Ynze Durks Stelma - Oudehaske

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Ynze Durks Stelma - Oudehaske

Bericht door speurneus »

Ik ben op zoek naar de doopgegevens etc. van Ynze Durks (Stelma), die in 1800 trouwde met Beertje Hendriks (Nijmeijer):
DTBL regio 7: zuidoost Friesland, Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske-Haskerhorne, 1800, DTB nr: 356, 1697-1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 maart 1800, Haskerhorne - Oudehaske
Man: Inze Durks, Oudehaske
Vrouw: Beertje Hendriks, Rottum
Gestandaardiseerde namen: DIRKS en BEERTJE HENDRIKS
Volgens de overlijdensakte is Ynze op 15 oktober 1768 geboren in "Kniepe bij 's Heereveen". In Tresoar heb ik gevonden:
Opsterland, doopjaar 1768
Langezwaag, Kortezwaag en Luxwoude, Doop Herv. gem.
1723-1811
DTB: 562
Dopeling: Yntze
Gedoopt op 22 december 1768 in Langezwaag
Zoon van Dirk Andries en Lutske Wybes
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: IENSE
Vader : DIRK ANDRIES
Moeder : LUTSKE WIEBES
Wijzigingsdatum: 15-11-2005
Maar ik denk dat dit niet Ynze Durks Stelma is, want een broer van deze Yntze gaat in 1811 Van der Schaaf heten:
Schaaf, Wybe Durks van der, Knipe
k. Lutske 3 3/4, Martsen 1
Mairie Knijpe, fol. 112
Ynze Durks Stelma komt overigens zelf niet in de familienamen 1811 voor. Zijn vrouw wel, maar dan in haar ouderlijk gezin, met de toevoeging Oudehaske als woonplaats.

Is er iemand die toevallig meer weet over Ynze Durks Stelma?
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Heb je de bijlagen van onderstaand huwelijk al bekeken?
Leefde vader Ynse nog?

Huwelijksakte AEngwirden, 1830
Man: Dirk Ynzes Stelma, oud 25 jaar, geboren te
Oudehaske, gemeente Haskerland
Ouders: Ynze (Enne bij de doop van zoon Hendrik) Dirks Stelma en Beertje Hendriks Nijmeyer
Vrouw: Annechien Roelofs Petter, oud 24 jaar, geboren te
Kolderveen, provincie Drenthe
Ouders: Roelof Harms Petter en Marrechien Jans Dam
Datum: 26 april 1830, akte nr. 11

De naamsaanneming zegt niets: Ik heb broers de zich vanaf 1811 de Groot en Gerbrandy gingen noemen, bij mijn voorouders: Koopmans en Rollema.

Everardus Rollema
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

beste Everardus,

hartelijk dank voor je antwoord. Ik moet bekennen dat ik, vanwege de afstanden, alleen nog digitaal gezocht heb. Als ik een wat langere lijst van opzoekwerk verzameld heb, zal ik het archief een keer bezoeken. Maar vader Ynze leefde in 1830 nog. Dan is de kans dat de bijlagen wat opleveren minder groot, toch?
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

bijlagen ook na 1830 interessant!

Bericht door Everardus Rollema »

Internet Speurneus,

Als vader Ynze op de huw.datum van zijn zoon nog leefde is de kans klein dat de bijlagen iets zullen opleveren. nietemin nuttig om ze te bekijken, bij het CBG Den Haag kan je ze ook raadplegen.
Heb je de huw. akte ingezien en waar woonde vader ten tijde van het huwelijk van zijn zoon?
Wanneer is vader Ynze overleden?
Everardus
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

beste Everardus,

vader Ynze is in 1836 overleden; de overlijdensakte heeft alleen de eerder genoemde geboortedatum en -plaats opgeleverd. Ik ben er nog niet achter waar hij woonde in 1830.

Veel dank voor de tips over de huwelijksakte en -bijlagen; ik zal deze eens gaan uitpluizen.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Welke datum precies en in welke plaatsis is Ynze/Ynse Durks Stelma overleden
Ik krijg hem in het jaar 1836 bij Tresoar en genlias niet op mijn scherm.
Everardus
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Internet speurneus
Toch maar het huwelijk uit 1830 opgezocht bij het Centraal Bureau voor Genealogie.
Uit de akte blijkt dat de ouders van de bruidegom in Haarlem woonden.
IJnze Durks Stelma, beroep koopman en Geertje Hendriks Nijmeijer echtelieden te Haarlem.
Is vader te Haarlem overleden in 1836???
Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vorige vraag!!!
Everardus Rollema
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

sorry Everardus voor mijn late reactie.

De hele familie is op gegeven moment naar Haarlem verhuisd. Ik wist dat deze verhuizing voor 1833 had plaatsgevonden. Dankzij jouw uitzoekwerk (mijn hartelijk dank daarvoor!) weet ik nu dat deze datum, in ieder geval voor wat betreft Ynze en Beertje, kan worden vervroegd naar 1830. Ynze is op 20 februari 1836 in Haarlem overleden.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Wat voor gegevens staan er in de overl. akte uit Haarlem van 1836.
Leeftijd, geboorteplaats, ouders???

