Burgerboek Sneek

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tjalhuizum
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 19 mei 2013 11:36 am
Locatie: Wijnjewoude

Burgerboek Sneek

Bericht door tjalhuizum »

Ik ben nu bezig om de personen die vanuit Tjalhuizum verhuist zijn naar plaatsen waar ze in de Burgerboeken met eed aflegging werden ingeschreven.

Vragen:
1. Welke eed moesten ze afleggen (is deze ook ergens beschreven) en in tegenwoordigheid van wie
2. Zijn er gegevens van personen elders te vinden, die niet op de website van Tresoar worden vermeld
b.v.
Burgerboek Sneek 1640
Legt de eed af: Pieter Graeolts
Datum: 14 augustus 1640
Afkomstig van Tjalhuizum
Gestandaardiseerde naam: PIETER of PIETJE GREULTS
3. Was de eed standaard of verschilde dit per plaats. Zo zijn er personen vanuit Tjalhuizum vertrokken naar Sneek, Bolsward, IJlst en Franeker

Groeten
Fokko Kloostra
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Burgerboek Sneek

Bericht door Andries Koornstra »

De burgerboeken verschillen van plaats tot plaats wel behoorlijk. Je zou eens de originele copieën op Tresoar moeten bekijken. Ik heb wel het idee dat in sommige de teksten van de eed/belofte zijn opgenomen. Ik weet niet meer van welke steden, het is ruim 20 jaar geleden dat ik in de bewerking aktief was.

Over die Pieter Greelts zou je in het rechterlijk archief van Sneek of Wymbritseradeel mogelijk iets kunnen vinden.
Of hij dit ook is:
Burgerboek Franeker 1646
Vermeld: Pyter Graeolts, snijder
Datum: 27 juni 1646
Geboren te Jelsum
weet je niet, geboortig van Jelsum, maar misschien ging hij van daar eerst naar Tjalhuizum (of all places), toen naar Sneek, en van daar naar Franeker. Het is een hele speurtocht dat uit vinden, zonder "succesgarantie".

groet, Andries.
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Burgerboek Sneek

Bericht door anne »

Burgereed zoals die in Leeuwarden werd afgelegd;
De burgereed, circa 1540 en 1803

Burgereed, circa 1540

Loven ende sweeren bij Gode almachtich ende alle zijn heijligen den grootmogensten dorluchtigsten, onvorwinlicsten fursten princen ende heeren, Heeren Chaerles Roemsche Keijserlijcke maiestaet etc. ende Heere van Vrieslanden onsen off mijnen aldergenedichsten heeren zijnre keyserlijcke maiestaets stadthalder ende hoege raeden ende alle zijnre keijserlijcke maiestaets ondersaeten ende besunder borgermeesteren schepenen recht ende raedt der stadt Leeuwarden ende de hiele stadt voorss. holt ende trouw toe wesen myt lijff ende guedt nae mijn hoeghste vermoegen die eere ende hoocheijt der keijserlijcke maiestaet zijn maiestaets stadthalder ende hoogen raedt ende gansse stadt Leeuwarden op toe holden ende daer voer te weesen nae mijn vermoegen. Alle quaedt toe vermijden ende te schuwen ende in geene tractaet handel ofte gaercompste toe coemen daermen tegen keyserlijcke maiestaet, zijn maiestaets stadhalder ofte raeden ende tegens borgemeesteren, recht ende raedt ende gansse stadt Leeuwarden mochten handelen ofte tracteren bij daege noch bij nachte, int heymelijck oft openbaer. Ende sulcx int minder middel ofte meerder yeets vername ofte verhoerde sonder eenyge voertoenen borgemeister recht ende raedt te kennen te geven op dat alle quade handel te nyete mach gebracht werden, soe waerlicken helpet ons off mij God ende zijn helligen.

Burgereed, 1803

Ik belove en swere, na mijn hoogste vermogen:

de Stadt Leeuwarden en Burgemeesteren, Schepenen en Raeden van deselve in alles getrou en gehoorsaam te sijn;
bij en voor deselve op te setten lijff en goed, de eere en reverentie Godes;
den voorsschreven Steede, midtsgaders Burgemeesteren, Schepenen en Raeden van dien, voor te staan 't meeste nut, welvaeren en profijt van deselve;
sampt der Burgeren en inwoonderen van dien nae mijne beste vermogen met alle reedenen en billikheid te soecken en mij in goede gehoorsaemheid, vreede en eendragt bij en onder mijne meede Burgeren te houden en dragen;
alle twist, tweedracht, muiterije en heimlijcke aanslagen, die tegens den Eere en reverentie Godts, der Gereformeerde Christelijke religie, mitsgaders de Stad en ganse Burgerie, sampt Burgemeesteren, Schepenen ende Raeden voorsschreven, mogten gedagt ofte aangesteldt worden, 't selve tot mijne kennisse gekomen sijnde, belove ick terstond wel en getrouwelijck aen de gemelte Burgemeesteren, Schepenen en Raeden 't openbaeren.
So waerlijck moet mij helpen Godt Almachtigh.
Vriendelijke groet
Anne
tjalhuizum
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 19 mei 2013 11:36 am
Locatie: Wijnjewoude

Re: Burgerboek Sneek

Bericht door tjalhuizum »

Dank allen voor de reacties. Ik zal bij mijn volgende bezoek aan Tresoar de stukken raadplegen.
groeten Fokko Kloostra
Plaats reactie