USA Washington : Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

USA Washington : Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Wie kan mij helpen aan de overlijdensdata van Andries Jans Rondema en Antje Jans Brouwer ?

Het volgende is mij bekend:

Andries werd op 12-11-1825 te Sneek geboren als zoon van Jan Andries Rondema en Elisabeth Willems Roorda, Andries was timmerman. Antje Jans Brouwer werd op 20-08-1830 geboren te Tjerkgaast als dochter van Jan Durks Brouwer en Wijntje Wybes Hettinga. Ze trouwden op 03-10-1854 te Doniawerstal en kregen kinderen te Sint Nicolaasga, Haskerland, Veenoord, Wachtum en Erica, de laatste plaatsen liggen in Drenthe. De namen van de kinderen zijn: Jan Theodorus, Theodorus Jan, Willem, Elizabeth, Theodorus, Winanda en Wijnand, geboren in 1869 te Erica(vondeling, snapt iemand dat ?). Het betreft een RK familie.

In 1905 woont Antje Jans Brouwer als weduwe in de USA (Washington), tot nu toe heb ik het overlijden van Andries of Antje niet kunnen vinden, het lijkt er op dat ze in de USA overleden zijn, Andries tussen 1869 en 1905, Antje na 1905.
Wie weet de overlijdensdata van dit echtpaar of is goed in het zoeken in de USA ? Eventuele aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.

Bij voorbaat mijn dank,

groetjes, Maikel Galama.
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Maikel,
te Erica(vondeling, snapt iemand dat ?).
Typfout. Meeste aktes van Drenthe hebben dat vakje N ingevuld. Vraag daar maar even.

M.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

USA Washington : Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

ik heb je advies deze keer opgevolgd !

N bij een geboorte betekend : kind is géén vondeling.

J bij een geboorte, je raadt het al, betekend dat het kind een vondeling is.

Naar mijn bescheiden mening is de N vermelding totaal overbodig !

Groetjes, Maikel.
margreet

Bericht door margreet »

Maikel,

Ik weet niet hoe dat formulier werkt. Ze hadden blijkbaar veel vondelingen aldaar om er een te maken met de mogelijkheid ja.
Misschien hoest ie wel automatisch nee uit als ze het vakje leeg laten.

Joh, is formulierengepriegel. Klaag je ook bij ongehuwde moeders dat vak vader wel helemaal wegkan?

M.
margreet

Bericht door margreet »

Breek hier je hoofd maar even over.

<< Rondema>> , Annie Dunnigan, b. 1870, d. 1944, Catholic Sec
<< Rondema>> , Annie M., b. Aug 20, 1829, d. 1908 Feb 23, Catholic Sec
<< Rondema>> , Frank Joseph, b. 1911, d. 1983, m/Oct 29, 1947, Catholic Sec
<< Rondema>> , Iona Ruth, b. Apr 6, 1914, d. 1996 Oct 23, Catholic Sec

http://www.interment.net/
(gezocht op Washington cemeteries)

Rondema Naamsaanneming Friesland geeft slechts 2 familieleden van de jouwe - (van oorspronkelijk Warga of Wirdum - ik heb ze nog 1 of 2 generaties terug, zijn tante trouwt met 1 van die van mij, de wereld blijft klein. Roorda gaat terug op familie van Tjerne Fongers, maar zulke aanvulling vroeg je denk ik niet.)

Genlias geeft enkel nazaten van deze Rondema's dan weer in geheel Nederland.
Dus die amerikanen horen er ook bij, zou je denken, zeker rk - ik weet niet bij wie. Op geb.datums zijn ze niet te vinden.

---------
Bij Ancestry moet je eerst lid worden voor 2 week gratis trial, of resultaten kopen.

M.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

USA Washington : Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

betaalsites laat ik vooralsnog links liggen, dank je wel zeggen voor jouw altijd maar weer meedenken en meehelpen, dat doe ik wel ! Thanks.

Mijn hoofd breken, nee, dat moet maar niet, hoeft ook niet !
De genoemde Annie M. 1829-1908 is ongetwijfeld mijn Antje Jans Brouwer, de geboortedatum verschilt exact één jaar, de grafsteen van Andries Rondema is vast en zeker geruimd.
Annie Dunnigan 1870-1944 zou een dochter kunnen zijn. En de andere vermeldingen kleinzonen.

