schoorsteen belasting

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tjalhuizum
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 19 mei 2013 11:36 am
Locatie: Wijnjewoude

schoorsteen belasting

Bericht door tjalhuizum »

In de speciecohieren wordt het o.a. het aantal schoorstenen vermeld, om belasting te kunnen heffen.
Er zijn halve schoorstenen. Wat moet ik me hierbij voorstellen.
Verder wordt de schoorsteen van nr 2 belast bij nummer 1
Is hier dan soms sprake van een huis met kamer. (dubbel huis ? ) Want in nr 2 wordt maar 1 persoon vermeld.(half hoofd)
Later wordt de schoorsteen weer geopend en belast bij nr 2

Groetjes Fokko kloostra
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: schoorsteen belasting

Bericht door Andries Koornstra »

volgens P.Nieuwland:
Het schoorsteengeld, ook wel haardstedengeld genoemd. Het tarief hiervoor bedroeg ₤ 3 per jaar per in gebruik zijnde schoorsteen. Bij leegstand kon een schoorsteen door dichtmetselen buiten gebruik worden gesteld. Halve schoorstenen komen ook voor; hiermee worden bedoeld schoorstenen in schuren, stallen, stookhutten en dergelijke. Schoorstenen die bedrijfsmatig werden gebruikt in bijv. drankstokerijen werden wel voor het volle tarief belast. Het schoorsteengeld was verschuldigd door de eigenaar en de gebruiker, elk voor de helft. Doorgaans schoot de huurder het voor en verrekende hij het later met de eigenaar. Gealimenteerden en corpora (kerkgenootschappen, gasthuizen e.d.) genoten vrijstelling, evenals opzichters die in een ‘provinciaal huis’ woonden.
tjalhuizum
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 19 mei 2013 11:36 am
Locatie: Wijnjewoude

Re: schoorsteen belasting

Bericht door tjalhuizum »

Andries bedankt.
Als ik het goed begrijp is 1 schoorsteen voor de woning en de halve voor de schuur. In deze schuur woonde dan waarschijnlijk de knecht ( half hoofd).

Nu doet zich de situatie voor dat het later van 1 1/2 schoorsteen naar twee schoorstenen gaat.
En enkele jaren later gaat het weer terug naar 1 1/2 schoorsteen.
Is de schuur dan een woning geworden en later weer een schuur

groetjes fokko kloostra
Plaats reactie