Pieter Jochems Boonstra geboren 07-03-1837 Leeuwarden

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
visser
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 8 apr 2011 3:57 pm

Pieter Jochems Boonstra geboren 07-03-1837 Leeuwarden

Bericht door visser »

Ik heb alleen een geboortedatum en dat hij in het bevolkingsregister 1859-1876 vermeld staat als schippersknecht
ambthalve afgevoerd
Wie kan mij helpen aan overlijdensdatum en eventueel huwelijksdatum e.d.
Laatst gewijzigd door visser op vrijdag 4 nov 2011 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Henriette
Berichten: 22
Lid geworden op: dinsdag 13 jan 2009 5:08 pm

Re: Pieter Jochems Boonstra geboren 07-03-1837 Leeuwarden

Bericht door Henriette »

Dag heer, mevr. Visser,

Helaas heeft u niet vermeld wat u precies wilt weten, noch wat er bij u bekend is. Echt verder helpen kan ik helaas nog niet maar ik ben in mijn onderzoek naar de fam. Meijer gezocht naar Femke Boonstra (met dezelfde ouders) en misschien heeft u daar wat aan.
Geboorteakte Leeuwarden, 1846
Aangiftedatum 3 juni 1846, akte nr. 347
Femke Boonstra, geboren 3 juni 1846
Dochter van Jochem Gaukes Boonstra en Murkje Pieters Veenstra
Huwelijksakte Leeuwarden, 1875
Man : Hendrik Meyer
Vrouw : Femke Boonstra
Datum : 10 november 1875, akte nr. 208
vervolgens heb ik de huwelijks bijlagen van dit huwelijk gelezen bij Tresoar daarin stond: : Hendrik Meyer 24 jaar beroep schipper, Femke Boonstra 29 jaar zonder beroep. Jochum Gaukes Boonstra van beroep schipper, moeder overleden 21 januari 1857. Komen wonen bij Boonstra aan boord.

De (oudere broer) Pieter is dus waarschijnlijk niet aan boord / heeft het schip niet overgenomen

Femke Boonstra en haar echtgenoot Hendrik Meijer zijn overleden in Rotterdam
Overledene Femke Boonstra , leeftijd 78 jaar
Vader Jochem Gaukus Boonstra
Moeder Markje Pieters Veenstra
Weduwnaar/weduwe Hendrik Meijer

Plaats Rotterdam
Datum overlijden 30-10-1924

Opmerkingen akte nr .4180

Geboorteplaats Leeuwarden
Bron Rotterdam 1924 f010v
In Rotterdam hebben ze de naam van moeder Murkje veranderd in Markje (ik heb daar een opmerkingformulier voor ingevuld maar het is niet aangepast)

Nu dus n.a.v. uw vraag maar in Rotterdam verder gezocht. Pieter niet gevonden maar wel overlijden van vader Jochum Gaukes Boonstra
Overledene Jochem Boonstra , leeftijd 83 jaar
Vader Gauke Boonstra
Moeder Timke Scheepstra
Weduwnaar/weduwe Martje Taconis

Plaats Rotterdam
Datum overlijden 21-01-1892

Opmerkingen akte nr. 462; eerder weduwnaar van Murkje Veenstra

Geboorteplaats Echten
Bron Rotterdam 1892 b078v
Hendrik Meijer (Meyer) en Femke Boonstra zijn in 1888 van Leeuwarden naar Sneek vertrokken (Bron: bevolkingsregister Leeuwarden) en daarna naar Zaandam (jaartal niet bekend). Zaandam heeft niet alle gegevens online (en ook in Genlias kom ik hem niet tegen). Wellicht is Pieter met zus Femke naar Zaandam gegaan. Maar nogmaals ik weet niet wat u al weet.

Groeten,
Henriette
Henriette
Berichten: 22
Lid geworden op: dinsdag 13 jan 2009 5:08 pm

Re: Pieter Jochems Boonstra geboren 07-03-1837 Leeuwarden

Bericht door Henriette »

Kon het niet laten nog even verder te kijken (omdat dit gezin zijdelings ook mijn interesse heeft). Na 2e huwelijk vader Jochum in 1859 met Martje Taconis staat Pieter vermeld in Bevolkingsregister Leeuwarden:

http://hcl-genealogie.pictura-dp.nl/ind ... _id=808914

hij is doorgestreept met vermelding: afn. als Schipperskn (ik vermoed als schippersknecht maar weet dat niet zeker) ambtshalve afgevoerd, broer Gauke wordt ook ambtshalve afgevoerd Buitenlands Zeevarende

Succes ermee.
Plaats reactie