Jammer dat Andries er niet bij vermeld staat.

Groetjes, Maikel.
Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm

Bericht door Johanna »

Maikel,

Ken je de site www.Geneasearch.com

Daarop staan vrijwilligers die onderzoek doen. Voor iedere USA Staat apart. Kijk maar bij "Free Genealogy Lookups". Het werkt echt . Eigen ervaring.

Veel succes en groet,Johanna.
margreet

Bericht door margreet »

Mooi, want ancestry heeft de overlijdensadvertenties ook al gekaapt.

Iona Ruth is bij mij een meisjes-naam, Maikel. Als je kunt vinden dat er niet meer Rondema's naar amerika zijn gegaan, kun je het kortsluiten.

M.
Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm

Bericht door Johanna »

Is dit iets?

Last Name RONDEMA 9


--------------------------------------------------------------------------------
Viewing 1-9 of 9
Name Birth Death Last Residence Last Benefit SSN Issued Tools

ANDREAS RONDEMA 17 Nov 1882 Mar 1966 97213 (Portland, Multnomah, OR) (none specified) 536-10-4463 Washington


IONA R RONDEMA 06 Apr 1914 23 Oct 1996 (V) 99362 (Walla Walla, Walla Walla, WA) (none specified) 538-09-2964 Washington SS-5 Letter

ANDREAS RONDEMA 21 Mar 1917 Jan 1985 98405 (Tacoma, Pierce, WA) (none specified) 538-10-1384 Washington

FRANK RONDEMA 20 Jun 1911 Oct 1983 99362 (Walla Walla, Walla Walla, WA) (none specified) 539-07-8357 Washington

CLAIR RONDEMA 08 Aug 1902 Feb 1984 97138 (Seaside, Clatsop, OR) (none specified) 540-01-0448 Oregon

MICHAEL E RONDEMA 18 Jul 1944 07 Jul 2000 (V) 97009 (Boring, Clackamas, OR) (none specified) 542-48-7697 Oregon

JACK RONDEMA 11 Aug 1911 Jun 1979 92670 (California) (none specified) 544-14-8410 Oregon

MARGARET E RONDEMA 25 Nov 1910 14 May 1998 (V) 97062 (Tualatin, Washington, OR) (none specified) 544-30-1068 Oregon

LILLIAN RONDEMA 10 Feb 1906 28 Jan 2000 (V) 92870 (Placentia, Orange, CA) (none specified) 566-03-0321 California
Viewing 1-9 of 9

Andreas is gelijk aan Andries en ik zie ook een Iona. Wellicht familie.
Groet,Johanna.
ineke
Berichten: 64
Lid geworden op: donderdag 2 mar 2006 5:59 pm
Locatie: emmen
Contacteer:

Bericht door ineke »

Hallo Maikel,

Misschien een kijkje nemen op www.familysearch.org
kom daar de namen wel tegen van Rondema en Brouwer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gr,
Ineke.
margreet

Bericht door margreet »

Denk het wel, Johanna. Ik zag ze bij social security death index, Iona R. en Fran.. zijn dezelfden als op de eerdere lijst aan geb. data te zien.
Omdat www.Ancestry.com toch enigszins toegankelijk is, en op zich weinig Rondema's heeft, zullen ze bij elkaar horen - en kunnen we ook uitpluizen wie bij wie hoort.

woonplaatsen 1930 - (Unites States Federal Census):

Theo - geb. ca. 1869 - Walla Walla
Anna - geb. ca. 1871 - Walla Walla
Cleam - geb. ca. 1882 - Pierce
Andreas B. - geb. ca. 1883 - Pierce

Anna M. - ca. 1907 - Walla Walla
Francis J - ca. 1912 - Walla Walla
Andreas W. - ca. 1917 - Pierce
Jack W. - ca. 1912 - Lewis

----------------------------------------------------
Uit Census 1880 - nog een Rondema usa-ganger
John ca. 1856 - kan enkel deze zijn - geboren Sneek, Jan, zoon van Andries en Tjitkse Kuipers.
x Martha M. Rondema, gb. 1849 Illinois
wonen Atkinson, Henry, Illinois