Gr.
Everardus
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

in de overlijdensakte stonden de gegevens die ik in mijn eerste berichtje vermeldde, geboortedatum en -plaats. Mijn hoop is dat er iemand is die een broer of zus van Ynze in zijn stamboom heeft en het bewijs heeft dat de in dat berichtje genoemde Yntze "mijn" Ynze is.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Dus deze ouders stonden in de overl. akte van Ynze uit 1836

Vader : DIRK ANDRIES
Moeder : LUTSKE WIEBES

Een vraagje. Waarom heb je de gegevens uit de overl. akte van Haarlem niet gelijk gekopieerd, dat zou een hoop tijd hebben gescheeld!
Met geen enkel woord heb je in het begin hierover geschreven.
Alleen de (vermoedelijke) geboortedatum en plaats.
Let wel: overlijdens akten zijn qua geboortedatum of geboorteplaats nooit een betrouwbare bron, zeker niet als iemans ver van zijn geboorteplaats is gestorven.
Is er wellicht nog een bevolkingstelling geweest in Haarlem gedurende de periode rond 1830 tot 1836, je weet maar nooit.

Verder zou je de speciekohieren (indien aanwezig) van Oudehaske (Haskerland) uit 1800 kunnen bekijken en dan terugwerken en even zo de speciekohieren van Yntze Andries uit 1768 Langezwaag Opsterland en dan naar 1769 enz.
In de kohieren staat vaak wanneer zij een plaats(boerderij) verlaten waarna toe of waar vandaan gekomen!

Verder heb ik je verteld, dat het vele malen is voorgekomen in Friesland, dat broers en zusters verschillende familienamen in 1811 aan hebben genomen.

Everardus
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

Beste Everardus,

Veel dank voor de tips. Wanneer ik in de gelegenheid ben om het archief te bezoeken, weet ik wat me te doen staat!

Wat betreft de inhoud van de overlijdensakte begrijp je me overigens verkeerd. Daarin staan alleen de (inderdaad vermoedelijke) geboortedatum en -plaats; geen namen van ouders. Die namen zijn ontleend aan een doopakte in de digitale database van Tresoar, maar waarvan ik niet weet of het "mijn" Ynze is.

Mogelijk zijn het zijn ouders: de in Tresoar gevonden Yntze is weliswaar niet geboren in Knype, maar in Langezwaag. Een aantal andere kinderen van Dirk Andries en Lutske Wiebes is echter wel in Beneden-Knype geboren.

Maar bewijs heb ik niet. Ik kan bijvoorbeeld van Ynze en Beertje slechts drie kinderen in Tresoar en Genlias vinden. De enige dochter is echter naar de moeder van Beertje genoemd. Jouw tip om kohieren te raadplegen zal ik zeker gaan uitvoeren, want wie weet hebben ze elders gewoond en daar ook meer kinderen gekregen.

Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Beste Speurneus,

Het is me nu duidelijk.
Heel veel succes met je verdere speurtocht.

Met vr. gr.
Everardus Rollema
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Dirk Andries en Lutske Wybes

Bericht door speurneus »

In mijn poging de ouders van Ynze Durks Stelma te vinden heb ik het gezin van Dirk Andries en Lutske Wybes (de enigen die blijkens Tresoar in aanmerking zouden kunnen komen) proberen in kaart te brengen.

Dirk Andries trouwde met Lutske Wybes. De trouwgegevens kan ik niet in Tresoar vinden. Lutske is mogelijk een dochter van Wybe Ydes en Antje Watses. Zo ja, dan is zij gedoopt op donderdag 13 december 1736 in Oudehorne.

Kinderen van Dirk Andries en Lutske Wybes:

1 Yntze Dirks. Hij is gedoopt op donderdag 22 december 1768 in Langezwaag. Hij is mogelijk Ynze Durks Stelma!

2 Antje Dirks. Zij is gedoopt op donderdag 22 december 1768 in Langezwaag. Antje Dirks is overleden vóór 1780, ten hoogste 12 jaar oud.

3 Jancke Dirks. Zij is gedoopt op donderdag 31 januari 1771 in Langezwaag.

4 Wybe Durks van der Schaaf. Hij is gedoopt op vrijdag 27 augustus 1773 in Langezwaag. Wybe Durks is overleden op zaterdag 14 augustus 1852 in Schoterland, 78 jaar oud. Wybe Durks trouwde op zondag 12 mei 1805 in De Knipe, Het Meer met Janke Annes Anninga.

5 Andries Durks Seinstra, geboren op zondag 6 oktober 1776 in Beneden Knype. Hij is gedoopt op zondag 3 november 1776 in De Knipe, Het Meer. Andries Durks is overleden op zaterdag 17 april 1858 in Schoterland, 81 jaar oud. Andries Durks trouwde, 27 jaar oud, op zondag 13 mei 1804 in Langezwaag, met Geeske Steffens Woudsma, 25 jaar oud. Geeske Steffens is geboren op woensdag 24 juni 1778 in Kortezwaag. Zij is gedoopt op zondag 19 juli 1778 in Langezwaag. Geeske Steffens is overleden op vrijdag 22 oktober 1852 in Schoterland, 74 jaar oud.

6 Antje Durks, geboren op dinsdag 25 januari 1780 in Beneden Knype. Zij is gedoopt op zondag 19 maart 1780 in De Knipe, Het Meer.
speurneus
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 7:11 pm

Bericht door speurneus »

Het blijft aan mij knagen dat het in die tijd wel heel vreemd was om je eerste zoon niet naar een van de vaders te noemen. Waarom heet Yntze geen Andries of Wybe? Of zou het gezin van elders komen en al meer (jong overleden, want de namen komen later weer terug) kinderen hebben? Als Lutske is wie ik denk die ze is (nl. dochter van Wybe Ydes en Antje Watses) dan is het wel een Fries gezin. Maar in Tresoar kan ik niet meer vinden dan ik hiervoor heb beschreven.
Is er misschien iemand die meer over dit gezin weet?
Plaats reactie