstrahuizer.

Groeten, Andries.
rumosa
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 22 nov 2008 11:42 am
Locatie: scharsterbrug

voor andries

Bericht door rumosa »

Hoi Andries

Pieter Jans de Jong en siebrigje jans zijn ook mijn voorouders. Van wie stam jij af?
Ik ben weer een afstammeling van hun zoon jan pieters de jong en jentje jans poorte.

Groetjes, jantsje
Ik onderzoek de namen pasma, kelderhuis, de jong, meijer
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Dag Jantsje,

ik stam af van Jan Steffens ten Wolde x Annigjen Pieters de Jong.

groeten, Andries.
Jelle de Jong
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 aug 2008 9:08 pm

Bericht door Jelle de Jong »

Dag Andries,
Ik heb wel een Andries Hendriks te Rotsterhaule, die in 1698 gebruiker is van de stemmen 11 en 12. De naam van zijn vrouw is niet bekend. Als ouders heb ik Hendrik Andries en Martjen Jans. Van Andries is een kind bekend, namelijk Hendrik Andries, gehuwd met Martjen Durks. Het zijn voorouders van mij. Ik heb gezocht naar de ouders van Martjen Andries. Je zou zeggen dat zij hier ook uit moet komen, gezien de namen en haar herkomst, maar de leeftijden kloppen niet. Andries Hendriks, die dus in 1698 al boer was, zal rond 1660 zijn geboren. Zijn zoon Hendrik leefde van ca. 1690-1746.

De naam Wybigje komt niet veel voor, dat kan houvast geven. In mijn bestand heb ik behalve de dochter van Martjen Andries, 2x een Wybigje, namelijk Wybigje Luitjens, gedoopt in 1762 te Oudeschoot als dochter van Luitjen Geerts en Joukjen Wybes, en Wybigje Sammes, ook in 1762 gedoopt te Oudeschoot als dochter van Samme Jacobs en Geertje Wybes. Beiden zijn nichten en waarschijnlijk genoemd naar hun grootvader Wybe Jelles te Katlijk.

Het Rechterlijk Archief en de Speciekohieren kunnen wellicht uitkomst bieden, maar niet makkelijk.
Met vriendelijke groet, Jelle.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Merci Jelle,

ik denk dat de door jou genoemde lieden in het begin al eens aan de orde zijn geweest: Andries Hendriks x Tryntje Durks. Hij zal een zoon van Hendrik en kleinzoon van Andries zijn geweest. Geeft een chronologie-probleem.
Het is inderdaad geen eenvoudige zaak.

groeten, Andries.
Plaats reactie