Nog een John ca. 1841 - trouwde Mary Martha Porter.
--------------------------------------------------------
California Birth Index, 1905-1995 / 1
California Death Index, 1940-1997 / 2
Illinois Marriages, 1851-1900 / 2
Minnesota Birth Index, 1935-2002 / 1
Oregon Death Index, 1903-98 / 5
Social Security Death Index / 9
Washington Death Index, 1940-1996 / 5
Washington State Birth Index 1907-1919 / 2

World War1 / 2
World War2 / 1

usa phone and adressbook (1993-2002) - 39.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

USA Washington : Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Johanna en Margreet,

allereerst, Margreet natuurlijk is Iona Ruth een meisjesnaam, ik heb er niet goed naar gekeken omdat ik meer keek naar het geboortejaar 1914.

Johanna, er is een redelijk grote kans dat de door jou genoemde Rondema's familie zijn, mijn onderzoek gaat echter niet verder dan de genoemde Andries Jans Rondema en Antje Jans Brouwer. Toch wil ik je heel hartelijk bedanken voor de door jou genoemde ''Free Genealogy Lookups'' , een e-mail is inmiddels verzonden. En nu maar hopen dat jou opmerking: Het werkt echt. Eigen ervaring. ook in dit geval opgaat.

Tot een volgende keer,

Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

het was even druk, terwijl ik aan het schrijven was waren Ineke en Margreet daar ook mee bezig, mijn antwoord betrof de eerdere berichten. Via dit bericht kan ik jullie meedelen dat ik het overlijden gevonden heb via de site die Ineke aandroeg, familysearch, Ineke bedankt.

Hier vond ik:

Andrew Rondema birth about 1831 Amsterdam Holland, death 11-06-1891 Walla Walla Co, Wa
marriage An Brower, birth 20-08-1829, death 23-02-1908 Walla Walla Co, Wa.


Het kan niet anders, dit zijn ze, ik ben blij omdat ik dit niet verwacht had, binnen 1 dag ! Bedankt allemaal ! En ik weet nu een heleboel meer over de Rondema's, ik ga weer snel over tot mijn Brouwer-Hettinga onderzoek.

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op zondag 4 jun 2006 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
margreet

l'amerique

Bericht door margreet »

Mooi.
Was nog voorbij deze gekomen:

http://www.catholiclinks.org/cementerunitedstates.htm

Adressen.
Die van Washington had een genealogy-form, dan willen ze wel even voor je wat gegevens nakijken. Volunteers, dus kon even duren - en leek free, tenzij diepgaand. Als meerderen dat hebben, biedt dat perspectieven voor andere lost persons.

Over deze aarzel ik al wat langer - leek een dooie mus variant. Advertenties uit soms de laatste 20 jaar, soms recenter - dus nogal wat reconstructiewerk qua kleinkinderen, en daarnaast betaalsites om ze in te zien. Maar met de zoekresultaten kun je nu misschien ook naar de free lookup mensen, en ze hebben nogal wat Hettinga's.
Ancestry schijnt collecties vanaf 1820 te hebben.

ObitsArchive - (in 2-en geknipt anders krijgen we problemen met tekst buiten beeld en schuifbalken):
http://oa.newsbank.com/oa-search/we/Arc ... R&p_theme=
obar&d_sources=&d_place=United%20States&p_text_base-0=

en www.obituaries.com

Bye, voorspellingen gaan nu richting 20 graden en de hele week zon.
M.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Andries Jans Rondema x Antje Jans Brouwer

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik heb een antwoord uit Amerika gekregen :

I am sorry, but I can not help you. The Washington State death index starts at 1909.

Dus Johanna, het werkt niet altijd, eigen ervaring. Maar het doet er ook niet zoveel meer toe, zoals ik reeds schreef, het overlijden van Andries Rondema is gevonden.

Ondanks het feit dat ik de afgelopen dagen een druk sociaal programma had, heb ik toch de tijd gevonden om de diverse aangedragen sites te bekijken, ik heb er veel van geleerd en hoop het geleerde spoedig in de praktijk te kunnen brengen, ik denk dat ik nog heel wat Amerika gangers moet opsporen.

Margreet, Johanna en Ineke, nogmaals bedankt en misschien tot een volgende keer,

Maikel.
Plaats reactie